Nye regler for passord

Med enkle grep kan du bidra til å beskytte kirkens informasjon bedre. Våren 2024 innføres nye regler for passord. Her er tips til hvordan du lager sterke passord.

07.12.2023
    12.03.2024
  • Reglene gjelder for alle kirkens ansatte

Som trossamfunn forvalter vi mange personopplysninger. Det forplikter oss til å gjøre det vi kan for å holde informasjonen trygg. Lengre og mer komplekse passord er vanskeligere å knekke, mens korte passord kan knekkes på sekunder. Derfor innfører vi nå nye passordregler i kirken.

Kirkerådet anbefaler at alle ansatte i Den norske kirke bruker lange og sterke passord til alle programmer og løsninger de bruker i jobbsammenheng.

Til pålogging med @kirken.no-/@kyrkja.no-bruker, må du oppdatere passordet i tråd med de nye reglene - dette gjelder i dag de fleste fellesløsninger.* Du vil få et varsel om at du må bytte passord når ditt gamle passord når sin utløpsdato. Du kan også selv endre passord på passord.kirkepartner.no.

Kirkerådet er i dialog med de største leverandørene om innføring av ny passordpolicy. Derfor vil det etterhvert bli et krav om å følge passordreglene også i flere andre løsninger som benyttes i kirken.

*Per november 2023 fungerer felles påloggingsløsning med følgende fellesløsninger: Kirka Vår, Bildebank og malverktøy, Skjer i kirken arrangørportal, Intranett, Kirkens lokale skrivebord, Dnk360, Kirkepartner Skrivebord, ID-web, Ansatt- og organisasjonsregisteret, Xledger, WinTid, SD Worx, Læringsplattformen og Beredskapsløsningen.

Hvem har bestemt dette?

Sikkerhetsutvalget har vedtatt ny passordpolicy og har mandat i tilslutningsavtalene for kirkens felles ordning for personvern og informasjonssikkerhet, som alle fellesråd har inngått.

• Her finner du de nye passordreglene

Krav til passord

• Passordet må bestå av minimum 14 tegn og inkludere små bokstaver, store bokstaver og tall
      • Du kan bruke det samme passordet i inntil ett år
      • Gamle passord kan ikke gjenbrukes

Slik lager du sterke passord som er enkle å huske

• Bruk en setning som passord. For eksempel fra Bibelen, en salme eller en tekst som betyr noe for deg.
    • Fjern mellomrom og bruk stor bokstav i navn og substantiv.
    • Bytt ut en eller flere av bokstavene i setningen med et tall (En «o» kan byttes med en null og «i» med «1».)
    • Unngå bokstavene "æ, ø, å". Bruk heller "ae, oe, aa".
    • Unngå komma, fordi noen påloggingsløsninger ikke godtar dette tegnet.
    • Bruk samme utgangspunkt, men lag ulik avslutning av passordet i ulike løsninger. Da unngår du å bruke samme passord, samtidig som det blir lett å huske.

Eksempel (til inspirasjon):

Odus0mmetterlitenFuglBanken