Fosterdiagnostikk

Fosterdiagnostikk- etiske utfordringer og personlige erfaringer. Opptak fra 26. august 2021. Tegntolket.

• Starter
    26.08.2021 Kl. 09.00
  • Varighet
    60 minutter
    Kirkerådet
    18.09.2023
    18.09.2023

Stortinget vedtok våren 2020 endringer og liberaliseringer i bioteknologiloven som bl.a. gjelder bruk av fosterdiagnostikk. Fosterdiagnostikk kartlegger fosterets helsetilstand og kan gi informasjon om fosterets genetiske egenskaper, og om det eventuelt bærer på spesielle sykdommer eller har utviklingsavvik. Dette er regulert i bioteknologiloven som våren 2020 ble betydelig liberalisert.

Webinaret drøfter hvilke etiske og diakonale utfordringer dette medfører i samfunnet generelt, og for kirken spesielt. Faglige og politiske vurderinger holdes sammen med ulike personlige erfaringer.

Deltakere bl.a. : biskop Olav Øygard, lege Siri Fuglem Berg, kirkehistoriker og forsker Eivor Oftestad.

Fosterdiagnostikk webinar.mp4 from Den norske kirke on Vimeo.