Nasjonal kampanje for barnedåp pågår nå
Nå er det tid for å gi den klassiske barnedåpen synlighet. Derfor kjører Kirkerådet nå en nasjonal kampanje for å minne foreldre på at dåp kan være et godt valg for deres barn.
I siste havldel av oktober annonseres det for barnedåp i landets nettaviser. Annonsene er såkalt annonsørinnhold, det vil si annonser som likner på redaksjonelt innhold. Teksten retter seg mot personer som er mest sannsynlige til å ha spedbarn/planlegge å få barn. Et trykk på annonsene fører fram denne artikkelen på kirken.no.
Derfor er det kampanje for barnedåp nå
I vår ble det skapt stor synlighet for dåp, uansett alder. Mange medarbeidere lot seg engasjere til å gjennomføre drop-in-dåpsarrangementer og fortalte historier om hvordan dåp kan gjøres helt enkelt, like stort. En fantastisk kampanje, med mange, kreative og flotte historier om mennesker i alle aldre som valgte dåp. Nå er det tid for å gi den klassiske barnedåpen synlighet. Derfor kjører vi nå en nasjonal kampanje for å minne foreldre på at dåp kan være et godt valg for deres barn.
Artikkelen om lille Ella foreldrene er på forsiden av kirken.no, og deles også i nasjonale sosiale medie-konti.
Tilfeldigvis synlighet for barnedåp god drahjelp da artisten og influenseren Maria Mena lot sin lille sønn og henne selv bli døpt søndag 13. oktober. Dette fikk stor oppmerksomhet i sosiale medier og i kjendispressen.
Idéer til hvordan løfte dåp i lokale kanaler
- Del artikkelen i menighetens sosiale medie-kanaler og nettsider
- Fortell historier om dåp i menigheten i sosiale medier, nettsider og menighetsblad
- Pass på at instruksjoner om hvordan man melder på til dåp lokalt er godt synlig på lokal nettside
Slik ser annonsene ut
Dette er skjermbilder av hvordan annonsene vil kunne se ut. Annonsene kan også ha andre kombinasjoner av bilder og overskrifter, og vil være synlig i en rekke ulike store, norske aviser.
Kontaktpersoner
-
Kjetil Bondevik Seniorrådgiver for kommunikasjon, markedsføring og profilering for barn, unge og trosopplæring kb754@kirken.no Tlf: 95 90 85 71
Relaterte ressurser
-
Dåp - kommunikasjon
Ressurser til kirkens arbeid med dåp knyttet til kommunikasjon, IKT og administrative tiltak. Finn ressurser til fri bruk lokalt her.
-
Drop-in-dåp - kommunikasjon
Mange kyrkjelydar tilbyr drop-in-dåp, åpen dåpsdag eller dåpsfest i tillegg til dåp i gudstenesta. Den nasjonale kampanjen i 2024 som oppmodar til å bli døypt og som ynskjer velkomen til drop-in-dåp, går føre seg i tida 6. til 26. mai. Kampanjen er synleg for utvalde målgrupper hjå Snapchat, Instagram og Facebook. Tanken er at flest mogeleg kyrkjelydar inviterer til drop-in-dåp i pinsehelga eller i dei to vekene etter pinse.