Samarbeid menighet og misjon

Den norske kirkes rolle i kirkens globale oppdrag konkretiseres blant annet gjennom Samarbeid menighet og misjon (SMM)

02.12.2022

Samarbeid menighet og misjon (SMM) er et formelt og praktisk samarbeid mellom Den norske kirke og sju norske misjonsorganisasjoner. På grunnlag av Kirkemøtets vedtak 09/21 Den norske kirkes globale oppdrag arbeider SMM for at global misjon skal bli en integrert del av hele menighetens liv. Gjennom menighetens misjonsavtale med en av SMM-organisasjonene  synliggjøres lokalmenighetens tilhørighet til kirken som et globalt fellesskap og menighetens deltakelse i kirkens globale oppdrag styrkes. (Les mer om menighetens misjonsavtale og de ulike prosjektene i relaterte ressurser.)

De sju misjonsorganisasjonene i Samarbeid menighet og misjon (SMM) er

De sju organisasjonene i Samarbeid menighet og misjon arbeider sammen med søsterkirker og lokale partnere på grasrota og i lokalsamfunn i over 40 land i alle verdensdeler.

Klikk på undermenypunktet Prosjektlandene for å lese om hvor du ulike organisasjonene opererer.

Arbeidet og aktivitetene vi støtter er svært variert. Kirkebyggende arbeid, fattigdomsbekjempelse, trosfrihet, kvinners rettigheter, barn, unge og utdanning, mental helse og kristent vitnesbyrd i Midtøsten er sentrale fagområder for SMM-organisasjonenes arbeid.

Samarbeidet styres av SMM-rådet på grunnlag av grunnlagsdokumentet og vedtektene. På bispedømmenivå er samarbeidet formalisert gjennom avtaler mellom SMM-rådet og bispedømmene. Rådgivere i bisepdømmene koordinerer samarbeidet i bispedømmene og organisasjonene følger opp avtalene med menighetene på grunnlag av strategidokumentet vedtatt av SMM-rådet. Oversikt over misjonsrådgiverne finner du i et eget undermenypunkt i denne ressursen.

Sammen som kirke i hele verden-aksjonen er Den norske kirke sin årlige misjonsaksjon fra Kristi Himmelfartsdag til St. Hans. Deltakelse i aksjonen styrker menighetens tilhørighet til den verdensvide kirke gjennom økt fokus på kirkens globale oppdrag og innsamling til menighetens eget  misjonsprosjekt. Du kan lese mer om dette på aksjonens nettsider.

Her arbeider våre partnere

De sju organisasjonene i Samarbeid menighet og misjon arbeider i nærmere 50 land i verden.

Normisjon

Normisjon har prosjekter i Aserbajdsjan, Bangladesh, Bhutan, Nepal, India, Kambodsja, Thailand, Mali, Senegal, Midtøsten/Nord-Afrika, Cuba, Ecuador. I tillegg til mye arbeid i Norge.

Stefanusalliansen

Stefanusalliansen samarbeider med lokale kirker, organisasjoner og personer i Tyrkia, Egypt, Nigeria, Syria, Libanon, Irak, Iran, Pakistan, India, Den arabiske halvøy, Sentral-Asia, Sørøst-Asia, Pakistan, Myanmar, Nord-Korea.

Misjonsalliansen

Misjonsalliansen arbeider i ti land. Disse er Bolivia, Brasil, Ecuador, Filippinene, Kambodsja, Vietnam, Kina, Nepal, Liberia, Sierra Leone.

NMS

Det norske misjonsselskap, NMS, er engasjet i fire verdensdeler, i landene Brasil, Sør-Afrika, Etiopia, Kamerun, Mali, Madagaskar, Egypt, England, Estland, Frankrike, Spania, Japan, Kina, Pakistan, Laos, Thailand. I tillegg til mye arbeid i Norge.

HimalPartner

Himalpartner arbeider i Nepal og Kina (Tibet).

Israelsmisjonen

Israelsmisjonen har arbeid i Israel, samt i Ungarn, Romania, Ukraina og London.

Areopagos

Areopagos har størst arbeid i Norge og Danmark, i tillegg til deres globale prosjekter i Kina og Hong Kong.

• Kontaktpersoner i SMM-organisasjonene

NMS: May Lisbeth Hovlid Aurdal, mayha@nms.no,

Himalpartner: Line Konstali, line.konstali@himalpartner.no

Stefanusalliansen: Christine Gripsgård Lunga, cgl@stefanus.no

Misjonsalliansen: Sverre Vik, sverre.vik@misjonsalliansen.no

Normisjon: Fredrik Tanke Arstad, fredrik.arstad@normisjon.no

Areopagos: Erlend Haus, eh@areopagos.no

Den norske Israelsmisjon: Kjetil Morken, kjetil@israelsmisjonen.no

Misjonsrådgivere i bispedømmene

I hvert bispedømme er det ansatt en rådgiver som har ansvar for koordinering av Samarbeid menighet og misjon i sitt bispedømme.

Nord-Hålogaland

Stavanger

Bjarte Øen, e-post: bo423@kirken.no, mobil:51 84 62 74

Daglig leder SMM, Kirkerådet

Mirjam Syltebø Endalew, e-post: me529@kirken.no, telefon: 98 05 67 61.

• Ressurser fra SMM-organisasjonene

De sju SMM-organisasjonene har ulike ressurser for å hjelpe menighetene til å styrke misjonsavtalene sine.

Ressurser fra NMS finner du her.

Ressurser fra Himalpartner finner du her.

Ressurser fra Stefanusalliansen finner du her.

Ressurser fra Misjonsalliansen finner du her.

Ressurser fra Normisjon finner du her.

Ressurser fra Den norske Israelsmisjon finner du her.

Ressurser fra Areopagos finner du her.