Konfirmantsalmeboka

Konfirmantsalmeboka er en ny bok som gir konfirmanter og andre mulighet til å bli bedre kjent med den norske salmetradisjonen.

Bibelselskapet mf.
    07.09.2022

Konfirmantsalmeboka er en ny bok rettet mot konfirmanter, og for konfirmasjonstiden.

Konfirmantsalmeboka har 28 salmer, med noter og besifring.

I tillegg er det informasjon om salmen, bibelsteder knyttet til salmen og en liten tekst "Visste du at" samt en bønn.

Konfirmantsalmeboka kan brukes som en del av konfirmantundervisningen. På leir eller som gave til konfirmantene.

I tillegg til selve boken har Bibelselskapet utviklet omfattende digitale ressurser. Disse skal vise veldig konkret hvordan salmer kan bli et sentralt verktøy i konfirmanttiden, både på konfirmantsamlinger, men også knyttet til gudstjenester og hverdagen hjemme.

Se nettsiden www.konfirmantsalmeboka.no. for flere ressurser.

I tillegg vil Konfirmantsalmeboka være et supert verktøy for at bredden i staben på en meningsfull måte kan bidra med sin kompetanse inn i konfirmant- og ungdomsarbeidet. Det gjelder ikke minst kirkemusiker, men også i høyeste grad diakon og prester uten vanlig ansvar for ungdomsarbeid. Det betyr med andre ord at dette kan være en viktig metodikk for det lokale rekrutteringsarbeidet til kirkelig tjeneste.

For å høre ny innspillingene kan dere bruke Spotify, og bruke lenken som du finner her.

Boka er pent innbundet, og lett å holde og lese fra.

Se også ressursene Salmebingo og et eksempel av Konfirmantsalmeboka med Deg være ære.

Konfirmantsalmeboka er laget av Verbum forlag, og kan kjøpes hos dem.

• Digitaleressurser

Se nettsiden www.konfirmantsalmeboka.no. for flere ressurser.

• Musikalske ressurser

For å høre ny innspillingene kan dere bruke Spotify, og bruke lenken som du finner her.

• PDF ressurser

En måte å få konfirmantene til å lytte til salmene på en egen måte er å spille Salmebingo med dem.

Syng salmene på en gudstjeneste eller konfirmantsamling, og se om konfirmantene kan få til en bindo!

PDF med forslag til en Salmebingo er tilgjengelig her.

Lurer du på hvordan konfirmantsalmen ser ut inni og hvordan informasjon som ligger innen hver salme? Da kan du se på et eksempel av Konfirmantsalmeboka med Deg være ære.