Vil du bli hørt?

Kirkerådet har endret litt på rutinene for hvordan høringer gjøres. I løpet av høsten kommer mange høringer om saker Kirkerådet gjerne vil ha innspill på. For å minske arbeidsbelastningen til rådene, vil høringene bare bli sendt til noen råd. Alle kan selvfølgelig likevel avgi uttalelser.

Vil du bli hørt?
Publisert 10. oktober 2024
Oppdatert 15.10.2024

Kirkerådet har sendt ut et brev til alle menighetsråd og kirkelige fellesråd for å informere om saker som Kirkerådet sender på høring høsten 2024. Sakene sendes på høring i uke 41, slik at Kirkerådet etter planen kan forberede dem til behandling på Kirkemøtet 2025, som arrangeres i Trondheim 23.–28. april. Høringene sendes til registrert kontaktinformasjon i Brønnøysund og i Ansatt- og organisasjonsregisteret (ANSORG).

Kirkerådet vet at menighetsråd og kirkelige fellesråd kan oppleve høringer som en ekstra arbeidsbelastning. Det ønsker vi å unngå – samtidig som vi gjerne også vil understreke at tilbakemeldinger fra rådene er viktige for å kunne foreta de beste beslutningene. Høringene inneholder forslag som kan berøre ulike deler av kirken. Da er det avgjørende at instanser som blir berørt, kan bli hørt og si sin mening. Kirkerådet er derfor svært takknemlige for at rådene tar seg tid til å gi uttalelser.

For å forenkle arbeidsprosessene for rådene har Kirkerådet endret litt på rutinene. I høst vil flere av høringene sendes til et utvalg menighetsråd og kirkelige fellesråd, i stedet for at de sendes til alle menighetsråd og kirkelige fellesråd. Rådene som er valgt ut, kan likevel velge å ikke svare.

Rådene er valgt ut på en måte som sikrer at bispedømmene er blitt representert tilnærmet likt, med noe variasjon pga. forskjellig antall kirkelige fellesråd og menighetsråd i bispedømmene. Det har blitt tatt hensyn til geografi, medlemstall og befolkningstall.

Dersom ditt råd ikke har mottatt en høring, men likevel ønsker å avgi en uttalelse, er det selvfølgelig mulig. Da benyttes lenkene til høringsdokumentene som dere finner nederst i dette brevet.

Oversikten under viser hvilke høringer som blir sendt ut til de utvalgte menighetsrådene og kirkelige fellesrådene. Her er også lenker til de aktuelle dokumentene.

Høringsnotatene legges ut på nettsidene det er lenket til, i løpet av uke 41.

Alle sakene har høringsfrist fredag 6. desember 2024

Du finner høringer på denne nettsiden: Høringer fra Kirkerådet - Kirkerådet (kirken.no)