Alle kan ta kurs i personvern

Du som er ansatte eller frivillig i Den norske kirke kan ta kurs om hvordan kirkens personopplysninger skal behandles. Sju kursdeler er tilgjengelige. Hver kursdel tar ti minutter og de kan tas hver for seg.

15.02.2023
    26.01.2024
  • Innhold i kursdelene

Den første kursdelen er en samtale mellom Christian Volden i DIGI og personvernombudet i Den norske kirke, Nils G. Indahl. Deretter kan du teste dine kunnskaper.

I kursdel 2 til 7 møter du figurene soknepresten Asbjørn, prestevikaren Sigrid, kirketjeneren Kim og menighetssekretæren Grete. Disse fire tegneseriefigurene går igjen i filmene. Vi møter dem i forskjellige situasjoner hvor de skal behandle personopplysninger i arbeidet, møter utfordringer i medlemsregisteret eller skal melde avvik.

– Situasjonen i filmene bygger på spørsmål som personvernombudet får fra ansatte hele tiden. Etter en kort animasjonsfilm, kontrollerer kursdeltakeren sin kunnskap ved å svare på noen spørsmål. Deltakeren får fasit direkte, sier Indahl.

Når du har fullført kursdelen - det vil si spilt videoene helt til sin ende og tatt alle testene - blir neste kursdel synlig.

• Ta kurs

Ansatte i Kirkeråd og bispedømme

Er du ansatt i Kirkerådet eller i bispedømmene kan du ta kurset ved å logge deg på læringsplattformen på nettstedet https://kurs.kirken.no.

Ansatte i fellesråd og menighet

Er du ansatt i fellesråd eller menighet, får du tilgang ved å trykke på hver av de sju lenkene og registrerer deg med navn og e-post. Har du en e-postadresse som slutter på @kirken.no/@kyrkja.no, bruker du denne e-postadressen.