Appen Utekirke

Ny norskutviklet app for kirker og menigheter til utestier, sporløyper, vandringer og mye mer.

• Alder
    0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Olav Reitan
    26.04.2023
    31.10.2023

Lag stier med aktiv læring

Skap en ny læringsarena i ditt nærmiljø der brukere går og poster og svarer på oppgaver.

Appen UTEKIRKE

• Gir mange muligheter il å skape uteaktiviteter på en enkel og spennende måte for liten og stor.
    • Kan legge opp utestier med aktiviteter og læringspunkter.
    • Til bruk i søndagsskolen, speider, weekend, leirer, ungdom, konfirmanter, familie, folkehelse, og eldrearbeid.
    • Kan brukes i jule- og påskevandringer, eller andre vandringer knyttet til historie, refleksjon eller kultur.
    • Kan bygge læring, omsorg og fellesskap gjennom bevegelse i stedet for å sitte.
    • Kan bli den lokale folkehelseappen som viser stier og aktiviteter i ditt nærmiljø.
    • Kan legge ut digitale poster med oppgaver og quiz på stier.
    • Samler dine svar og poeng dom du sender inn.
    • Gir deg ved målgang dine svar og antall poeng totalt du fikk på stien.
    • Laster opp på en resultatside som den skaperen av stien får se.
    • Kan synliggjøre dine poeng samlet (1 poeng for funnet post, og 1 poeng for riktig svar) på en fellesliste.
    • Vise egen og andres poeng gjennom året.
    • Vibrerer når du er i nærheten av en post.
    • Har lenke til stier som kan deles på epost/sms/hjemmestide

Last ned

Utekirke kan brukes med brukte mobiler uten simkort, kobles kun til wifi ved start og mål. Appen finnes i iPhone og Android utgave.

Trykk her for å laste ned appen fra App Store

Trykk her for å laste ned appen fra Google Play

Besøk UTEKIRKE på Torget og prøv stien: QUBE

Få gratis demo-tilgang

Trykk her for mere info.

Trykk her for å kontakt med produsenten.

• BLI SKAPER

Bli skaper - de som lager spørsmål, aktiviteter og stier.

Bruke Chrome eller Edge nettleser - ikke bruk Safari

Del 1 - Lag spørsmål 🙋

Logg inn på utekirke-admin via PC. Klikk her for å logge inn.

Lag spørsmål med fasitsvar i tekst, tall, flervalg eller praktisk oppgave. Du kan legge inn bilde, tidsfrist, tema, aldersgruppe og tag på hvert spørsmål.

Del 2 - Lag aktiviteter og stier med poster 🗺️

Dra dine spørsmål ut på Google-kartet der du vil ha postene. Gi aktivitetene navn og tidsfrist. Du kan også legge aktiviteten inne - da blir det som en Kahoot.

Del 3 - Ta aktiviteten i bruk 🏃 🏃 🏃

Brukerne laster ned UTEKIRKE-appen på mobilen og får stien via en QR-kode eller kodeord

Det er enkelt å lage egne stier med aktiviteter og quiz

Steg 1: Trykk på ny aktivitet-knappen.

Steg 2: Klikk på kartet der du ønsker å legge ut poster digitalt (sti eller plass).

Steg 3: Dra inn ferdige aktiviteter, oppgaver eller quiz, eller lag de underveis selv.

Steg 4: Plasser målflagg der du ønsker å avslutte spillet.

Steg 5: Skriv inn navn på spillet før du trykker lagre og opprett.

Steg 6: Skriv inn velkomst/avslutningsmelding og trykk lagre.

Steg 7: Trykk på den grønne pilen på din aktivitet for å få opp spillkode og QR-kode som brukerne får for å finne og gjøre aktiviteten.

Steg 8: Del ut koden og se brukerne finne poster og løse oppgavene på webben. Få full oversikt over eller resultatene i sanntid.

• BLI BRUKERE

Bli brukere - små og store som bruker stiene og aktivitetene

START - Finn aktiviteten ved å lese av en QR-kode, skriver inn kodeord eller bruke lenke.

GÅ - Finn de digitale postene langs stien med aktiviteter, info, oppgaver eller quiz.

SE - Mobilen vibrerer når en er 10 meter fra posten.

SAMLE - Appen samler svar, km og poeng for brukeren forløpende.

MÅL - Brukeren ser lengde, egne svar og antall poeng for antall.

• FORDELER MED UTEKIRKE

Fordeler med Utekirke:

Ferdige spill.

I oppgave-biblioteket finner du ferdige aktiviteter fordelt på alder, tema og bakgrunn. I spørsmålsbiblioteket kan en enkelt søke opp og ta i bruk alle relevante spørsmål laget av andre.

Fri deling.

Er du fornøyd med eget opplegg eller trenger inspirasjon? Det er fritt frem å dele mellom brukere på tvers av kirker.

Full oversikt.

Alle resultater, bilder, videoer, svar og annen statistikk samles automatisk.

Brukes også uten internett.

De trenger kun internett for å laste inn spillet og laste opp resultatene ved spillets start og slutt. Underveis trenger ikke elever mer enn et nettbrett med GPS.

Inne-versjon.

Inne-variant som passer når været er dårlig eller eleven ikke har tilgang til et nettbrett/mobil med GPS. En trygg måte å la grupper jobbe sammen om løsningen til spørsmål.

Trygg innlogging.

Brukers ut lagring av persondata. Autogenererte passord eller QR-koder for å delta

Interaktiv læring.

Utekirke legger til rette for god interaksjon med omgivelsene. Det er enklere å lære om furu når eleven står under treet og kan kjenne lukten fra barnålene.

Fysisk aktivitet.

Kilometerne går lett når eleven er motivert og har det gøy. Lag gjerne spørsmål som er relevant for traseen for å gjøre spillet enda bedre.

Få full oversikt over alle resultatene i sanntid.