Råd om bruk av kunstig intelligens

Kunstig intelligens (KI) kan effektivisere hverdagen og er innebygget i mange av verktøyene vi bruker. I Microsoft 365 kan du bruke KI på en trygg måte når du er logget på med en jobb-bruker. Copilot for Edge er trygg fordi den har et høyt sikkerhetsnivå og fordi Microsoft beskytter våre data. Åpne chatboter som ChatGPT frarådes, fordi spørsmål du stiller og innhold du deler blir lagret og brukes til å videreutvikle chatboten.

08.12.2023

Merk: Bing Chat Enterprise er i ferd med å bytte navn til Copilot. Navnebyttet er forvirrende: Copilot for Edge, som denne siden handler om, er noe annet enn Copilot for Microsoft 365. Copilot for Microsoft 365 er ikke tilgjengelig på Kirkens lokale skrivebord, blant annet fordi det krever egne lisenser.

Hva er Copilot for Edge?

Copilot for Edge er en chat-funksjon bygget på kunstig intelligens, som kan hjelpe deg med å utføre ulike oppgaver med å hente ut, sammenfatte og fremstille skriftlig informasjon. Har du pc med Kirkens lokale skrivebord finner du Copilot for Edge øverst til høyre i nettleseren Edge:

Jobber du på en pc uten Kirkens lokale skrivebord (KLS), kan du logge inn via nettadressen https://copilot.microsoft.com/ med din @kirken.no-bruker.

• Hvem kan bruke Copilot for Edge?

Alle som har en Microsoft 365-lisens på jobb kan bruke Copilot for Edge. Husk at dine data kun er beskyttet hvis du er logget inn med en lisensiert jobb- eller skolekonto. Hvis du ikke er innlogget, vil Copilot samle inn dine data på samme måte som åpne chatboter som ChatGPT.

Ser du det grønne symbolet «Beskyttet» øverst i chaten, kan du være trygg på at:

• Informasjon som deles i chatten verken lagres eller deles med andre - i eller utenfor kirkens Microsoft 365-område
    • Innholdet krypteres – det «leses» ikke av Microsoft eller av utenforstående

Du skal likevel ikke dele sensitive personopplysninger eller fortrolige organisasjonsopplysninger med Copilot for Edge. Det er fort gjort å bytte bruker eller logge inn med feil bruker, så kontroller at «Beskyttet»-symbolet vises før du skriver.

• Hva kan du bruke Copilot for Edge til?

Copilot for Edge kan hjelpe deg med å sammenfatte og forenkle informasjon. Be den for eksempel om å:

• Skrive invitasjon til aktiviteter
    • Lage et sammendrag eller forenkle lange tekster som ligger offentlig tilgjengelig
    • Lage illustrasjoner

Hvis du har kontrollert at du er logget på med en lisensiert jobbkonto, der du ser Beskyttet-merket, kan du i tillegg bruke Copilot for Edge til å:

• Formulere svar på e-poster
    • Skrive møtereferater og andre sammendrag av internt, ikke-fortrolig, innhold
    • Lage forslag til møte-agendaer og innhold i presentasjoner

• Hvordan får du gode svar fra Copilot for Edge?

• Still presise spørsmål og skriv hele setninger
    • Får du ikke det svaret du ønsker, kan du prøve å omformulere spørsmålet ditt, eller be om mer informasjon eller forklaring
    • Forklar hva informasjonen skal brukes til: Hvem er avsender, og hvem er mottaker?

• Hva bør du være oppmerksom på når du bruker Copilot for Edge på jobb?

• Er innholdet beskyttet? Teknologien er i rask utvikling, og det er ikke alltid like lett å se om du er på en innlogget og beskyttet chat eller om du har blitt omdirigert til en åpen chatfunksjon.
    • Vær kritisk. Copilot for Edge kan gi svar som ser ut som de er skrevet av et menneske, men svarene den gir kan være unøyaktige og i noen tilfeller usanne. Copilot for Edge er ikke en søkemotor, men en støtte for informasjonsbehandling.
    • Bearbeid alltid tekster produsert av Copilot for Edge, slik at ord og utrykk er tilpasset vår kontekst og verdier.
    • Vær åpen: Det er lettere for dine kollegaer å vurdere teksten din når de vet at den kommer fra Copilot for Edge. Bruker du bilder eller illustrasjoner fra Copilot for Edge må du opplyse om dette i bildeteksten. Eks: Foto: Kirkerådet/Generert av DALL-E (KI).