Noen spørsmål og svar om den nye tilskuddsordningen

Overordnede føringer for ny tilskuddsforvaltning ble vedtatt av Kirkemøtet 2024. Mange lurer på hva det betyr for deres lokale arbeid. Her vil du finne svar på en del problemstillinger som er aktuelle nå.

Noen spørsmål og svar om den nye tilskuddsordningen
    Kirkerådet
    10.10.2024
    15.10.2024
  • Ofte stilte spørsmål

Videre finner du oversikt over ofte stilte spørsmål. Samtidig er det en del problemstillinger som det ikke er mulig å svare på enda.

De konkrete retningslinjene er fremdeles i støpeskjeen og det vil være behov for justeringer underveis i prosessen. Rettningslinjene skal på høring før de fastsettes endelig av Kirkerådet. Det betyr at det er en del spørsmål som det foreløpig ikke er mulig å svare sikkert på før Kirkerådets sluttbehandling, anslagsvis på våren 2025.

1. Hva vet vi om den nye ordningen i dag?

• Ny tilskuddsordning er planlagt å tre i kraft 1. januar 2026.
    • Ny tilskuddsordning omfatter rettssubjektet Den norske kirkes tilskudd for diakoni, undervisning (inkludert trosopplæring) og kirkemusikk.
    • Det vil utarbeides ny veiledning som vil klargjøre de nye premissene og rammene for bruk av tilskuddsmidler. I høring om tilskuddsforvaltning høsten 2023 uttrykte et stort flertall at det var hensiktsmessig å bruke verktøyet Kirka vår for registrering av menighetens planlagte aktiviteter knyttet til tilskuddet. Fokus vil være på aktivitet, og i mindre grad på økonomirapportering.
    • Eksisterende stillinger skal ivaretas.
    • Deler av tilskuddet blir avsatt til å styrke ansattes kompetanse. Menighetene som satser på kompetansehevende tiltak og stillinger med høy kirkefaglig kompetanse, vil kunne få tildelt midler til dette.
    • Arbeidet med rettningslinjer for tilskuddsforvaltning omfatter også spørsmål om rapportering og om biskopens rolle knyttet til menighetenes planer.

2. Kan fellesrådet forvente samme tilskuddsbeløp i 2025 og 2026?

• For budsjettåret 2025 følges dagens fordelingsnøkkel. Budsjettet for 2025 behandles i Kirkerådets desembermøte, innenfor de rammene som gis i statsbudsjettet.
    • I 2026 vil det brukes samme fordelingsnøkkel som i 2025 med forbehold om mindre justeringer som følger den nye rutinen.
    • De nye rettningslinjene for tilskuddsforvaltning vil beskrive hvordan endring i tilskudd til fellesråd vil skje.

3. Hva vil skje med mindreforbruk i 2025? Vil bispedømmene disponere det og kunne utlyse prosjekter som menighetene kan søke på?

Dette vil i utgangspunktet være midler bispedømmene vil kunne disponere og utlyse lokalt. Kirkerådet har anledning til å vedta andre ordninger. Dette skjedde i 2024 da Kirkerådet  v edtok at mindreforbruket skulle beholdes og omdisponeres nasjonalt.

4. Tilskudd og plan for undervisning og læring – hvordan henger dette sammen?

Plan for kirkelig undervisning og læring – overordnet del ble vedtatt av Kirkemøtet 2024. Planen åpner opp for større lokal fleksibilitet. Dette skal på sikt gjenspeiles i bruk av tilskuddet til undervisning og læring (tidligere “trosopplæring”), men i 2024 og 2025 skal menighetene følge eksisterende tilskuddsvilkår (se tildelingsbrev til fellesrådet) og rapportere på vanlig måte.

5. Hva skjer med tilskuddet til stillinger innenfor diakoni, undervisning og kirkemusikk?

Kirkemøtesaken la vekt på at man skal ta utgangspunkt i dagens finansiering av stillinger når man går over til ny tilskuddsordning. Det vil bety at man fortsatt ønsker å sikre de eksisterende stillingene som man har fått tilskudd for.

6. Hva gjør vi hvis vi ikke klarer å fylle stillinger som er basert på dagens tildeling?

Fellesråd og menigheter som ikke har klart å fylle stillingen i henhold til tildelingen, eller ønsker tilskudd til en stilling, bør være i dialog med sitt bispedømmekontor om veien videre da det kan være med og påvirke fremtidig tildeling til fellesrådet.

7. Kan vi overføre deler av tilskuddet til undervisning og læring (tidligere trosopplæringsmidler) til f. eks konfirmantarbeidet allerede nå?

Midlene i 2024 skal brukes i samsvar med tilskuddsvilkårene i tildelingsbrevet for trosopplæring. Nye vilkår for 2025 er under utarbeidelse.

Fra 2026 vil en ny ordning for tilskudsforvalning tre i kraft. Dette vil gjenspeiles i beskrivelse av tilskudsvilkårene.

Finansieringen av konfirmasjonsundervisningen er også kommunens ansvar/ plikt. Dette er nedfelt i trossamfunnslovens § 14 andre ledd.

8. Kan ansatte som finansieres av trosopplæringstilskudd være med på kirke-skole samarbeid eller konfirmantleir?

Menigheten er fremdeles forpliktet til å gjennomføre systematisk og sammenhengende undervisning for alle innenfor fellesrådsområdet i alderen 0-18 år, uavhengig av funksjonsevne. Dette kan leses i tilskuddsbrevet til menigheter for 2024. Godkjente lokale planer for undervisning og læring (tidligere trosopplæring) i fellesrådsområdet skal være førende for anvendelsen av tilskuddet. Man kan derfor ikke redusere breddearbeidet for 0-18 for å satse kun på en målgruppe. Men det er ingen ting i veien for at andre ansatte i menigheten eller frivillige bidrar til arbeidet med undervisning og læring, mens en som er ansatt på trosopplæringsmidler kan bidra på konfirmantarrangement eller i kirke-skolesamarbeid.

9. Hvor finner jeg informasjon om tilskuddsordning som gjelder akkurat nå?

Informasjon til tilskuddsmottakere for 2024 ligger på hvert bispedømmes hjemmeside. Der ligger tildelingsbrev knyttet til årets tildelte midler, og det er disse kriteriene som gjelder. Prioriteringen lokalt må avklares med fellesrådet.  Ta gjerne kontakt med din leder, bispedømmekontoret eller Kirkerådets sekretariat hvis du lurer på noe.