Dåp og dåpssamtale med unge og voksne

Opptak av webinar 4. mars, med tolking til norsk tegnspråk.

• Starter
    04.03.2023 Kl. 09.00
  • Varighet
    56 minutter
    Kirkerådet
    18.09.2023
    14.05.2024

Hva snakker vi om i dåpssamtalen med unge og voksne? Hvilke erfaringer er gjort med tidspunkt for dåp av konfirmanter og unge? Og er det gode praksiser som vi kan lære av?

Et forskningsprosjekt ved VID, Misjonshøgskolen om opplæring av unge før dåp blir presentert av førsteamanuensis Terese Bue Kessel.

Tunsberg bispedømme lyste i 2020 ut en konkurranse om salmer til bruk ved dåp av ungdom og unge voksne. Resultatet blir presentert av ungdoms- og kommunikasjonsrådgiver Henrik Guii-Larsen.

I Rygge menighet i Borg bispedømme har påskenatt vært dåpsgudstjeneste for konfirmanter som ikke er døpt. Prestene Ingvild og Tor Bjørn Osberg forteller om sine erfaringer fra dette.

I Røros menighet bruker de Kristuskransen som metodikk i konfirmanttiden. Harald Hauge, prest i menigheten, sier litt om sine erfaringer fra dette.

Hvordan være frimodig når det gjelder å snakke om dåp? Hvordan snakker vi med voksne om dåp? Og hva er aktuelle tema i dåpssamtalen? Prest i Tromsø, Birgit Agnete Lockertsen deler noen av sine erfaringer fra dåpsarbeid med voksne.

Og i ressursbanken.no ligger ressurser som kan brukes i arbeidet med dåp. Seniorrådgiver i Kirkerådet Kjetil Bondevik presenterer aktuelle ressurser.