Suksess om dåp i nettaviser
De siste ukene i har artikler om dåp vært synlige i ulike nettaviser. Disse har nådd svært godt ut, og målet er at flere blir bevisste på og velger dåp for seg selv og sine barn. Her får du også gode ideer til hvordan menigheten kan løfte dåp i lokale kanaler.
To prosent som leste annonseartikkel om barnedåp kan virke som et lavt tall, men når det handler om annonsering i nettaviser og hvor mange som klikker på en annonse, er dette en svært høy prosentandel. Vanligvis er det 0,5 prosent som trykker på annonser som ser ut som en redaksjonell artikkel, men som er merket annonsørinnhold.
Siden svært mange leser nettaviser daglig, gir selv en lav prosentandel mange lesere og lave markedsføringskostnader per leser. Mange har sett og lest om barnedåp i nettavisene i oktober.
Drahjelp fra Maria Mena
En artikkel om dåpsbarnet Ella i landets nettaviser har bidratt til at 28000 har klikket seg fram til informasjon om dåp på kirken.no. Artikkelen vises blant avislesere som mest sannsynlig har spedbarn eller som venter barn.
En annen god fortelling om dåp dukket tilfeldigvis opp i mediene i samme periode som annonsekampanjen og skapte ekstra blest. Artisten Maria Mena lot sin lille sønn og henne selv bli døpt. Dette formidlet Mena på en flott måte i sosiale medier. Saken fikk også stor oppmerksomhet i pressen med blant annet et innslag TV2s God morgen, Norge der Maria Mena snakket varmt om dåp.
Idéer til hvordan løfte dåp i lokale kanaler
- Del artikkelen i menighetens sosiale medie-kanaler og nettsider.
- Gjør intervju og fortell historier om lokale dåpsfamilier i sosiale medier, nettsider og menighetsblad.
- Få med beskrivelse om hvordan påmelding til dåp skjer og gjør dette godt synlig på nettsiden.
- Bruk gjerne illustrasjonsbilder fra bildearkivet i design.kirken.no
Kontaktpersoner
-
Kjetil Bondevik Seniorrådgiver for kommunikasjon, markedsføring og profilering for barn, unge og trosopplæring kb754@kirken.no Tlf: 95 90 85 71
-