Resultat allehelgenkampanje
Allehelgen 2024 er historie – og for en synlighet kirken over hele oppnådde sammen i denne felles kampanjen! Her er kan du se fem synlige eksempler på hva arbeidet bidro til.
Den norske kirke har hatt en stor felles kampanje rundt allehelgen. Her har menigheter over hele landet gjort ulike tiltak for å invitere til allehelgensarrangementer, i tillegg til at det er gjort mange grep for å synliggjøre kirkens sorgarbeid. Her er noen av de synlige resultatene fra det store arbeidet.
Vil du gi innspill til allehelgensressursene i Ressursbanken? Trykk her.
1) Over hundre tusen besøkte kirken
Det eksakte tallet er ikke klart, men basert på tidligere år vet vi at rundt hundre tusen mennesker er innom kirken i løpet av denne helgen. Årlig er det 1 200 minnegudstjenester på allehelgensdag, som samler mer enn 85 000 deltakere. I tillegg er mange innom åpne kirker, konserter, gravplassen eller deltar på andre arrangementer.
– Denne helgen var mange samlet i kirkene for å være sammen i takknemlighet og savn etter sine kjære, men også med bønn om Guds hjelp i sorgen, sier leder i Kirkerådet, Harald Hegstad.
2) Sterke historier om sorg og kirkens tilbud ble delt på TV og nett
I perioden før, under og etter høytidshelgen har det blitt fortalt en rekke sterke historier om menneskers sorg og om kirkens arrangementer i sosiale medier og på TV.
Her er noen av dem:
- NRK: Kirkens rolle i beredskap og kriser: – Har en unik kompetanse på sorgarbeid
- God morgen Norge: Skuespiller og mor Iselin Shumba og prest Elisabeth Thorsen om å snakke om døden (spol til 1:38)
- NRK Kveldsnytt: Tente lys på allehelgensdag
- Facebook: Prest Sigurd om å være prest i begravelse
Kirkerådet har sørget for annonser for å synliggjøre kirkens landsdekkende sorgtilbud. I tillegg er det gjort en rekke tiltak over hele landet for å synliggjøre tilbudet. Nasjonale sider om sorg og samtaletilbud er besøkt over 5 000 ganger de to siste månedene.
3) Mange har søkt informasjon på nett
På det felles nettstedet skjerikirken.no lå det informasjon om hele 1 100 arrangementer i perioden 1.–3. november. Med informasjon om så mange av arrangementene samlet på ett sted, var det var lett for befolkningen å søke opp sitt tilbud og finne frem.
– Nettsidene våre er den viktigste oppslagstavla vi har. Det er fantastisk at så mange kollegaer rundt omkring i landet har gjort en strålende jobb med å vise frem det lokale programmet på nett, sier kommunikasjonsdirektør Emil Engeset.
Nettstedet skjerikirken.no hadde 200 000 sidevisninger de to månedene før allehelgensdag. Dette er dobbelt så mye som i andre perioder i året.
Kirkerådet har sørget for annonser for å synliggjøre allehelgen som høytid og arrangementene i menighetene. Annonsene ble klikket på over 10 500 ganger. Mange har klikket seg videre til å finne informasjon om lokale arrangementer.
4) Lys har strålt over hele landet – digitalt, i kirker og kjøpesenter
Å tenne lys er en sterk symbolhandling i sorgen, og lyset minner oss om Jesus som verdens lys og om oppstandelsen. I forkant av og underveis i helgen ble det delt ut og tent lys over hele landet.
– Å tenne lys er en enkel handling som kan uttrykke det vi tenker på, eller føler. Det blir en anerkjennelse av at jeg kjenner noe inni meg. Det tror jeg er godt for mennesker, sier diakon Sissel Håve Smørvik i Lade menighet.
Sissel var en av mange medarbeidere som delte ut lys til mennesker i forkant av allehelgen. Mange menigheter har også vært til stede på kjøpesenter, torg og gravplasser for å dele ut lys, som folk har kunnet tenne i kirken, ved graven eller hjemme.
Gravplassene ble forvandlet til vakre lyshav denne helgen og mange menigheter sine lysglober var fylt av skinnende lys.
I tillegg til alle lys som er blitt tent fysisk, er det også tent mange lys på Den norske kirkes digitale bønnevegg. Hele 1 633 bønner og lys ble publisert på be.kirken.no i perioden.
5) Kreative samarbeid
I tillegg til samarbeid med kjøpesentre om å dele ut lys, har kirken flere steder hatt kreative samarbeid:
- I Gjerstad samarbeidet presten og kommunepsykologen om prekenen
- I Hurum var det samarbeid med historielaget om allehelgen og lokale minnesteder
- En rekke steder var det allehelgenskonserter der lokale musikere samarbeidet om å lage en vakker stund i kirken
- I Notodden samarbeidet menigheten med Human-Etisk forbund om minnesamling
- Som en del av Tromsø internasjonale kirkefestival ble det gjennomført gravplassvandring
Disse samarbeidene, og flere andre, ga god synlighet i lokale og regionale medier.
Kontaktpersoner
-
-
Siv Thompson seniorrådgiver, avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt st362@kirken.no Tlf: 482 482 54