Stadige meldinger om miljøødeleggelser, klimaendringer og urettferdig fordeling tilsier at det ikke bare trengs nye teknologier, men at sosiale og økologiske kriser også bunner i en spirituell og åndelig krise. Er det slik at et forbrukersamfunn lett reduserer mennesket til å være produsent og forbruker. Hvorfor er det slik? Hvilke verdier og forstillinger om livet og verden preger og styrer oss da?

Vern om skaperverket- del av kirkens oppdrag

Dette er verdispørsmål, og de fleste kirke- og trossamfunn har et tydelig og voksende engasjement og ser vern om skaperverket som en del av sin identitet. Under overskriften Mer Himmel på jord beskriver Den norske kirke sin visjon å være en bekjennende, misjonerende, tjenende og åpen folkekirke. Diakoni handler i særlig grad om den tjenende folkekirken og legger følgende definisjon til grunn: “Diakoni er kirkens omsorgstjeneste. Den er evangeliet i handling og uttrykkes gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Du kan lese mer om dette her.