Aldersvennlig - hva er det?

Intervju med Wenche Halsen, leder i Senteret for et aldersvennlig Norge

Aldersvennlig - hva er det?
Publisert 30. september 2024
Oppdatert 30.09.2024
Laget av Kirkerådet

I dag er det den internasjonale dagen for eldre. I denne anledning har vi intervjuet Wenche Halsen i Senteret for et aldersvennlig Norge.

Wenche, dere jobber med å gjøre Norge mer aldersvennlig, hvordan gjør dere det?

- Vi jobber først og fremst med å endre holdninger til eldre og til aldring. Vårt oppdrag er innenfor forebygging og folkehelse. Vi jobber for at vi skal kunne leve gode liv som eldre, får brukt erfaringene og kompetansen vår, bor trygt hjemme i inkluderende lokalsamfunn så lenge som mulig.

Aldersvennlig, hva betyr det egentlig?

- Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) sin definisjon betyr aldersvennlig «inkluderende og tilgjengelig, og at en stimulerer til aktiv aldring». Vi følger WHO sine prinsipper i vårt arbeid.

- Et aldersvennlig samfunn er et samfunn der vi greier oss selv så lenge som mulig, der det legges til rette for at vi skal greie oss selv. Det er et samfunn der alle aktørene i storsamfunnet tar sitt ansvar og der seniorene føler seg nyttig gjennom deltakelse og frivillig innsats.

Hva betyr det konkret? Har du noen eksempler?

- På hjemmesiden vår aldersvennlig.no Eksempelsamling - Aldersvennlige tiltak - Aldersvennlig har vi samlet eksempel på aldersvennlige boliger, transport, samfunnsdeltakelse, plan- og uteområder, medvirkning og kommunikasjon. Dette er tenkt som inspirasjon til kommuner og ander som vil jobbe for å skape et aldersvennlig lokalsamfunn. Vi har også en egen kampanjeside Planlegge litt rettet mot innbyggerne med tips, råd og inspirasjon.

Hva tenker du at aldersvennlig kan bety i en menighet?

- Det samme som det betyr ellers; at en definerer de eldre som en mulighet og ikke som et problem. At vi ser på eldre som en sammensatt gruppe, like innbyrdes forskjellige som andre aldersgrupperinger i samfunnet. At vi respekterer eldres kunnskap og kompetanse og bidrar til å ivareta de ressursene som eldre har. At eldre blir tatt med på råd, involvert og inkludert. Og ikke minst at eldre blir anmodet til å engasjere seg og bruke stemmen sin.

Wenche Halsen, leder av Senteret for et aldersvennlig Norge

Foto: Nina Rangøy