Kirken logo
Barnekultur og gudstjenestekultur

Barnekultur og gudstjenestekultur

Bok om hvordan barn oppdager kirkens rom.

  • Alder
    3-5, 6-8, 9-12
  • Laget av
    Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i samarbeid med Kirkerådet og IKO.
  • Publisert
    09.04.2024
  • Oppdatert
    10.10.2024
  • Beskrivelse

    Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trosopplæring i Den norske kirke

    Barnekultur og gudstjenestekultur

    Begrepet ”barnekultur” er blitt et eget fagbegrep med tilknytning til en egen forskningstradisjon. I denne boken brukes det mer generelt for å beskrive barneperspektivet i barnets møte med vanlige rom, lesningens rom, kirkerommet og det rom språket gir barn for å forstå seg selv.

    Blikket rettes mot kirkens rom og barns opplevelse av det. Hvordan åpner eller lukker det fysiske rommet for barns oppdagervirksomhet? Vi får innblikk i erfaringer med å lage gudstjeneste for og med små barn, en nytenkning som har resultert i Krabbegudstjeneste og ”Se på meg”, gudstjeneste for 0-3 åringer.
     
    De to siste artiklene drøfter noen viktige spørsmål i rammen av barneteologi, og spørsmål om læring i trosopplæringen. Den ene handler om hvordan barn som selvstendige subjekter kan bidra til en forståelse av kristen tro. Å være et subjekt er å tre inn i levende relasjoner, til andre barn og til voksne. Den andre er en refleksjon over hvordan språket og handlingene i kirkerommet kan gi barn tid og rom til å møte evangeliefortellingen og finne koblingen mellom fortelling og eget liv.

    Boken kan kjøpes i Bok og Medias nettbutikk.