
Konfirmasjon - kommunikasjon
Gode verktøy for å kommunisere om konfirmasjon finner du her. Logo, videoer, kampanjeinformasjon og trykksaker – med mer.
-
Alder
13-15 -
Laget av
Kirkerådet -
Publisert
28.03.2023
-
Beskrivelse
Kampanjeinformasjon: Konfirmant 2024
Rundt i slutten av mars–mai 2023 var det en stor kampanje om konfirmasjon i kirken.
Kampanjen oppfordret ungdommer og foresatte til å sjekke ut konfirmanttilbudet i kirken der man bor.
Kampanjeperioden bestod av betalt annonsering, innhold i nasjonale kanaler og lokal informasjon på nettsider og brosjyrer.
Betalte annonser
De betalte annonsene vil særlig fokus på det unike fellesskapet i konfirmanttiden og selve feiringen i konfirmasjonsgudstjenesten. Første og største del av kampanjen varer fra 20. mars til 9. april, andre del i slutten av mai.
Annonsene vil dukke opp for 13-14 åringer og forsøke å målrette seg mot foresatte til 13-14 åringer. Ungdommer får opp annonser i TikTok, Snapchat, Instagram, YouTube og nett-TV. Foresatte får opp annonser på Instagram, Facebook, nett-TV og nettaviser.
Det vil også være noe print-annonsering i kristne papiraviser i midten av april-mai.
Innhold i nasjonale kanaler
Det vil bli lagt ut innhold om konfirmasjon i nasjonale kanaler (sosiale medier og kirken.no) fra midten av april til mai.
Publiseringsplan for innholdet i denne perioden vil ikke bli publisert.
Lokale tiltak
Her er oversikt over mulige tiltak for lokal kampanje:
- Gjør det supertydelig hvordan man melder seg på på menighetens nettsider
- Mai er høytid for å søke informasjon om konfirmasjon, uansett når dere har påmelding, så ha alltid klare nettsider for nytt konfirmantkull i slutten av april
- Bruk gjerne tekster fra kirken.no/konfirmasjon og undersider.
- Hvordan en kan jobbe for å nå bedre ut gjennom Google-søk får du en oppskrift på under "Planlegging".
- Send ut konfirmantbrosjyre
- Bruk brosjyremalen under "Trykksaker" i sidemenyen. Den kan endres til lokalt uttrykk enkelt og gratis uten noe programvare.
- NB! Det sendes ikke ut nasjonal brosjyre. Nasjonal kommunikasjon gjøres gjennom annonsekampanje i sosiale medier
- Løft konfirmasjonsdagen og fellesskapet i konfirmasjonstiden gjennom bilder, artikler og videoer som viser ungdommer:
- Tagg innhold som viser fellesskapet i konfirmanttiden med #konfirmantene på sosiale medier – les mer under #konfirmantene i sidemenyen
- Tips gjerne lokalpresse om konfirmantarrangement, f.eks. konfirmasjonsdager i vår.
- Bruk ressurser fra denne siden – klikk deg rundt i sidemenyen
Ressursmateriell for 2023
Ressursmateriell for Konfirmant 2023 er fortsatt tilgjengelig i sidemenyen.
For spørsmål og innspill ta kontakt med Heidi Olsen.
- Gjør det supertydelig hvordan man melder seg på på menighetens nettsider
-
Planlegging
Start planleggingen
Send ut lokal informasjon
I 2023 sendes det ikke ut noen nasjonal brosjyre. Derfor er det ekstra viktig å ha oppdatert og tydelig informasjon om konfirmasjon på menighetens nettside.
Send ut også ut lokal brosjyre eller annen informasjon så tidlig som mulig. Maler til trykksaker finner du under "Trykksaker" i sidemenyen.
Maler til annonser finner du også under trykksaker.
Eksempler på planlegging fra menigheter
Her finn du døme på informasjonsbrev og skildring av opplegg fra Voss og Førde:
- Informasjonsbrev om konfirmasjon (Voss)
- Oppsett for samling med konfirmantar og foreldre (Voss)
- Powerpoint med informasjon om konfirmasjonstida (Voss)
- Skulebesøk og innskriving (Førde)
Oppdater nettsider- Oppdater nettsider. Gjør det klart på menighetens nettsider at kullet ønskes velkommen til konfirmasjonstid og fjern utdatert informasjon. Står det for eksempel mye om smittevern og korona eller feil årstall?
- Synliggjør hvordan påmelding skjer. Legg påmeldingsinstruksjoner godt synlig på nettsiden og fjern utdatert informasjon.
- Tilfør nytt innhold på nettsiden din om nødvendig. Om du har tid, les over gammelt innhold og se om det som er viktigst å si nå er med på sidene deres.
- Optimaliser nettsiden. Om du har tid, kan du søkeoptimalisere sidene som handler om konfirmasjon på nettsiden. Enkelt forklart handler det om å gjøre innholdet på en nettside mer synlig i søkemotorer, som for eksempel Google. En effektiv måte å gjøre det på er å oppdatere nettsiden med relevante søkeord og beskrivelser av innholdet. Ti steg for å synliggjøre menighetens nettside om konfirmasjon gjennom SEO får du gjennom denne oppskriften laget av Borg bispedømme.
Nettside-inspirasjon
- Eksempler på informasjon som kan legges på menighetens nettside kan du finne på www.kirken.no/konfirmasjon.
- Benytter du episerver som verktøy for menighetens nettside (kirken.no-nettside) kan du "dra inn" ulike nasjonale saker under lokal informasjon. Du kan også dra inn bilder fra "Media"-biblioteket. Alle bildene i denne mappen finner du også i ulike filformater under "Bilder" i sidemenyen her i Ressursbanken.
-
Bilder
Bilder
På denne siden finner du bilder som kan brukes til å promotere konfirmasjon. Noen bilder har ungdommer som målgruppe, andre har familien som målgruppe.
For å bruke bildene: Trykk en gang på bildet. Da får du opp en større versjon av bildet. Høyreklikk og lagre bildet.
Foto uten grafikk
For generelle bilder uten grafikk av konfirmasjon til bruk i kommunikasjonsarbeidet, gå til design.kirken.no. I bildearkivet finner du en mengde bilder med konfirmasjonsmotiv. Gå direkte til bildearkivet her.
Bilder med grafikk
For ungdommer: Med tekst "Endelig min tur til å være konfirmant"
Bokmål
Nynorsk
For familie og foresatte: Med tekst "Snart tid for å feire din konfirmant"
Bokmål
Nynorsk
Bilder med konfirmant-logo
Bilder til poster om #konfirmantene
Brukes gjerne med postetekst: "Å være konfirmant i kirken er å være en del av et fellesskap! ⭐ Opplev livet som konfirmant på TikTok: https://www.tiktok.com/tag/konfirmantene"
Facebook-banner
Finn nedlastbart Facebook-banner, og mal for å lage lokal utgave av konfirmant-Facebook-banner på design.kirken.no.
Nettside-bilder
Artikkelbilder til nettsider
Bildene over krediteres med: Foto: Hedvig A. Halgunset/Kirkerådet
Banner til nettsider
Benytter du kirken.no-nettside, finner du dette i temabildene. Se beskrivelse over.
-
Filmer
Videoer til fri bruk
Filmene kan brukes fritt og lastes ned direkte fra Vimeo-siden: klikk på filmtittelen og velg download under filmen til høyre. Filmene kan lastes ned i fra denne siden i ulike format og lengde.
- Spesielt laget for foresatte: Fellesskapet i konfirmanttiden | Konfirmasjonsgudstjenesten
- Spesielt laget for ungdommer: Fellesskapet i konfirmanttiden | Konfirmasjonsgudstjenesten
Videoer til bruk på stories i sosiale medier
Kan deles på TikTok, Snapchat og Instagram stories eller reels. Her er det oppmerksomhet til ungdommene som står i fokus. Følg gjerne opp med stories om lokalt konfirmasjonstilbud.
Enkle reels til fri bruk:
- Lystenning på gulvet
- "Just another konfundervisning"
- Konfirmasjonsdagen
- Kappeprøving
- To konfirmanter prater om at konfirmasjonen nå er her
Andre filmer til fritt bruk:
Hva er konfirmasjon?
Last ned filmen fra Vimeosiden (bokmål).
Konfirmantleir
Last ned fra Vimeosiden.
Konfirmasjonsdagen
Last ned filmen fra Vimeosiden.
-
Trykksaker
Brosjyre til fri bruk
Alle disse må trykkes lokalt – enten gjennom enkel utskrift på tykt papir eller gjennom å levere trykklar PDF til ønsket trykkeri. Flere har spurt om Kirkerådet har en avtale med trykkeri som kan benyttes. Det har ikke Kirkerådet, og ønsket trykkeri kan benyttes.
Tilpass her
-
Logo
Trykk på logoen for å få stort format, høgreklikk og velg "Lagre som".
Konfirmant-logo
Her ser du hvordan logoen for konfirmasjon i Den norske kirke ser ut.
Last ned logofiler på design.kirken.no
Klikk her for å komme til Den norske kirkes visuelle profil med alle logoer for konfirmasjon.
-
TikTok-kampanjen
Bli med på #konfirmantene!
Se videoen under for å få en innføring om hva #konfirmantene er. Filmen er laget for deg som er medarbeider i kirken og for at du skal få innsikt i #konfirmantene. Bruk den gjerne for å inspirere medarbeidere! Filmen skal ikke publiseres i kommunikasjon direkte til konfirmanter.
Hva er TikTok?
TikTok er et sosialt medium som baserer seg på små, korte filmer. Man kan se på filmer fra både kjente og ukjente. Man kan se filmer både med og uten personlig profil, gjennom mobil-app og i nettleser. Ni av ti i 14-åringer har egen smarttelefon, og 64 prosent i av dem bruker TikTok flere ganger daglig.
Hvordan fungerer kampanjen?
For at ungdommer og foresatte skal få et innblikk i hva kirkelig konfirmanttid går ut på, har ansatte, frivillige, ungdomsledere, nåværende og tidligere konfirmanter delt fra livet i konfirmasjonstiden på TikTok-emneknaggen #konfirmantene.
Der legger de ut filmer av alt de gjør i konfirmasjonstiden, som samlinger og aktiviteter, og svarer på spørsmål i kommentarfeltene. Alle er velkomne til å vise hva konfirmasjon i kirken er på emneknaggen!
Les en enkel oppgavebeskrivelse, eller budbærerbrief, her.
Budbærerbriefen er en enkel oppgavebeskrivelse til alle som vil bære med å fortelle om konfirmasjon på denne måten. Alle som forteller om konfirmasjon på #konfirmantene kalles budbærere.
Flere har utfordret årets konfirmanter til å lage TikTok-videoer ut fra denne beskrivelsen med stor suksess!
Hvordan kan jeg bli med?
Alle som kjenner konfirmasjonstiden i kirken kan være med å vise og fortelle om fellesskapet du kan oppleve som konfirmant, på TikTok emneknaggen #konfirmantene.
Det er mange måter å støtte opp om kampanjen på:
- Du kan selv lage innhold selv. Klikk deg rundt inne på TikTok
- Du kan oppfordre andre til å lage videoer. Kanskje en konfirmantleder eller ungdommene selv kan lage videoer? Husk bare å be de merke videoene #konfirmantene.
- Bruk trykksakene her i Ressursbanken til å oppfordre ungdommer til å sjekke ut #konfirmantene på TikTok – det gir et godt og variert inntrykk av konfirmasjonstid i kirken, uansett om menighetens egne videoer er med eller ei.
Ressurser du kan bruke for å komme i gang
- For deg som ikke kjenner TikTok eller ikke vet hvordan en bruker det:
- Kjenner du ikke så godt til TikTok, kan du starte med å lese denne foreldreguiden – fin for alle voksne som vil bli kjent med et sosialt medium barn og ungdommer bruker.
- Se gjerne denne videoen om du ønsker en steg-for-steg forklaring av hvordan bruke TikTok – alt fra nedlastning av app til videoklipping. Klikk her.
- For deg som vil lage videoer eller skal utfordre noen andre:
- Det er gjort et omfattende arbeid for å finne ut av hva ungdommene er opptatt av når de skal velge konfirmasjon. For å lage videoer som treffer godt, kan du lese denne oppgavebeskrivelsen som beskriver hva du bør legge vekt på. Les dette oppgavebeskrivelsen her.
- Mange medarbeidere i kirken har allerede testet ut og gjort erfaringer om hva som fungerer på TikTok. Her kan du lese en oppsummering av tips og triks. Finn tips og triks for å være kirke på TikTok her.
- Når du skal filme ungdommer trenger du samtykke. Det er laget en egen avtale for arbeid på TikTok. Last ned samtykkeerklæring for TikTok her.
- Ansatte og frivillige kan bli med i Facebook-gruppen for budbærere, der en kan diskutere trender og problemstillinger som oppstår underveis. Klikk her for å bli med.
Hvordan skal folk oppdage emneknaggen?
Betalt annonsering
- Gjennom betalt annonsering fra Kirkerådet på sosiale medier ledes ungdommene til å oppdage emneknaggen på TikTok.
- Alt innholdet kan sees både med og uten personlig profil på TikTok. Innholdet kan også sees i nettleser. Dirrektelenken er: https://www.tiktok.com/tag/konfirmantene.
- Foreldre og foresatte sendes fra annonsene videre til videre til: https://kirken.no/nb-NO/konfirmasjon/foreldreforesatte/
Artikler på kirken.no
- Benytt gjerne også informasjonen på www.kirken.no/konfirmantene på lokale nettsider.
Trykksaker
- Det er laget annonser for emneknaggen, som kan brukes som plakater eller innlemmes i andre trykksaker (f.eks. i brosjyre, invitasjonsskriv, menighetsblad, lokalavis).
Trykksaker om #konfirmantene
Plakat om #konfirmantene
Heng opp der ungdommer møtes, slik at de kan få innsikt i hvordan konfirmasjonstiden i kirken er, gjennom TikTok. Plakaten er i A4, men kan også printes/trykkes på større ark.
- Filformat å levere til printe på egen printer: Bokmål | Nynorsk
- Filformat å levere til trykkeri (med 3 mm utfallende): Bokmål | Nynorsk
Enkel handout eller annonse om #konfirmantene i A5
Print ut og del ut denne lille informasjonen om #konfirmatene. Kan fungere fint til utdeling på stand, å ha liggende ved en lokal brosjyre.
A6-utgaven kan også bygges inn som annonse i egne trykksaker som invitasjon, menighetsblad eller lokalavis, slik at ungdommer og foresatte kan få innsikt i hvordan konfirmasjonstiden i kirken er, gjennom TikTok. Annonsen er laget i A5.
Stående format
- Filformat å levere til printe på egen printer: Bokmål | Nynorsk
- Filformat å levere til trykkeri (med 3 mm utfallende): Bokmål | Nynorsk
Liggende format
- Filformat å levere til printe på egen printer: Bokmål | Nynorsk
- Filformat å levere til trykkeri (med 3 mm utfallende): Bokmål | Nynorsk
Annonse om #konfirmantene i A6
Bygg inn annonse i egne trykksaker som invitasjon, menighetsblad eller lokalavis, slik at ungdommer og foresatte kan få innsikt i hvordan konfirmasjonstiden i kirken er, gjennom TikTok. Annonsen er laget i A6, altså en kvart A4-side.
Stående format
- Filformat å levere til printe på egen printer: Bokmål | Nynorsk
- Filformat å levere til trykkeri (med 3 mm utfallende): Bokmål | Nynorsk
Liggende format
- Filformat å levere til printe på egen printer: Bokmål | Nynorsk
- Filformat å levere til trykkeri (med 3 mm utfallende): Bokmål | Nynorsk
Utvikling av årets kampanje
Omfattende innsiktsarbeid har identifisert de største grunnene til å velge konfirmasjon blant ungdommer, i tillegg til de største grunnene til å velge bort konfirmasjon. Største grunn til å ikke velge kirkelig konfirmasjon: jeg er ikke kristen, og er redd for at noen skal prøve å overbevise meg. Mens største grunn til å velge kirkelig konfirmasjon oppgis av målgruppen til å være fellesskapet, konfirmasjonsfesten og å få nye venner.
Derfor går årets kampanje ut på å sidestille det religiøse og det sosiale. Målet er å vise hva konfirmasjon i kirken er – at det handler like mye om tro som om fellesskap. Budskapet ønsket vi å vise frem på ungdommenes egen kanal, TikTok.
Budskapet er testet på en større gruppe kirkelige ansatte og ikke minst ungdommer i målgruppen.
De siste årene har en mengde medarbeidere, influensere og ungdommer delt videoer på #konfirmantene, slik at det er massevis av innhold å oppdage for ungdommene som er interessert i å bli kjent med konfirmasjon i kirken.
-
Konfirmant 2023 (Samlet)
Reels med 2023-logo
Logo 2023
Ønsker du logoen med 2023-årstall? Last ned her. Mappen inneholder filer i PNG- og AI-format
Artikkelbilder med 2023-logo
Kontaktpersoner
-
-
Kjetil Bondevik Seniorrådgiver for kommunikasjon, markedsføring og profilering for barn, unge og trosopplæring kb754@kirken.no Tlf: 95 90 85 71