Grønne fingre - å dyrke sammen med mennesker med demens

Bragernes menighet i Drammen har i flere år dyrket grønnsaker og blomster i Kirkeparken og i Albumhagen. -Nå har vi inngått et samarbeid med Villa Frederikke, som er et tilbud til mennesker med demens, forteller diakon Edel Gervin.

Grønne fingre - å dyrke sammen med mennesker med demens
Publisert 21. mai 2024
Oppdatert 21.05.2024

Menigheten disponerer to kjøkkenhager der de tar vare på skaperverket gjennom å dyrke, lære om hvordan frø spirer og planter vokser, hva de trenger og hvordan ulike planter kan hjelpe hverandre. De lærer om miljøvennlig hagebruk, om økologiske prinsipper og hvordan de kan unngå sprøytemidler og kunstgjødsel.

VILLA FREDRIKKE
Denne dyrkesesongen har menigheten inngått et hyggelig samarbeid med Villa Fredrikke aktivitetshus, som vi har kalt «Grønne fingre». Villa Fredrikke er et tilbud til mennesker med demens i mild/moderat fase, og denne gruppen dyrker nå sammen med menigheten. -Vi møtes ukentlig i Albumhagen og Kirkeparken, og gruppen har med seg en ansatt og noen frivillige som bistår underveis. Vi sår, vanner, luker og steller grønnsaker og blomster. Mens vi  jobber, blir vi kjent med hverandre og får hyggelige opplevelser sammen, sier diakon i Bragernes menighet, Edel Gervin. -Flere av deltakerne har kunnskap og erfaring med hage og drivhus, så vi lærer mye av hverandre. Vi merker også at det er lettere å bli kjent med hverandre og bygge et fellesskap når vi jobber sammen. Gartner Merete Paulsen som er frivillig i kirken koordinerer det hele sammen med meg, forklarer Gervin.

HELSEBRINGENDE
Dyrking er en helsebringende aktivitet som er bra for oss alle. -Vi er ute i frisk luft og beveger oss. Vi kjenner på ansvar, mestring og fellesskap når vi jobber sammen. Kontakt med jord reduserer stress, angst og depresjon, mikroorganismene i jorden har samme virkning på oss som antidepressive medisiner. Når vi viser omsorg for skaperverket, gir det omsorg tilbake. Det er også mye som tyder på at aktivitet, fellesskap og kreative prosesser bremser utviklingen av demens, derfor føles dette samarbeidet meningsfylt på så mange måter, forteller Edel Gervin.

Elly er en av deltakerne, og er ivrig i arbeidet. Hun forteller at hun alltid har vært glad i blomster, helt fra hun var to år gammel. -Å jobbe med planter og blomster er noe som gir meg glede og energi, og det kommer jeg aldri til å slutte med, sier Elly, når Edel spør henne hva dette betyr for henne. Hun luker ivrig med et stort smil om munnen.

Dette er en aktivitet og en type samarbeid vi gjerne anbefaler andre menigheter å teste ut, avslutter diakon Edel Gervin.

Foto: Elly (t.v.) er en av deltakerne med grønne fingre i kjøkkenhagene til Bragernes menighet.