Totrinnspålogging med Microsoft Authenticator: Hva og hvorfor?

Alle i Den norske kirke anbefales å bruke totrinnspålogging til digitale løsninger. Det betyr at du må kombinere noe du vet, passordet ditt, med noe du har - appen Microsoft Authenticator.

21.06.2024
  • Totrinnspålogging: Hva og hvorfor?

Alle i Den norske kirke bør bruke totrinnspålogging - eller tofaktorautentisering - for å logge på digitale løsninger. Det betyr at du trenger både passord OG en kode eller en app for å logge på. Du må altså kombinere noe du vet, passordet ditt, med noe du har - en kode eller en app.

Når angriperen må ha mer enn bare passordet for å bryte seg inn, blir det mye vanskeligere for andre å late som at de er deg. Med din @kirken.no- eller @kyrkja.no-bruker har du tilgang til flere av kirkens fellesløsninger. Totrinnspålogging er derfor særlig viktig for å holde kirkens informasjon trygg.

• Får du kode på SMS? Da må du bytte til Microsoft Authenticator

SMS er ikke lenger anbefalt påloggingsmetode, fordi det er mer utsatt for angrep. Hvis du i dag bruker SMS-kode for å logge på kirkens fellesløsninger, må du derfor bytte til Microsoft Authenticator. Også gjester på kirkens felles Microsoft 365-område må gjøre dette.

Følg veiledningen på denne siden for å sette opp Authenticator-appen på din mobil.

Har du særlige grunner til å fortsette å bruke SMS til totrinnspålogging? Ta kontakt med Kirkepartner Servicedesk på tlf. 21 06 07 08 eller e-post servicedesk@kirkepartner.no.

• Brukerstøtte

Trenger du hjelp med pålogging?

Ta kontakt med Kirkepartner Servicedesk på epost: servicedesk@kirkepartner.no eller tlf 21 06 07 08.