Salmedatabasen
Salmedatabasen er en dynamiske og digitale supplering til Norsk salmebok 2013. Her legges det fortløpende inn nye salmer etter vurdering og godkjenning i Nemnd for gudstjenesteliv og Kirkerådet.
-
Alder
voksne/familie -
Publisert
30.11.2022 -
Oppdatert
26.11.2024
-
Beskrivelse
Salmeskatt og salmebruk er noe av det mest særpregede og verdifulle i vårt kirkeliv. Salmen låner ord til oss, både i fellesskap i gudstjenesten, og i ulike sammenhenger i daglig liv. Hvordan vi best forvalter denne arven, slik at den både bevares og berikes, er en viktig sak for vår kirke.
Det er nå elleve år siden Norsk salmebok 2013 ble tatt i bruk i vår kirke, og under arbeidet med N13 ble det besluttet at en digital salmedatabase skal supplere salmeboken. Salmedatabasen ble opprettet i 2017, og gir oss nye tekster og melodier fra flere land, og inneholder salmer som kreves i liturgien, som utfordrer og lindrer, som håndterer tvilens kvaler, og som bidrar til å skape nye dimensjoner i det kristne livet. Den norske kirke har hittil publisert 4 puljer med salmer, og selv om salmene i utgangspunktet kun publiseres digitalt, trykkes salmene nå også i heftene for å gjøre arbeidet lettere tilgjengelig og dermed bedre kjent. Pulje 5 publiseres i løpet av januar 2025.
Kirkerådet samler inn salmer fra alle publiserte kilder, og tar imot innsendte forslag. Salmebasegruppen forbereder deretter et utvalg av disse salmer etter gjeldende kriterier til vurdering i Nemnd for gudstjenesteliv.
-
Pulje 1, 2017-2018, 41 salmer
001 Det stiger en sang
T: Trond Hellemo 2004; M & S: Bjørn Andor Drage 2004
Lovsang, takk og tilbedelse. En bønnesalme med nordnorsk særpreg om forvalterskap og Guds allmakt. Melodien gir en særegen stemning til denne sterke teksten.Plassering/tema: Forvalterskap. Skaperverkets dag og lignende anledninger
002 Gud, ditt hjerte rommer hele verden
T: Sven Aasmundtveit 2009 M & S: Torbjørn Dyrud 2009
Tekst og melodi er skrevet til Trosopplæringskonferansen 2009. Den er sterk og tydelig om Guds nærvær både som skaper, frelser og fornyer, og melodien fremhever teksten på en særegen måte.Plassering/tema: Guds nærhet. Treenighetstiden.
003 Her er hva jeg trenger
T: Jan T. Christoffersen 2016; M & S: Knut Størdal 2016
En salme som handler om åpenhet om vigsel, med fokus på de to som gifter seg. Den tar vare på frykten for at kjærligheten kan ta slutt (vers 2). Den glade melodien ivaretar tekstens fortellende preg.Plassering/tema: Undring, tvil, tro og håp. Alle kirkeårstider.
004 Inn gjennom kirkens dører
T: Astrid S. Morvik 2010 M & S: Kjell Mørk Karlsen 2010
En salme som handler om åpenhet om vigsel, med fokus på de to som gifter seg. Den tar vare på frykten for at kjærligheten kan ta slutt (vers 2). Den glade melodien ivaretar tekstens fortellende preg.Plassering/tema: Vigsel.
005 Jorda du gav oss
T: Edvard Hoem 2015; M & S: Håkon Berge 2015
En sterk og aktuell tekst om Guds nåde i en tid med krig, mennesker på flukt og urettferdig fordeling av jordens goder. God bruk av bibelsk material og en helhet av tekst og melodi. Teksten og melodien ble skrevet i 2015 til «Salmefoss» i Uranienborg kirke på Oslo kulturnatt.Plassering/tema: Rettferd og fred. Skaperverk og forvalting. Særlig aktuell i Adventstiden («då nådens år skal ropast ut», vers 1 og 2).
006 Lyset skinner over jord / Datnem bueriesjugnete
T: Anders Frostenson 1972; O (Ss): Ella Holm Bull / Bierna Leine Bientie 1989; M: Spiritual.
Denne sørsamiske tekstutgaven av Frostensons kjente salme er allerede i bruk, da den også stod i Salmer 1997, men savnes i N13.Plassering/tema: Lovsang. Tilbedelse. Den treenige Guds omsorg. Sankthans/Jonsok.
007 Når du vil, bryter ordene frem
T: Holger Lissner 2015; M & S: Åshild Watne 2015
Vinnersalme (både tekst og melodi) i konkurranse utlyst av Det lutherske verdensforbund i forbindelse med Reformasjon 2017. Den er oversatt til flere språk. Teksten handler om at reformasjon/fornyelse skjer når Gud vil.Plassering/tema: Fornyelse. Kirken og det kristne fellesskapet. Alle kirkeårstider.
008 Syng for meg sangen
T & M: Per Lønning 2006; S: Stig Wernø Holter 2006
En sentral, enkel og personlig Jesus-sang, og en glad salme om sentrale teologiske temaer.Plassering/tema: Jesus, vår Frelser. Alle kirkeårstider, særlig Åpenbaringstiden.
009 Din hånd i min
T: Eyvind Skeie 2004; M: Sindre Skeie 2004; S: Eilert Tøsse 2017
En menighetssalme om vigselen, med vigselsparets perspektiv i fokus. Den kan benyttes ved vigsel av likekjønnede.Plassering/tema: Vigsel. Alle kirkeårstider.
010 Om du ser meg
T: Jan Terje Christoffersen 2009; M: Gunstein Draugedalen 2009; S: Knut Størdal 2017
En salme om personlig tvil og usikkerhet, kanskje etter en tragedie. Den gir en motstemme til samfunnets fokus på vellykkethet. Draugedalens melodi er forsiktig og gjentagende.Plassering/tema: Tro og tvil, Undring og lengsel. Alle kirkeårstider.
011 Vi tror på deg
T: Elisabeth Aanje 2000; M: Galib Mammadov 2000; S: Galib Mammadov 2017
En enkel, kort trosbekjennelsessalme til Gud, vår skaper, Jesus, vår frelser og bror og Den hellige ånd, som «kraften vi får ved Guds ord».Plassering/tema: Treenighet. Alle kirkeårstider.
012a En fager Sions flokk vi ser / 012b Siona hearvás joavku dál
T: Ukjent, fra Kåfjord; O: Oluf Mikkelsen; M: Folketone fra Kåfjord, nedtegnet av Liv Rundberg etter Kasper Elvenes, Birtavarre; S: Liv Rundberg 2011
En fyldig nordsamisk salme om Allehelgensdags mysterier på 18 vers. Et utvalg av versene kan foretas, slik det er gjort her: vers 1, 2 og 11.Plassering/tema: Allehelgensdag, Fastetiden, Påsketiden. Alle kirkeårstider.
013 I tro og tvil har vi fått se
T: John Bell & Graham Maule 1989; O: Jan Terje Christoffersen 1999; M: Skotsk folketone; S: John Bell 2005
Denne salmen handler om hvordan nåden forløses i Kristi virke. Melodien er en folketone fra Skottland, «Ye banks and braes».Plassering/tema: Tro og tvil, Nåde, Jesus, vår frelser. Alle kirkeårstider.
014 Kvar var du
T: Bente Bratlund 2011; M: Norsk folketone fra Lesja; S: Per Steenberg 1947
Denne teksten handler om å tvile – om at troen ikke alltid er til hjelp i tunge tider. En lengsel etter å finne mening er gjennomgående.Plassering/tema: Tro og tvil, Undring og lengsel. Alle kirkeårstider.
015 Songen gjennom alle tider
T: Olav Mosdøl 2010, 2016; M: Gunstein Draugedalen 2016; S: Knut Størdal 2017
Teksten bruker bilder og uttrykk som ikke er vanlig i salmens verden. En menighetslovprisning av skaperverket, som forløses i Draugedalens melodistil.Plassering/tema: Guds skaperverk. Alle kirkeårstider.
016 Gje meg handa di, ven
T: Sondre Bratland 1988; M: Folketone fra Irland; S: John Bell 2005
En sang som brukes mye ved gravferd og vigsel. Det er en trøstende tekst, som oppfordrer til å søke hjelp hos Gud så vel som hos hverandre. Den flotte folketonen fra Irland, «Salley Gardens», er et smykke i seg selv.Plassering/tema: Kveld, Vigsel, Gravferd. Alle kirkeårstider.
017 La oss gå i tro
T: Fra Kirkenes Verdensråd (WCC) 2005; O: Estrid Hessellund 2006; M & S: Hans Olav S. Baden 2006, 2017
En utsendelsessalme i dialogform med tro, håp og kjærlighet som kjerneord. Melodiføringen er gjentagende.Plassering/tema: Søndag og kirkegang. Alle kirkeårstider.
018 Se, mørket vinner aldri over lyset
T & M: Sindre Skeie 2012; S: Knut Størdal 2017
En salme som har som hovedtema det godes kamp mot ondskapen. Salmen oppfordrer til å fornye kampånden, og å ikke forfordele godene. Den er skrevet til Kirkens Nødhjelps fasteaksjon. De syv versene gjenspeiler tematikken for fastetidens syv søndager frem mot palmesøndag.Plassering/tema: Rettferd og fred. Fastetiden / Alle kirkeårstider.
019 Ver hos meg
T: Heidi Strand Harboe 2015; M & S: Hilde Svela 2015
En hengivende fellessang som stilmessig representerer noe nytt i vår salmeverden. Den handler om å bli omfavnet av Guds kjærlighet, i alt man gjør.Plassering/tema: Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider.
020 Hennes starka vingar bär
T: Gordon T. Light 1985; O: Anne Karin Hammer 1992; M & S: Gordon T. Light 1985
En tydelig tekst med utgangspunkt i en kvinnelig perspektiv på Den hellige ånd, og som inkorporerer inkluderende metaforer for Gud. Den er opprinnelig fra Canada.Plassering/tema: Den hellige ånd, Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider, spesielt Pinse.
021a May the road rise to meet you / 021b Vaajt dov baalka / 021c Divitte geainu boahtit
T: Trad. irsk velsignelse; O: Per Harling 1995, Bierna Leine Bientie (Ss); Britt Rajala (Ns); M: Irsk folketone; S: Karen Haugom Olsen 2012
Salmen finnes på norsk i N13:624. Den har allerede fått godt fotfeste i gudstjenestelivet i Norge. Her foreligger den på engelsk (a), sørsamisk (b) og nordsamisk (c).Plassering/tema: Bønn og forbønn, sendelse. Alle kirkeårstider.
022 Velsignet er den pinsedag
T: Gerd G. Saue 1997; M & S: Svein Møller 1998
En menighetssalme om pinsehøytiden. Den bruker klare bilder for å levendegjøre pinsen i gudstjenesten, og forløses enkelt med Møllers melodi.Plassering/tema: Pinse, treenighet. Alle kirkeårstider.
023 Gud, skap i oss
T & M: Solveig Spilling Bakkevig 2007; S: Hans Olav S. Baden 2017
En kort og konsis bønnesalme i imperativ form, med melodi og tekst fra samme kunstner.Plassering/tema: Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider.
024 Lyset mitt er som en bønn
T: Hilde Dagfinrud Valen 2009; M: Thor Fjellvang 2009; S: Knut Størdal 2017
En salme som bruker lysmetaforen på en betagende måte: bønnene våre blir synlig i lyset. Teksten handler også om overgivelse og trygghet hos Gud.Plassering/tema: Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider.
025 O Gud, som har din kirke
T: P. Dass; M & S: Ola Bremnes 1996
To ulike melodier publiseres for Petter Dass sin beskrivende bønnesalme. Bremnes sin melodi (025) er en av de friskeste vi har blant de nyere bidrag i vår salmeskatt. Den setter seg umiddelbart, og gir teksten ny giv. Trond Kvernos melodi (026a & 026b) er mer høytidelig, og skaper enda et rom for disse flotte ordene.Plassering/tema: Kirken og det kristne fellesskapet, Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider.
026a & 026b O Gud, som har din kirke
T: P. Dass; M & S: Trond Kverno 2014
To ulike melodier publiseres for Petter Dass sin beskrivende bønnesalme. Bremnes sin melodi (025) er en av de friskeste vi har blant de nyere bidrag i vår salmeskatt. Den setter seg umiddelbart, og gir teksten ny giv. Trond Kvernos melodi (026a & 026b) er mer høytidelig, og skaper enda et rom for disse flotte ordene.Plassering/tema: Kirken og det kristne fellesskapet, Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider.
027 Trø stilt der sorga herjar
T: Edvard Hoem 2011; M & S (027): Henning Sommerro 2012
Hoems salme er skrevet som respons til terrorhandlingen på Utøya og Oslo i 2011. Denne salmen er tematisk sett stadig aktuell. To ulike melodier adresserer den nynorske teksten på hver sin måte; Sommerros melodi er kan hende enklest å innøve.Plassering/tema: Guds omsorg, Guds nåde i Jesus Kristus. Alle kirkeårstider, spesielt Allehelgensdag.
028a og 028b Trø stilt der sorga herjar
T: Edvard Hoem 2011; M & S (027): Henning Sommerro 2012; M & S (028a 6 028b): Trond Kverno 2012
Hoems salme er skrevet som respons til terrorhandlingen på Utøya og Oslo i 2011. Denne salmen er tematisk sett stadig aktuell. To ulike melodier adresserer den nynorske teksten på hver sin måte; Sommerros melodi er kan hende enklest å innøve.Plassering/tema: Guds omsorg, Guds nåde i Jesus Kristus. Alle kirkeårstider, spesielt Allehelgensdag.
029 Du er Guds barn
T: Emil Skartveit 2006; M & S: Stein Skøyeneie 2006, 2017
Skartveits salme nærmer seg tiltalen «Guds barn» på en måte som ivaretar dette uttrykkets plassering i presentasjonen av barnet i dåpsliturgien fra 2017: «Dette er NN, Guds barn, døpt inn i vår menighet og Kristi verdensvide kirke». Tekst og melodi fungerer som en enhet.Plassering/tema: Dåp. Alle kirkeårstider.
030 Når jeg ser på din himmel
T: Sindre Skeie 2013; M & S: Gisle Skeie 2013, 2017
En salme skrevet til skaperverkets dag, som handler om takksigelse og klage.Plassering/tema: Forvalteransvar og ærefrykt for livet. Alle kirkeårstider.
031 Når kropp og sjel må ta farvel
T: Anne Kristin Aasmundtveit 2014; M: Folketone fra Irland; S: Jon Kleveland 2017
En salme om livets forgjengelighet og mysteriet ved det evige livet. Det er mye nåde og håp i denne salmen, som ledsages av en irsk folketone som er ny i vår salmeskatt, «The parting glass».Plassering/tema: Ved livets grense og gravferd, Det kristne håpet. Alle kirkeårstider.
032 Dag som flyktar, tid som fer
T & M: Per Lønning 2002; S: Kjell Mørk Karlsen 2002
En poetisk sterk tekst om livets forgjengelighet og det kristne håpet, med en gripende melodi av samme kunstner.Plassering/tema: Ved livets grense/gravferd. Alle kirkeårstider, særlig Allehelgensdag og Nyttårsdag.
033 Fortiden er omme
T: Trond Hellemo 2004; M & S: Bjørn Andor Drage 2004
En salme om nåde, i et tidsperspektiv fra fortiden, nåtiden og evigheten. Et nordnorsk bidrag.Plassering/tema: Årsskiftet, åpenbaringstiden.
034 Vi har reist gjennom tida
T & M: Halfdan Sivertsen 1983; S: Bjørn Andor Drage 2005
Dette er en salme som knytter flyktningeperspektiver sammen med inkarnasjonsfortellingen, i sangbar visestil. Og Sivertsen er dermed tatt med i salmeskatten.Plassering/tema: Jul.
035 Dagsens auga sloknar ut
T: Elias Blix 1891; M: Folketone fra Majavatn; S: Bjørn Andor Drage 2011
Salmen står på N13:822 med melodier av Kverno (a) og Møller (b). Her kommer den med en tredje melodi, en kjent og kjær folketone fra Majavatn som finnes i flere varianter. Her er valgt en sammenstilling av tre ulike kilder, sammen med Bjørn Andor Drages sats. Gjentagelse av de to siste tekstlinjer gjør at den passer til melodien. Det er en sentral og personlig Jesussang, og om sentrale teologiske temaer.Plassering/tema: Kveld, nåde, Det kristne håpet. Alle kirkeårstider.
036 I mørke gikk mannen
T: Sølvi Ann Fætten 2008; M & S: Knut Størdal 2008, 2017
En personlig Jesus-sang om å ta vare på hverandre. Den er brukt som Nidaros bispedømmes diakonisalme.Plassering/tema: Kjærlighet og tjeneste. Alle kirkeårstider, særlig fastetiden.
037 Jag är på vandring genom livet
T: Ukjent forfatter; M: Amerikansk folkemelodi; S: Andreas Pettersen 2017
Denne salmen er en undringstekst om livet, som godt kan brukes som pilegrimssalme, til den amerikanske folkemelodien «Wayfaring stranger».Plassering/tema: Undring og lengsel, Jesus, vår Frelser. Alle kirkeårstider, særlig Allehelgensdag.
038 Vår varme hånd
T: John Bell 2005; O: Hans-Olav Mørk; M & S: John Bell 2005
En sterk og gripende tekst om å miste et barn. Melodiens vuggende bevegelser passer godt til de allegoriske bildene om en båtreise.Plassering/tema: Ved livets grense og gravferd. Det kristne håp. Alle kirkeårstider.
039 Du som vandret
T & M: Hans-Olav Mørk 1986; S: Carl-Andreas Næss 2017
Mørks salme benytter et metaforisk bilde av den oppstandne Kristus som går gjennom alle hindrer og tør møte livets ulike sider. Det er en menighetssalme som bekrefter Guds nærvær.Plassering/tema: Jesus, vår frelser. Alle kirkeårstider.
040 Gud, du ser våre lys
T: Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep 1991; M: Hans-Olav Mørk 2015; S: Carl-Andreas Næss 2017
Salmen er et enkelt men vakkert bønnesvar, og en bønn om at livene våre må bli tatt imot slik de er.Plassering/tema: Bønn og forbønn. Alle kirkeårstider.
041 Die aavoen laavloem / Jeg synger julekvad
T: In dulci jubilo, Latinsk 1300-tallet; O: Martin Luther 1533 / (Ss) Ella Holm Bull 1995; M: 1300- tallet / Wittenberg 1533; S: Nordisk koralbok 1961
En sentral julesalme er blitt gjort tilgjengelig på sørsamisk. Den brukes også som Gloriasalme i sørsamiske gudstjenester.Plassering/tema: Jul.
-
Pulje 2, 2018-2020, 20 salmer
042 Bak tidens slør
T: Albert Orsborn c. 1950 (str 1); John Hunt (str 2-4); O: Hans Arne Akerø 2015, 2018; M & S Eric Ball c. 1950
Teksten har en tydelig kristologisk forankring, med poetiske formuleringer («Som i et speil ser jeg din skjønnhet, Gud. Av gode løfter lyser dine bud»). Salmen har velfungerende melodiføring og harmonisering, med fin utnyttelse av parallellbevegelser.Plassering/tema: Kirken og det kristne fellesskapet. Hengivelse og etterfølgelse.
043 Det sprider sig ett rop
T: Åsa Hagberg 2011; M: Stefan Jämtbäck 2011; S: Åshild Watne 2019
Det kjennes godt å synge dette hosiannaropet. Melodien følger teksten, og salmen vil kunne fungere godt både Palmesøndag og Første søndag i advent. Bevegelsen fra jorden til himmelen er understreket i refrenget.Plassering/tema: Adventstiden. Palmesøndag.
044 Din himmelkrone ser vi stråle
T: Svein Ellingsen 1977, 1988; M & S: Egil Hovland 1989
Himmelfarten er ikke kristusfravær, men heller kristusnærvær; Guds høyre hånd er alle steder. Kapitlet Kristi Himmelfart mangler fornyelse, denne salmen vil hjelpe til. Salmen er med i Den danske salmebog og er i Ellingsens Det finnes et dyrebar rose (1989).Plassering/tema: Kristi himmelfart. Kristi kongefest (siste søndag i kirkeåret).
045 Fader, moder, søster, broder
T: Johan Falkberget 1940; M & S: Anfinn Øien 1999
Dette bordverset kan brukes i hjemmet, eller ved større bordfellesskap. «Pistolens bordbønn» er formfullendt i all enkelhet, noe som også gjelder melodien fra Anfinn Øien. «Pistolen» er en karakter fra Johan Falkbergets Nattens brød-syklus, hestejelkerens håndlanger som blir bygdas løpedegn. Teksten er formet som en allmenngyldig bønn, som viser religiøsitetens plass i Falkbergets verden. I Falkbergets rike på Røros brukes denne bordbønnen i Falkberget-messen, på fredhilsenens plass i nattverdliturgien. Tegnsettingen er blitt forsiktig oppdatert.Plassering/tema: Bønn og forbønn. Ved bordet.
046 Kom, Heilag Ande
T: Elias Blix 1883 eller før; M & S: Odd Johan Overøye 2003, 2019
Et nytt melodiforslag og et alternativ til Jakob Slettens melodi (N13:516). Melodien er sangbar, og det er behov for alternative melodier til dette metrum.047 Lilla liv nu är du här
T: Py Bäckman 2005; M: Hans Kennemark 2005; S: Gunilla Werner 2005
Lilla liv er en nyere dåpssalme for spebarn. Her synger vi til barnet, men det er likevel Gud som er hovedadressat. Py Bäckman er kjent gjennom den svenske Salmer i 2000-talet, og for teksten til Gabriellas sång (kjent fra filmen Så som i himmelen). Intertekstualitet med sitatene er et nytt grep, og melodien står godt til teksten.Plassering/tema: Dåp.
048 Livet reiser sitt krav
T: Hans Børli 1945; M & S: Henrik Ødegaard 2007, 2019
Teksten står til en annen melodi i salmebokforslaget Salmebok 2008 (S-2008). Ødegaard har her løst tekstens uregelmessigheter. En salme om Emmausvandringen, med nordiske oppstandelsesmotiver.Plassering/tema: Påsketiden.
049 Nå er hver dag og time
T: Svein Ellingsen 2003; M & S: Egil Hovland 2003
Denne salmen setter «sommer» i et bredt perspektiv, med åpne bilder og rytmer som knytter sommeren med livsfaser. Her inviteres vi også til å tenke positivt tilbake på det som er forbi. Melodien er blant de siste av Hovland, og det er også en av Ellingsens siste salmer. Med denne salmen kan vi endelig si vi har vår egen sommersalme, en som ikke er hentet fra Sverige! Salmens tilblivelse er knyttet til Norges Kirkesangforbunds Rikskirkesangfest i Trondheim i 2004.Plassering/tema: Årstidene. Åremålsdager. Gravferd.
050 Om ingen hadde tackat
T: Åsa Hagberg 2011; M: Stefan Jämtbäck 2011; S: Birgit Djupedal 2019
En undringssalme: ville Gud har gjort sin forsonende gjerning om ingen brydde seg? Ungdomsperspektivet er i hovedfokus (För at du inte, N13:358, er en søstersalme). Man får ikke klare svar i denne teksten, men det behøves ikke, for alt Gud gjør er av ren kjærlighet. Her aner vi universalismens perspektiv: Guds kjærlighet favner oss alle, like fullt, også når vi ikke kan sette ord på den, forstå den eller er oppmerksomme på den.Plassering/tema: Fastelavnssøndag, Pasjonstiden, Langfredag.
051 Son av Gud og barn på jorda
T: Kristin Reitan 2011; M: Hege Bålsrød 2011; S: Birgit Djupedal 2019
En nynorsk-tekst og en svingende melodi i 5/8 takt, med to kvinnelige opphavere. En glad salme om Gudsrikets komme og Jesu frelsesgjerning. Barnas hyllest av Messias er med i vers 1. Ordet «duft» i det andre verset åpner for ulike assosiasjoner.Plassering/tema: Jesus Kristus, vår Frelser.
052 Stråla du, sol, deg helsar pinsedagen
T: Sigurbjörn Einarsson c. 1970; O: Arve Brunvoll, 2018; M & S: Jón Àsgeirsson 1997
Dette er en av de store islandske pinsesalmer, som har et fantastisk løft i melodien. Den har fått ny oversettelse av Arve Brunvoll.Plassering/tema: Pinse.
053 Så kom du hit som en av oss
T: Jan Terje Christoffersen 2012; M: Knut Størdal 2015; S: 2019
Knut Størdals melodi er veltilpasset denne teksten som plasserer Kristus iblant oss i dag, hvor han fortsetter sin frelsesgjerning også når mørket truer.Plassering/tema: Trengsel og trøst.
054 Tal ikkje om ei tru som vender ryggen til
T & M: John Bell 1988, 1997; O: Hans Johan Sagrusten 2000; S: Knut Størdal 2019
En diakonal bysalme om tro og nåde, som utfordrer til inkludering og etterfølgelse. Kan synges firstemmig.Plassering/tema: Tro og etterfølgelse.
055 Var inte rädd
T: Ylva Eggehorn 1972; M & S: Lars Moberg 1974
En håpssalme om ensomhet og om å være på flukt. Flyktningkrisen gjør salmen fra 1970-tallet igjen aktuell. Salmen ble også tatt med i salmebokforslaget Salmebok 2008 (S-2008).Plassering/tema: Guds omsorg. Ved livsgrensa og gravferd.
056a Ved vindens hjul vi love Gud
T: Johan Falkberget c. 1948, 1964; M1 & S1: Sparre Olsen 1957
Bergmannssalmen er en allerede godt etablert Falkberget-tekst som viser kontekstualitet og lokalforankring i gruvemiljøet i bergstaden Røros.Plassering/tema: Hengivelse og etterfølgelse.
056b Ved vindens hjul vi love Gud
T: Johan Falkberget c. 1948, 1964; M2 & S2: Henning Sommerro: 1996, 2019
Bergmannssalmen er en allerede godt etablert Falkberget-tekst som viser kontekstualitet og lokalforankring i gruvemiljøet i bergstaden Røros. Sommerros melodi er opprinnelig komponert som del av gammeldansmessen «Vindens hjul».Plassering/tema: Hengivelse og etterfølgelse.
057 Velsigna kalk! Velsigna brød
T: Arnfinn Haram 2008; M & S. Samuel Sebastian Wesley 1872
Salmen er et godt nynorsk supplement til offertoriumsalmene i N13. Den har en høytidelig melodi av S.S. Wesley.Plassering/tema: Nattverd.
058a Vidunderligst av alt på jord
T: N.F.S. Grundtvig 1829, 1852; M1 & S1: Harald Gullichsen 2011/2020
En ny melodi av Harald Gullichsen til N13 529. Melodien gjør at vi tar med Grundtvigs syvende vers:
Med Sølv og Guld sin Kæmpe-Trop
Ei Sions-Kongen fæster,
Men siger blot: Guds Fred! stat op
Og sid blandt Kongens Giæster!Plassering/tema: Kirken og det kristne fellesskapet.
058b Vidunderligst av alt på jord
T: N.F.S. Grundtvig 1829, 1852; M2 & S2: Sigvald Tveit 1982
Sigvald Tveits melodi til N13: 538, «Vi kommer til din kirke, Gud» knytter også to og to vers sammen. Melodien gjør at vi tar med Grundtvigs syvende vers:
Med Sølv og Guld sin Kæmpe-Trop
Ei Sions-Kongen fæster,
Men siger blot: Guds Fred! stat op
Og sid blandt Kongens Giæster!Plassering/tema: Kirken og det kristne fellesskapet.
059 Vi har ein lengt i våre hjarte
T, M & S: Anne Quigley 1992; O: Sverre Hatle 2011
Denne salmen er en nynorsk oversettelse av N13:708 «There is a longing in our hearts», som forløser teksten på norsk.Plassering/tema: Undring, lengsel og bønn/forbønn.
060 Vokt meg som din øyesten
T: Sal 17 & 36; M & S: Ivar Schonhowd Haugen 2004
Denne bibelske salme er allerede i bruk i gudstjenestelivet mange steder. Omkvedet fungerer godt som forbønnsvar eller som meditativ salme i «Taize-stil». Teksten knyttes gjerne til aftenbønn.Plassering/tema: Kveld. Tidebønner.
061 Vår Gud, din fakkel har du tent
T: Trond Hellemo 2005; M & S: Ivar Jarle Eliassen 2005
En salme med en varsom og forsiktig tekst om Gud som har tent sin fakkel i sør slik at mørke blir til lys, natt blir til dag. Salmen er skrevet til Viken senter for psykiatri og sjelesorg, Nord-Norges Modum bad.Plassering/tema: Morgen.
-
Pulje 3, 2020-2021, 23 salmer
062 Alltid større enn vi griper
T: Anne Kristin Aasmundtveit 2018; M: Amerikansk folketone; S: Jon Kleveland 2021
Salmen tar utgangspunkt i temaer fra både GT og NT som er sjeldne å finne i N13. Teksten vektlegger Guds kjærlighet som et hjerte som slår «med en puls av evighet». Den er «alltid større enn vi griper med vår tanke og vårt ord». Salmen kan med fordel synges langsomt. Melodien brukes også til John Bells salme «Kalt til glede» (Sanger på reisen, Verbum 2005).
Plassering/tema: Guds skaperverk; Søndag før pinse.063 Barn och stjärnor föds i mörkret
T: Ylva Eggehorn 1991; M: Hans Olof Samuel Nyberg 1991; S: Komponisten 1991
En etablert svensk adventssalme om Guds nærhet i det lille barnet «som ser oss».Plassering/tema: Advent; Kyndelsmesse.
064 Bunnløs er verdens smerte
T: Svein Ellingsen 2005; M: Sigvald Tveit 2005; S: Komponisten 2005
En veltilpasset melodi til en sterk tekst som handler om verdens smerte og urett fra et diakonalt perspektiv. Teksten «maner til bønn og ansvar» og kamp for rettferdighet.Dette er en av Sigvald Tveits siste melodier, og Ellingsens nest siste salme.
Plassering/tema: Rettferd og fred.065 Byen er gater, fasader og hager
T: Emil Skartveit 2018; M: Jesper Gottlieb 2018; S: Komponisten 2018
Temasalme om byen, om de skeive og de rette, om barn som leker, om drømmer, om både nederlag og gleder. Forfatteren tar tak i samtiden i en mangfoldig beskrivelse av byens liv. Refrenget poengterer at «Gud bor i byen, i oppgangen din».
Plassering/tema: Hengivelse og etterfølgelse066 Det er blitt høst
T & M: Sindre Skeie 2006; S: Trond Gilberg 2021
En høstsalme, med gode formuleringer om håp, fred, vern av skaperverket og vårt felles ansvar.
Betydningen av Jesu oppstandelse for vår jord og for våre liv her og nå vektlegges.Plassering/tema: Årstidene; Guds skaperverk; 16. s. i. treenighetstiden (høstens påskedag); Høsttakkefest.
067 Det fins en by
Tekst: Hans-Olav Mørk 2012; M: T. Kverno 1975; S: Komponisten 1975
En sterk og poetisk beskrivelse av byen «som lyser i det fjerne». Om lengsel, om å komme hjem, finne fred, møte våre kjære og møte Jesus. Flere av tekstens metaforer henspeiler på Johannes Åpenbaring, blant annet om elven med livets vann og livets tre midt i byen (Åp 22).
Lei, milde ljos (N13: 858) har vært Mørks kilde til grunntemaet i salmen.Melodien er ellers knyttet til «Du åpner døren for ditt rikes komme» (N13: 676).
Plassering/tema: Det kristne håpet; Allehelgensdag; Minnegudstjeneste.
068 Det kom et bud og de brøt opp
T: Hans-Olav Mørk 2012; M: Irsk-amerikansk folketone «Resignation»; S: John Bell 1993
En vakker tekst med et diakonalt vandremotiv – til krybben i Betlehem og til barn «som ikke har et hjem». Om å gå og finne Jesus («fredens konge, Gud av Gud) «blant dine minste små» (Matt 25,40). Melodien til «Som toner i en evig sang (N13: 395) fungerer også godt. Også melodien til «En natt kom Herrens engler nær» (N13: 53) kan benyttes.Plassering/tema: Jul; Åpenbaringstiden; Hengivelse og etterfølgelse.
069 Du lille, vi holder deg ømt i vår favn
T: Ragna Dahlen 2019, 2020; M: Trond Dahlen 2019; S: Komponisten 2019
En åpen, enkel, tydelig og inkluderende salme med fokus på det lille barnet, fra et barnlig perspektiv, og med en utsøkt melodi. Den fysiske fødselsprosessen er omtalt, hvor skrik blir til sang.Plassering/tema: Dåp
070 Du åpner et vindu
T: Ragna Dahlen 2019; M: Trond Dahlen 2019; S: Komponisten 2019
Denne salmen er inkluderende for alle aldre, og er i tråd med nyere dåpspraksis. Det å få et nytt syn i livet ved at Gud, skaperen, åpner et vindu, og behovet for å gå litt mer langsomt når livserfaringer sitter tungt i ryggen, er to av temaene som tas opp i salmen. Dåpen som gave fra Gud er salmens gjennomgående motiv.
Plassering/tema: Dåp (av unge og voksne).071a En natt kom Herrens engler nær
T: Edmund Hamilton Sears 1849; O: Øystein Thelle 2008; M: Engelsk folketone «Noel»; S: Arthur Sullivan 1874
Øystein Thelles gjendiktning av en julesalme som også drøfter hvordan synd, strid og krig gjør døv for julens gledesbudskap. Det ondes problem i alle tider gjør teksten stadig aktuell. Teksten er unitarisk, og synges fra englenes perspektiv. To melodier beskriver teksten på ulike måter. Det lukter jul av den engelske folketonen som benyttes ved julesendinger fra England. En mer folkelig melodi fra USA brukes mye i statene og Australia.
Plassering/tema: Jul.071b En natt kom Herrens engler nær
T: Edmund Hamilton Sears 1849; O: Øystein Thelle 2008; M: Richard S. Willis 1850 «Carol»; S: Komponisten 1850
Øystein Thelles gjendiktning av en julesalme som også drøfter hvordan synd, strid og krig gjør døv for julens gledesbudskap. Det ondes problem i alle tider gjør teksten stadig aktuell. Teksten er unitarisk, og synges fra englenes perspektiv. To melodier beskriver teksten på ulike måter. Det lukter jul av den engelske folketonen som benyttes ved julesendinger fra England. En mer folkelig melodi fra USA brukes mye i statene og Australia.
Plassering/tema: Jul.072 Gud, du er min tilflukt
T: Ingrid Brækken Melve 2016; M: Solveig Spilling Bakkevig 2017 S: Birgit Djupedal 2021
Salmen inneholde nye metaforer og åpnende bilder, blant annet for å betegne Gud. Metaforen «min sterke bjørnemor» er en slik nyvinning. Gud «Bjørnemor» gir både trygghet, oppfordrer til kamp for alle små og «brøler høyt i sinne når urett skjer på jord». Brækken og Spilling Bakkevig har utviklet et godt salmesamarbeid. Det merkes at her har vi en sangbar melodi som fungerer godt til teksten.
Plassering/tema: Guds omsorg; Kvinnenes internasjonale bønnedag og 8.mars gudstjenester; Kampen for rettferdighet (4. diakonale søyle).073 Gud, du sender ditt regn
T: Ingrid Brækken Melve (2019); M: Solveig Spilling Bakkevig 2019; S: Birgit Djupedal 2021
En salme i bysalme-sjangeren som minner om N13: 520 Gå gjennom byens lange, rette gater. Salmens språk er konkret og livsnært. En omfangsrik skildring av menneskers liv fra vers til vers sammenfattes i refrengets konklusjon: «Gud er midt i vår by.» (jfr. Salme 46,6)
Melodien er egenartet og fengende.
Plassering/tema: Guds omsorg
074 Guds himmel er livet som venter
T: Kristin Reitan 2012; M: Eilert Tøsse 2012; S: Komponisten 2012
Salmen formidler en storslagen visjon av ev endetidens håp. Teksten gir en vakker skildring av «Guds levende himmel» hvor «Jesus har gjort ferdig et sted». Her skal salmens jeg «juble med engler om han som har blitt min fred.»Teksten har noe av vekkelsesbevegelsenes enkle friskhet over seg, noe som også følges opp av melodien.
Plassering/tema: Allehelgensdag; Det kristne håpet.075 Guds skaparomsorg femner alt
T: Edvard Hoem 2003; M: Odd Johan Overøye 2003; S: Komponisten 2003
En høytidsstemt økoteologisk Hoem-tekst som tar utgangspunkt i de små ting som viser Guds storhet. Fjellmotivet som er gjenkjennelig for så å si alle i Norge, utvikler seg videre i et mangfold av motiver knyttet til Guds omsorg for sitt skaperverk.Melodien fungerer godt til teksten selv om punkteringene kan være utfordrende. Den bør ikke synges for raskt.
Plassering/tema: Guds skaperverk; Skaperverkets dag.076a Han som ger hjärtat rymd
T: Carl Michael Bellman 1787; M: Henrik Ødegaard 2007; S: Komponisten 2007
Dette er Bellmans Julpsalm. Det er ikke blitt påvist om Bellman skrev egen melodi til teksten. To melodier tas med: Ødegaards tåler også tekstens uregelmessigheter godt. Den svenske ‘Visa från Utanmyra’ er en av flere andre melodier som benyttes. En fengende og feiende flott melodi, som for første gang finner veien inn i en salmesamling.Plassering/tema: Jesus, vår frelser; Jul.
076b Han som ger hjärtat rymd
T: Carl Michael Bellman 1787; M: Svensk folketone fra Utanmyra; S: Alf Hulbækmo 2021
Dette er Bellmans Julpsalm. Det er ikke blitt påvist om Bellman skrev egen melodi til teksten. To melodier tas med: Ødegaards tåler også tekstens uregelmessigheter godt. Den svenske ‘Visa från Utanmyra’ er en av flere andre melodier som benyttes. En fengende og feiende flott melodi, som for første gang finner veien inn i en salmesamling.Plassering/tema: Jesus, vår frelser; Jul.
077 Han som i det høge rår
T: Inge Krokann ca. 1940; M: Engelsk folketone «Scarborough Fair»; S: Alf Hulbækmo 2021
Inge Krokann er en kjent og kjær nynorsk forfatter som ikke er tidligere representert i salmeboka.Teksten er en enkel og poetisk skildring av Guds omsorg for sin skapelse gjennom årstidene. Folketonen «Scarborough Fair» fungerer utmerket til teksten, og herved introduseres melodien til det nordiske salmelandskapet.
Plassering/tema: Guds storhet og herlighet; Årstidene.
078 Kom til oss når morgenen gryr
T: Kari Mangrud Alvsvåg (2016); M: Carl-Andreas Næss 2016; S: Komponisten 2021
Salmen er fra heftet Som en pilegrim i verden (2019), utgitt av Pilegrimsfellesskapet Sta. Maria, Sarpsborg. Den har fast tekstlig form og dynamikk, og noen uvanlige paradokser. Pilegrimsmotivet knyttes sammen med bønner til Jesus om å gå med på vandringen, hvile sammen med oss, dele brød og vin med oss, bli hos oss gjennom mørke netter og føre oss til det hellige fjell, til pilegrimsreisen mål i himmelen.Kari Mangrud Alvsvåg, prost i Sarpsborg prosti, finnes ikke fra før i våre salmebøker.
Plassering/tema: Hengivelse og etterfølgelse.079a Nå strømmer lyset inn
T: Svein Ellingsen 2009; M: Bjarne Stølen 2000; S: Komponisten 2000
Dette er Ellingsens siste salme. En glad og jublende påskesalme som bidrar til fornyelse av påskesalmene. Litterært sett en spennende salme, med flere siteringer fra salmens verden. Han siterer til og med seg selv, sammen med flere andre påskesalmeforfattere.
To melodier tas med: N13: 833 «Det syng så vakre tonar», og Sven-Erik Bäcks melodi fra Den Svenska Psalmboken 800 «Den mörka floden».
Plassering/tema: Påsketiden079b Nå strømmer lyset inn
T: Svein Ellingsen 2009; M: Sven-Erik Bäck 1959; S: Komponisten 1959
Dette er Ellingsens siste salme. En glad og jublende påskesalme som bidrar til fornyelse av påskesalmene. Litterært sett en spennende salme, med flere siteringer fra salmens verden. Han siterer til og med seg selv, sammen med flere andre påskesalmeforfattere.
To melodier tas med: N13: 833 «Det syng så vakre tonar», og Sven-Erik Bäcks melodi fra Den Svenska Psalmboken 800 «Den mörka floden».
Plassering/tema: Påsketiden080 Om han er død?
T: Håvard Rem 1991; M: Øivind Varkøy 1993; S: Peder Varkøy 2021
Rem publiserte teksten i sin dikt «Engelen» i Poetenes evangelium, Bokklubbens lyrikkvenner, 1991. Teksten er mystisk, og krever ikke at man tolker den konkret. Melodien er betagende i sin enkelhet, og passer godt til gjentagelsene. Tekst både på bokmål (1991) og nynorsk (2021). Morten Harket spilte inn salmen i 1993 (CD Poetenes evangelium, KKV).Plassering/tema: Jesus, vår frelser; Nattverd; Langfredag
081 Takk skje deg, milde, kjære Gud
T: Gabriel Scott 1907; M: Jon Kleveland 1998, S: Komponisten 2021
En naturbildesalme som har stor styrke. Teksten trøster og oppmuntrer med gode tanker, morsomme bilder om innhøsting, og med høsttakkefest som hovedtema. Den kan også brukes som bordvers. Denne salmen imøtekommer et ønske om å innhente stoff fra våre kjente og kjære forfattere.
Plassering/tema: Guds omsorg; Såmannssøndag; Høsttakkefest; Siste søndag i kirkeåre082 Træet, nok så smuk
T: Poul Michael von Bülow 2019; M: Allan M.V. Diehl 2019; S: Komponisten 2019
En svært gjennomført, men enkel salme, om falske profeter. Salmen er fra en syklus for alle søndager i kirkeåret, etter forbilde fra Kingo, Dass og flere. Tanken er at samme melodi brukes for flere av syklusens tekster, og melodiens pentatoniske karakter egner seg til kanonisk sang. Det er en nyvinning i den kanoniske melodiløsningen. Legg merke til de unisone partiene som oppstår underveis og understreker sentrale linjer i teksten.Plassering/tema: 5. søndag i Treenighetstiden, Hengivelse og etterfølgelse
083 Vinden blåser dit den vil / Vinden blæs kvarhelst han vil
T: Anne-Ruth Jangaard 2017 (BM og NN); M: Bryan D. Breidenthal 2017; S: Komponisten 2020, 2021
En enkel og sangbar salme bygd rundt temaene vind, luft og ånd. Salmen har mye til felles med N13: 521 Som vinden stryker mine kinn og N13:517 Vinden ser vi ikke.Plassering/tema: Pinse, Den hellige ånd.
084 Visdommen danser
T: Ingrid Brækken Melve 2017; M: Solveig Spilling Bakkevig 2017; S: Birgit Djupedal 2021
Tekstens metaforer og bibelsk forankring hentes fra Ordspråkenes tekster om Visdommen (bl.a. 8,2). Også andre bibeltekster klinger med, som 1 Mos 1 («I begynnelsen skapte Gud …») og Joh 1,1-14 («I begynnelsen var Ordet … Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss»).
Salmen er tematisk svært godt gjennomført. Melodien – og dermed hele salmen – danser. Melodien minner om folkemusikktradisjonen.Plassering/tema: Trygghet og glede, Nattverd.
-
Pulje 4, 2022-2023, 20 salmer
085a Der går gennem verden en hinkende dans
T: Holger Lissner 1993/2015; M & S: Willy Egmose 1994
Salmens tekst tar utgangspunkt i fortellingen om gullkalven (2 Mos 32). Teksten er direkte og usminket. «Går ud over jorden» må ikke tolkes i negativ forstand, men må forstås som om dansen sprer seg utover (i tid og rom). Her er det dansende rytmer og synkoper, og ledsagelsessatsen viser veien! Holger Lissner om synkoper: «De som humper på ømmeste fot blir båret av rytmen og gleden!»Plassering: Guds skaperverk; Forvalteransvar og ærefrykt for livet
085b Det går gjennom verda ein hinkande dans
T: Holger Lissner 1993/2015; O: Heidi Strand Harboe 2010; M & S: Willy Egmose 1994
Salmens tekst tar utgangspunkt i fortellingen om gullkalven (2 Mos 32). Teksten er direkte og usminket. «Går ud over jorden» må ikke tolkes i negativ forstand, men må forstås som om dansen sprer seg utover (i tid og rom). Her er det dansende rytmer og synkoper, og ledsagelsessatsen viser veien! Holger Lissner om synkoper: «De som humper på ømmeste fot blir båret av rytmen og gleden!»Plassering: Guds skaperverk; Forvalteransvar og ærefrykt for livet
086 Du er Ordet, til før alle tider
Tekst: Kristin Reitan 2007; M: Hege Helene Bålrød 2010; S: Knut Størdal 2023
Salmen er en vel gjennomført idé fra to kvinnelige opphavere. Teksten tar utgangspunkt i prologen i Johannesevangeliet og beskriver Ordets (Kristi) kraft og virksomhet i menneskelivet og skaperverket. Omkvedet kan godt benyttes som et halleluja-omkved, i tillegg til N13:977.1-7.Plassering: Påsketiden; Guds ord; Halleluja-omkved
087 Gråt, bitter gråt
T: Svein Ellingsen 1981, etter Phineas Fletcher, c. 1633; M: Orlando Gibbons 1623; S: Komponisten
Phineas Fletcher er forfatteren til motetten «Drop, drop, slow tears», som er utgangspunktet til Svein Ellingsens tekstparafrase. Vi fornemmer Peters (og vår) fornektelse og fortvilelse i denne pasjonssalmen. Jesu tre ganger gjentatte spørsmål til Peter avslutter salmen: «Har du meg kjær?» (Joh 21,15-17). Melodien til Gibbons er utsøkt; Gibbons var en av Ellingsens favorittkomponister.Plassering: Fastetiden; Pasjonstiden; Langfredag
088a Moran ethra hama’lain
T: Arameisk, fra Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
088b Gud, forbarme deg - Moran ethra hama’lain
T: Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
088c Lord, have mercy on us - Moran ethra hama’lain
T: Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
088d Seigneur, aie pitié de nous - Moran ethra hama’lain
T: Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
088e Senhor, tem piedade de nós - Moran ethra hama’lain
T: Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
088f Señor, ten piedad de nosotros - Moran ethra hama’lain
T: Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
088g Herr, erbarme dich unser - Moran ethra hama’lain
T: Bibelen; M: Etter Mar Gregorius Yohanna Ibrahim
Et syrisk Kyrie fra et krigsherjet land. Salmen fremstår som en solidaritetserklæring når den synges på arameisk, som er Kristi eget morsmål. Den kan godt brukes som alternativ til gudstjenestens Kyrie. Salmen finnes på flere språk: Arameisk, norsk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk, og tysk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
089 Gud, giv oss sindsro
T: Iben Krogsdal 2016; M: Janne Mark 2016; S: Komponisten
Salmen er bygget over «Sinnsrobønnen» som blant annet benyttes som fellesbønn av Anonyme Alkoholikere. Bønnen er viden kjent over hele kloden. Janne Marks tonesetting understreker tekstens forbønnskarakter.Plassering: Trengsel og trøst; Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Tro og tvil
090a Hakk şerleri hayreyler
T: Ibrahim Hakki Erzurumlu 1700-tallet; M: Nadir Sen
En arabisk/tyrkisk salmetekst fra 1700-tallet om takknemlighet overfor Gud. Den stammer fra en kristen tradisjon, men kan synges i ulike sammenhenger, også i religiøs dialog og interkontekstuelle relasjoner. Den er tilgjengelig, og både rytmisk og melodisk forståelig. Forsiringene som er fargeleggende, kan tilføyes. Allah brukes som gudsnavn ikke bare av muslimer, men også arabisk talende jøder og kristne påkaller Gud ved navnet Allah. Ten finnes på tyrkisk, norsk, og tysk.Plassering: Lovsang, takk og tilbedelse
090b Gud gjer alt det vonde godt - Hakk şerleri hayreyler
T: Ibrahim Hakki Erzurumlu 1700-tallet; O: Arve Brunvoll 2023; M: Nadir Sen
En arabisk/tyrkisk salmetekst fra 1700-tallet som kan synges i alle sammenhenger, også i religiøsdialog og interkontekstuelle relasjoner. Den er tilgjengelig, og både rytmisk og melodisk forståelig. Forsiringene som er fargeleggende, kan tilføyes. Allah brukes som gudsnavn ikke bare av muslimer, men også arabisk talende jøder og kristne påkaller Gud ved navnet Allah. Teksten finnes på tyrkisk, norsk, og tysk.Plassering: Lovsang, takk og tilbedelse
090c Gott macht alles Schlechte gut - Hakk şerleri hayreyler
T: Ibrahim Hakki Erzurumlu 1700-tallet; O: Annemarie Schimmel; M: Nadir Sen
En arabisk/tyrkisk salmetekst fra 1700-tallet som kan synges i alle sammenhenger, også i religiøsdialog og interkontekstuelle relasjoner. Den er tilgjengelig, og både rytmisk og melodisk forståelig. Forsiringene som er fargeleggende, kan tilføyes. Allah brukes som gudsnavn ikke bare av muslimer, men også arabisk talende jøder og kristne påkaller Gud ved navnet Allah. Teksten finnes på tyrkisk, norsk, og tysk.Plassering: Lovsang, takk og tilbedelse
091 Halleluja
T: Bibelen; M: Tradisjonell syrisk melodi
En syrisk tilføyelse til halleluja-omkvedene i N13:977.1-7Plassering: Liturgiske ledd
092 Herre, jeg kommer til deg i bønn
T: Ingebjørg M. Lyster 2009; M: Thor Fjellvang 2009; S: Thor Fjellvang 2023
En bønnesalme, i en tilgjengelig og folkelig drakt, som gir assosiasjoner til «Det er makt i de foldede hender». Visepreget og hverdagslig språkbruk gir salmen en nåtidig aktualitet, og tonesettingen er både fengende og enkel.Plassering: Bønn og forbønn; Tro og tvil
093a Glemt i jord og sedimenter - Hold min verden sammen
T: Ingrid Brækken Melve 2019; M & S: Solveig Spilling Bakkevig 2019
Ikke alt er fast og trygt lenger. Intet er forutsigbart. Denne salmen er en bønn til Jesus Kristus om noe å holde fast i, midt i kaoset. Salmen aktualiserer Kol. 1,17: «Han (Kristus) er før alt, og i ham blir alt holdt sammen». Salmens knallaktuelle og mangfoldige bildekavalkade kjennes sammenhengende og sann, og melodiens form og karakter ordmaler og understreker teksten.Plassering: Bønn og forbønn; Tro og tvil; Forvalteransvar og ærefrykt for livet
093b Glemt i jord og sedimenter - Hold min verden sammen
T: Ingrid Brækken Melve 2019; M & S: Knut Størdal 2023
Ikke alt er fast og trygt lenger. Intet er forutsigbart. Denne salmen er en bønn til Jesus Kristus om noe å holde fast i, midt i kaoset. Salmen aktualiserer Kol. 1,17: «Han (Kristus) er før alt, og i ham blir alt holdt sammen». Salmens knallaktuelle og mangfoldige bildekavalkade kjennes sammenhengende og sann, og melodiens form og karakter ordmaler og understreker teksten.Plassering: Bønn og forbønn; Tro og tvil; Forvalteransvar og ærefrykt for livet
094 In manus tuas / I dine hender
T: Bibelen; M: Taizé
Denne salmen er anvendelig ved kveldsgudstjenester, kveldsbønn (completorium; N13 side 1301 og 1312) og gravferd. Nynorsk oversettelse: I dine hender, Fader, eg overgjev mi ånd.Plassering: Bønn og forbønn; Kveld; Ved livets grense og gravferd
095a Kom, fugler små fra nord og syd
T: Svein Ellingsen 1985; M & S: Svein Møller 1993
Salmen er hentet fra samlingen «Det finnes en dyrebar rose». Den har tittelen «Fuglene i juletreet» og ble skrevet til Stokken skole, Saltrød. Dette er en inkluderingssalme hvor fuglene kan representere både skaperverket og andre mennesker, fra nord og syd. Melodien er en av tre skrevet til denne teksten, noe som bevitner tekstens anseelse.Plassering: Kirken og det kristne fellesskapet; Jul; Guds skaperverk
095b Kom, fugler små fra nord og syd
T: Svein Ellingsen 1985; M & S: Svein Møller 1993
Salmen er hentet fra samlingen «Det finnes en dyrebar rose». Den har tittelen «Fuglene i juletreet» og ble skrevet til Stokken skole, Saltrød. Dette er en inkluderingssalme hvor fuglene kan representere både skaperverket og andre mennesker, fra nord og syd. Melodien er en av tre skrevet til denne teksten, noe som bevitner tekstens anseelse.Plassering: Kirken og det kristne fellesskapet; Jul; Guds skaperverk
096a Halumna nas’adu
T: Etter Jes. 2,3; M: Trad. Libanon og Palestina
En salme fra Midtøsten som synges i Libanon og Palestina, og som knytter sammen Kristi forklarelsesdag og Golgata. Jes 2, 3 siteres i omkvedet. Salmen er utstyrt med et flytende og tilgjengelig tonespråk.Plassering: Hengivelse og etterfølgelse
096b Kom, lat oss gå opp til Herrens fjell - Halumna nas’adu
T: Etter Jes. 2,3; O: Arve Brunvoll 2023 etter en engelsk oversettelse av Amal Duaybis; M: Trad. Melodi fra Libanon og Palestina
En salme fra Midtøsten som synges i Libanon og Palestina, og som knytter sammen Kristi forklarelsesdag og Golgata. Jes 2, 3 siteres i omkvedet. Salmen er utstyrt med et flytende og tilgjengelig tonespråk.Plassering: Hengivelse og etterfølgelse
097 Kyrie eleison
T: Torkil Baden 2020; M: Torkil Baden 2020
En kort salme med varierte bruksområder. Hvert vers kan brukes enkeltvis i ulike sammenhenger.Plassering: Bønn og forbønn; Liturgiske ledd (vers 1 som Kyrie)
098a Khudaya, rehem kar
T: Bibelen; R.F. Liberius; M: Trad. Urdu melodiDenne salmen er et Kyrie-rop fra Pakistan. Teksten finnes på urdu, bokmål og engelsk. På urdu synges på konsonantene, dvs. at man ikke synger «rahem kar», men «rahmm kar».
Forslag til akkompagnement: en åpen kvint over grunntonen (uten ters, vokalt eller instrumentalt) kan fungere som fundament under hele sangen. Flere forsiringer kan tilføyes dersom den synges solistisk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
098b Miskunne deg, Herre - Khudaya, rehem kar
T: Bibelen; M: Trad. Urdu melodi
Denne salmen er et Kyrie-rop fra Pakistan. Teksten finnes på urdu, bokmål og engelsk. Forslag til akkompagnement: en åpen kvint over grunntonen (uten ters, vokalt eller instrumentalt) kan fungere som fundament under hele sangen. Flere forsiringer kan tilføyes dersom den synges solistisk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
098c Have mercy on us, Lord - Khudaya, rehem kar
T: Bibelen; M: Trad. Urdu melodi
Denne salmen er et Kyrie-rop fra Pakistan. Teksten finnes på urdu, bokmål og engelsk. Forslag til akkompagnement: en åpen kvint over grunntonen (uten ters, vokalt eller instrumentalt) kan fungere som fundament under hele sangen. Flere forsiringer kan tilføyes dersom den synges solistisk.Plassering: Bønn og forbønn; Stillhet og ettertanke; Liturgiske ledd
099a Mov aalhtere vaerine tjuavka
T: Rawdna Carita Eira 2017; M: Frode Fjellheim 2017; S: Komponisten 2020
Salmen er skrevet av tidligere leder i Samisk kirkeråd, og kan godt brukes i forsoningsarbeidet, og i alle kirkelige sammenhenger. Teksten finnes på nordsamisk, sørsamisk og bokmål. Frode Fjellheims musikk fanger opp flere joik-elementer, og gir en stedegen tonefølge.Plassering: Kirken og det kristne fellesskapet; Tro og tvil; Lovsang, takk og tilbedelse
099b Mu áltár várrin báitá
T: Rawdna Carita Eira 2017; M: Frode Fjellheim 2017; A: Komponisten 2020
Salmen er skrevet av tidligere leder i Samisk kirkeråd, og kan godt brukes i forsoningsarbeidet, og i alle kirkelige sammenhenger. Salmen finnes på nordsamisk, sørsamisk og bokmål. Frode Fjellheims musikk fanger opp flere joik-elementer, og gir en stedegen tonefølge.
Plassering: Kirken og det kristne fellesskapet; Tro og tvil; Lovsang, takk og tilbedelse
099c Mitt alter er fjellet som skinner
T: Rawdna Carita Eira 2017; M: Frode Fjellheim 2017; S: Komponisten 2020
Salmen er skrevet av tidligere leder i Samisk kirkeråd, og kan godt brukes i forsoningsarbeidet, og i alle kirkelige sammenhenger. Salmen finnes på nordsamisk, sørsamisk og bokmål. Frode Fjellheims musikk fanger opp flere joik-elementer, og gir en stedegen tonefølge.
Plassering: Kirken og det kristne fellesskapet; Tro og tvil; Lovsang, takk og tilbedelse
100 Nåden er din dagligdag
T: Johannes Møllehave 1985; M & S: Martin Joachim Elmquist 1992
Salmen er på originalspråket, dansk, og er en supplering til nynorskoversettelsen i N13:500. Teksten er godt forståelig på dansk, og gir dimensjoner som ikke kommer frem i oversettelsen.Plassering: Guds nåde i Jesus Kristus; Trygghet og glede
101 Om tusen tunger
T: Charles Wesley, 1739; O: H.J. Sagrusten 2009; M: Engelsk folketone; S: R. Vaughan Williams 1906
En sterk lovsang om Guds nåde og frelse i Jesus Kristus. Salmen viser hvor fint det kan være når tekst og melodi fremmer og forsterker budskapet.Plassering: Gods storhet og herlighet; Jesus, vår frelser
102 Takk Gud for Mor Maria
T: Astrid S. Morvik ca. 2015; M: Svensk folketone (N13:719)
Salmen uttrykker takk til Maria som var lydig mot kallet og fødte «vår Frelser, sterk og sunn». Morviks tekst er annerledes og kjennes sannferdig om Marias betydning og liv.Plassering: Maria Budskapsdag; Advent; Jul
103 Trøst oss her og nå
T: Arnold Eidslott 1972; M: Kjell Mørk Karlsen 2007
Lille julaften 1972 styrtet Braathens «julefly» fra Ålesund i Asker. Arnold Eidslotts tekst ble skrevet umiddelbart etter flyulykken og publisert i Sunnmørsposten. Sammen med Kjell Mørk Karlsens enkle og sangbare melodi har vi fått en salme som er en sterk felles bønn til Gud om trøst i prøvelser.Plassering: Nød og klage
104 Tsega Nesayne / Vi har fått nåde
T & M: Etter St Yared ved Ethiopian and Eritrean Orthodox church, 500-tallet. O: Sindre Eide, 2004
Salmen er fra den liturgiske musikken i Den ortodokse kirke i Etiopia og Eritrea, og går helt tilbake til munken St. Yared som levde på 500-600 tallet. Ifølge ortodoks tradisjon fikk han overlevert musikken direkte fra Gud. Originalteksten er på det gamle kirkespråket Geez, som er utgangspunktet for de to hovedspråkene i Etiopia og Eritrea, amharisk og tigrinja. Som salme ligger den relativt tett inntil våre sangtradisjoner og er dermed lett tilgjengelig.Plassering: Gods storhet og herlighet; Jesus, vår frelser
Kontaktpersoner
-
David Scott Hamnes Seniorrådgiver, seksjon for gudstjenesteliv og kultur dh376@kirken.no Tlf: 91 33 06 08