Barnekultur og gudstjenestekultur
Bok om hvordan barn oppdager kirkens rom.
-
Alder
3-5, 6-8, 9-12 -
Laget av
Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i samarbeid med Kirkerådet og IKO. -
Publisert
09.04.2024 -
Oppdatert
10.10.2024
-
Beskrivelse
Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trosopplæring i Den norske kirke
Barnekultur og gudstjenestekultur
Begrepet ”barnekultur” er blitt et eget fagbegrep med tilknytning til en egen forskningstradisjon. I denne boken brukes det mer generelt for å beskrive barneperspektivet i barnets møte med vanlige rom, lesningens rom, kirkerommet og det rom språket gir barn for å forstå seg selv.
Blikket rettes mot kirkens rom og barns opplevelse av det. Hvordan åpner eller lukker det fysiske rommet for barns oppdagervirksomhet? Vi får innblikk i erfaringer med å lage gudstjeneste for og med små barn, en nytenkning som har resultert i Krabbegudstjeneste og ”Se på meg”, gudstjeneste for 0-3 åringer.De to siste artiklene drøfter noen viktige spørsmål i rammen av barneteologi, og spørsmål om læring i trosopplæringen. Den ene handler om hvordan barn som selvstendige subjekter kan bidra til en forståelse av kristen tro. Å være et subjekt er å tre inn i levende relasjoner, til andre barn og til voksne. Den andre er en refleksjon over hvordan språket og handlingene i kirkerommet kan gi barn tid og rom til å møte evangeliefortellingen og finne koblingen mellom fortelling og eget liv.Boken kan kjøpes i Bok og Medias nettbutikk.