Viktig informasjon om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon

I år kan ikke Vipps levere donasjonsdata som muliggjør løpende oppdateringer på menighetsnivå. Totalbeløpet på Fasteaksjonens forside vil fortsatt oppdateres jevnlig, og alle menighetene oppfordres til å gjennomføre aksjonen som planlagt.

Viktig informasjon om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon
Publisert 9. februar 2024
Oppdatert 09.02.2024

Vipps kan ikke gi lokale oppdateringer for årets fasteaksjon

Kirkens Nødhjelp har mottatt informasjon fra Vipps om at de ikke vil kunne tilby samme tekniske løsning som tidligere år.  Dette skyldes at de ønsker å bruke alle interne ressurser på fusjonsprosess med MobilePay. Dette betyr sannsynligvis at Vipps-innbetalinger til 2426 på menighetsnivå først blir synlig etter at årets fasteaksjon er avsluttet, tidligst juni.

Innbetalinger til Vipps 2426 vises samlet i år

Innbetalinger til Vipps 2426 vil som tidligere bli jevnlig oppdatert under totalresultatet for aksjonen på forsiden av fasteaksjonen.no. Kirkens Nødhjelp beklager sterkt denne endringen, som Vipps har meldt uten forvarsel og de er i dialog om saken. Menighetene oppfordres til å gjennomføre fasteaksjonen som planlagt. Bruk tidligere års lokale Vipps-resultater til å motivere bøssebærerne, slik at Vipps 2426 blir like viktig for årets fasteaksjon. Kontanter er blitt sjeldne og Vipps er den løsningen som den gjengse nordmann har tilgang og tillit til. Lokale Vipps-resultater vil imidlertid ikke være synlige før etter årets aksjon. Kirkens Nødhjelp har tro på at Vipps vil komme sterkere tilbake og løse dette for fremtidige aksjoner.

Alle oppfordres til å gjennomføre aksjonen som planlagt

Besøk www.fasteaksjonen.no for ressurser til hjelp i planleggingen og gjennomføringen av fasteaksjonen. Du finner opptak av årets inspirasjonssamling her: https://www.fasteaksjonen.no/inspirasjonssamling-2024/

Fokuslandet i år er Libanon, og vi møter 15 år gamle Rachelle fra landsbyen Deir El Ghazal, ved grensen til Syria. Området har vært uten vann i 40 år, men i 2020 endret situasjonen seg da innbyggerne fikk tilgang til vann gjennom et nytt vannforsyningsprosjekt.

I år må vi finne alternative motivasjonsfaktorer enn innsamlede beløp på aksjonsdagen. Å fokusere på hvordan bøssebærernes innsats vil forandre livene til mennesker som Rachelle, kan være en god tilnærming. Du kan også bruke tidligere års lokale Vipps-resultater til å motivere bøssebærerne, slik at Vipps 2426 blir like viktig for årets fasteaksjon.

Kontakt fa@nca.no dersom du har spørsmål.

Lykke til med fasteaksjonen!

God fastetid - og fasteaksjon!

Sammen for en mer rettferdig verden.