Religiøst medborgerskap

Funksjonshemming, likeverd og menneskesyn. Opptak av webinar 3. desember.

• Alder
    voksne/familie
  • Starter
    03.12.2020 Kl. 09.00
  • Varighet
    60 minutter
    Kirkerådet
    18.09.2023
    18.09.2023

I anledning FNs dag for funksjonshemmede inviterer Kirkerådet til webinar om religiøst medborgerskap.

Medborgerskap – det at alle borgere skal ha like vilkår og muligheter for deltakelse i et samfunn – handler også om retten til religionsutøvelse. Hva betyr variasjoner i funksjonsevne som menneskelig vilkår for deltakelse i religiøse felleskap? Hvilke bidrag gir perspektiver på funksjonshemming og likeverd til  den teologiske og diakonifaglige refleksjonen? Og hva skal til for å sikre likeverdig mulighet for deltakelse og medborgerskap i menigheten?

Med Inger Marie Lid og Anna Rebecca Solevåg, begge professor ved VID vitenskapelige høyskole og Mari Løchen, diakon i Larvik menighet.
    Programleder: Silke Pahlke, rådgiver i avdeling for kirkefag, Kirkerådet

Bakgrunnen for webinaret er antologien Religiøst medborgerskap (open access). Les også om boka her.