Kirken logo

Arbeidspraksis på ungdomstrinnet

Dette er en veileder for hvordan man kan gå frem for å ha ungdomsskoleelever i arbeidspraksis i menigheten.

  • Alder
    13-15
  • Laget av
    Christian Otto Ruge
  • Publisert
    20.12.2024
  • Oppdatert
    20.12.2024
  • Innledning

    Arbeidspraksis i menigheter er vinn-vinn for elevene og for kirken. Elevene kan oppleve en meningsfull og spennende jobb, lære om hvilke jobbmuligheter som finnes i kirken og kanskje få plantet et frø som fører til kirkefaglig utdannelse og arbeid. Menighetene kan få hjelp i driften, knytte til seg nye ungdommer, styrke relasjonen til allerede engasjerte ungdommer og det kan også være en døråpner for tettere samarbeid med den lokale ungdomsskolen.

    Det kan være flere ulike insteg til arbeidspraksis for elever på ungdomstrinnet, først og fremst knyttet til:

    • ‘Arbeidslivsfag’ (alternativt fordypningsfag for elever som ikke velger fremmedspråk eller fordypning i norsk/engelsk/matematikk)
    • Valgfaget ‘Innsats for andre’
    • Fellesfaget ‘Utdanningsvalg’
  • Om arbeidslivsfag

    Mange elever velger et fremmedspråk på ungdomstrinnet. Elever som ikke velger fremmedspråk har to muligheter: De kan velge å fordype seg i et av de tre fagene norsk, engelsk og matematikk eller de kan velge en mer praktisk fordypning kalt arbeidslivsfag. Dette er et fag som skal være praktisk og yrkesrettet, hvor elevene utfører ulike arbeidsoppdrag knyttet til produksjon av varer og tjenester.

    I læreplanen for arbeidslivsfag står det at faget “legger til rette for entreprenørskap i skolen og samarbeid med lokale bedrifter”. Her ligger det også muligheter for at Dnk kan være oppdragsgiver og involvere skolen i praktiske prosjekter som skal utføres, for eksempel knyttet til produksjon og distribusjon av varer (f.eks. trykksaker, enkle cateringoppdrag o.l.) eller tjenester som ryddeoppdrag, snekkerarbeid og reparasjoner for å nevne noen aktuelle områder. Dette kan innebære samarbeid med flere av yrkesgruppene som er representert lokalt i menigheten, fra diakonimedarbeidere til kirkegårdsansatte.

    Hva slags type prosjekter som er mulig å sette i gang vil avhenge av hvordan faget er organisert lokalt, muligheten for oppfølging fra kirkelig ansatte og ikke minst elevenes egne ønsker og forutsetninger. I forbindelse med dette faget er det derfor avgjørende at man får snakke direkte med faglærer som kjenner elevgruppen. Se noen tips til å opprette kontakt med skolen under.

  • Om valgfag

    Skolene kan velge mellom en rekke ulike valgfag på ungdomstrinnet, så her vil det variere hvilke fag som er representert lokalt. Selv om det kan være mulig å tenke

    arbeidspraksis innenfor flere av de valgfagene som finnes (valgfaget ‘Kulturarv’ kan f.eks. knyttes til prosjekter innenfor kirkebygg og kulturformidling), er det gjerne valgfaget ‘Innsats for andre’ som er det mest åpenbare faget for praksissamarbeid med Den norske kirke.

    Sentralt innhold i dette faget er frivillighet, sosialt entreprenørskap og samhandling. I læreplan for faget innsats for andre beskrives faget slik: “Innsats for andre handler om å gi elevene praktisk erfaring med frivillig arbeid og mulighet til å gjøre noe for andre og bidra til fellesskapet.”. Her kan det være naturlig å se for seg samarbeid knyttet til diakonale tiltak, for eksempel ut fra kompetansemålet “gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre”. Mange menigheter har tiltak med eldre som målgruppe og det kan være nærliggende å starte med å tilby elevinvolvering i eksisterende tiltak. Samtidig kan man også se på et samarbeid med skolene som en mulighet for å videreutvikle og teste ut aktiviteter rettet mot flere målgrupper. Eksempler på dette kan f.eks. være språkkafe for folk med kort botid, håndarbeidstreff, åpen barnehage for foreldre i permisjon m.m.

  • Om faget utdanningsvalg

    I læreplan for utdanningsvalg på ungdomstrinnet står det følgende om faget: “Utdanningsvalg er et sentralt fag for å bidra til å gjøre elevene i stand til å ta gode utdannings- og yrkesvalg. Faget skal bidra til at elevene utvikler en trygg identitet og til at de skal kunne ta valg ut fra egne interesser og forutsetninger. Gjennom arbeidet med faget skal elevene skaffe seg kunnskap om muligheter og krav i utdanningssystemet og i arbeidslivet.”.

    Det varierer fra skole til skole hvordan dette faget organiseres, men det er vanlig at elever i forbindelse med faget har en periode med arbeidslivspraksis –ofte i form av en ‘arbeidsuke’ ute i en bedrift eller virksomhet. En eller flere dager med ‘jobbskygging’, hvor elevene følger en person på en arbeidsplass og observerer aktiviteter og gjøremål gjennom dagen, er også en mye brukt arbeidsmåte i faget.

  • Opprette kontakt med skolen

    Fordi faget kan organiseres litt ulikt fra sted til sted er det viktig å snakke med lokale skoler og få vite mer om hvordan de legger opp faget utdanningsvalg. Et tips er å ta kontakt med skolen og spørre om hvem som underviser eller har fagansvar i faget, hvis ikke dette fremgår av skolens nettsider. På skoler som har en rådgiver vil ofte hen ha kunnskap om karriereveiledning og hvordan skolen jobber med arbeidslivspraksis. Da kan det være et godt sted å begynne. Når man tar kontakt går det an å vise til https://www.kirken.no/nb-NO/jobbikirken/ for å forklare litt om hva slags jobbmuligheter som finnes i Den norske kirke. Det er også lurt å si noe om hva slags yrker som er representert i staben lokalt og presisere godt hva

    slags typer praksis som kan tilbys der. For eksempel kan det kanskje tilrettelegges for jobbskygging innenfor flere områder enn det man kan tilby arbeidsukepraksis for?

    Når det gjelder de valgfrie fagene som er nevnt over, er det nyttigst å få snakke direkte med faglærer for å kunne vurdere mulighetene for felles prosjekter. Da kan man henvende seg til skolens resepsjon og etterspørre kontaktinfo til de aktuelle faglærerne.

Kontaktpersoner