Bispemøtet: Solidaritet med vår palestinske søsterkirke

– Nå må vi stå sammen med de kristne palestinerne som blir værende igjen og ivaretar det kristne nærværet og vitnesbyrdet.

Publisert 21. oktober 2024
Oppdatert 24.10.2024

Oppfordring fra biskopene til menighetene i Den norske kirke

Gaza ligger i ruiner. Også kirker og klostre er bombet. Et 2000 år gammelt kristent nærvær står i fare for å forsvinne. Uerstattelige kristne kulturskatter er ødelagt. Det er bare om lag 700 kristne igjen.

I Øst-Jerusalem opplever kristne økende trakassering. Daglig opplever palestinere overgrep og brudd på grunnleggende menneskerettigheter. De blir utsatt for fordriving fra eiendommer og steder som de har historisk, religiøs og familiær tilknytning til.  Mange av de kristne forlater nå byen. Det er en stor menneskerettslig og historisk tragedie om de kristne forsvinner fra gamlebyen i Jerusalem, hvor de har holdt til siden Jesu tid.

På Vestbredden har den pågående krigen forsterket okkupasjonens virkninger. I løpet av kort tid har 350 kristne, mange barnefamilier, forlatt sine hjem i Betlehem og omegn. Dette er et stort tap for den kristne minoriteten. Hvis de kristne fortsetter å forlate området, står kirkens framtid på Vestbredden i fare. Folk lever i konstant frykt.  «Jeg gruer meg hver morgen for å dra på jobb, for jeg vet ikke om jeg kommer hjem til barna mine i kveld», fortalte nylig en av de lutherske prestene. Noen av de kristne har mulighet til å emigrere til et vestlig land. Det er særlig de unge som drar Kristne utgjør fra før bare 1-2 % av den palestinske befolkningen, nå er den lille kristne minoriteten i ferd med å bli drevet ut.

Solidaritet og ansvar

Nå må vi stå sammen med de kristne palestinerne som blir værende igjen og ivaretar det kristne nærværet og vitnesbyrdet. Under ekstremt vanskelige forhold samles de til gudstjenester, de feirer dåp og nattverd og tilbyr fellesskap og omsorg. Sammen med dem må vi fastholde det kristne håpet om fred og rettferdighet. Det skjer når vi fordømmer krigsforbrytelser og menneskerettighetsbrudd, krever umiddelbar våpenhvile og en rettferdig fredsløsning.

Den norske kirke har en nær relasjon til den palestinske lutherske kirken gjennom en partnerskapsavtale og fellesskapet i Det lutherske verdensforbund. Den lutherske kirken i Jordan og det hellige land (ELCJHL) har under 3000 medlemmer fordelt på seks menigheter.  Kirken driver fem skoler, hvor 80 % av elevene er muslimer. Skolene er noe av det viktigste kirkene gjør for å gi barn og unge håp om en bedre framtid og utruste dem til å bygge opp et demokratisk samfunn i framtida.  Selv om foreldrene ikke kan betale skolepenger, velger kirken å holde skolene åpne for alle elever. Følgen av dette er at kirken får større og større underskudd. Kirkenes diakonale vitnesbyrd er det sterkeste vern for et fortsatt kristent nærvær i Midtøsten. Men kirkene er helt avhengig av støtte fra søsterkirker i andre deler av verden.

Til menighetene i Den norske kirke:

Som kirke har vi et særlig ansvar for å støtte våre kristne brødre og søstre som befinner seg i en ekstremt vanskelig situasjon.  Vår lutherske søsterkirke i Jordan og Det hellige land ber om hjelp i denne vanskelige situasjonen. Vi oppfordrer derfor menighetene i Den norske kirke om å:

• Be om at krigshandlingene må ta slutt og for en varig og rettferdig fred
  • Takke for Den palestinske lutherske kirkes trofaste vitnesbyrd og tilstedeværelse for mennesker som lever under ekstremt vanskelige forhold. Be for kirkens medlemmer og medarbeidere.
  • Samle inn penger til ELCJHL slik at kirken kan fortsette sitt menighetsarbeid, drive skolene og opprettholde det diakonale arbeidet i lokalsamfunnene.

Støtten kan gis gjennom kirkeofringer og som individuelle gaver.
Bruk VIPPS #609350 til DNK Kirkerådet (ELCJHL)

Vedtatt i Bispemøtet 18.oktober 2024.