Kirke i 1000 år

Samtaleopplegg om kirkens historie i Norge

16-18, voksne/familie
    Skaperkraft
    07.09.2022
    08.02.2024

Velkommen til gode samtaler om kirken i Norge i tusen år! Hva bør vi lære av fortiden, på godt og vondt? Hva kan vi takke for? Hva var feil og mangler? Hva bør vi ta med oss inn i fremtiden?

Historie kan fortelles på mange måter og du kan gjøre det på din. Tekstene og powerpointene i dette opplegget er ikke fasit, men hjelp til å innlede og lede samtaler. Som en ekstra hjelp er det også laget samtalespørsmål til hver del.

Her er to forslag til hvordan tekstene kan brukes:

1. Den som skal holde presentasjonen leser gjennom og har samlingens tekst som et bakteppe.
    2. Alle leser på forhånd, slik at presentasjonen oppsummerer hovedpunktene man allerede har lest.

Også det jeg kan se som helt selvfølgelig har en historie, selv idealer og helter jeg ser meg i lys av, kanskje uten å tenke meg så mye om.

Kanskje kan et møte med historien vise at kristne har mer å være stolte av enn du tror? Noen ganger kanskje mer å beklage? Og, enda viktigere: Hjelpe til å tenke over hvordan vi møter hverandre i dag.

Samtaleopplegget kan fordeles over seks kvelder, eller man kan velge ut bare noen av dem. Det er også laget to podcaster som man kan høre på før eller etter samtalene.

Temakveldene har en støttetekst på rundt 20 sider og en PowerPoint til hjelp for å presentere stoffet. De fleste har i tillegg

• «Visste du at?» - Funfacts (eller kanskje ikke alltid like morsomme)
    • En kviss om hver del. Målet er ikke å lage eksamen, men igjen å stimulere til engasjement.
    • Tips til å utnytte lokalhistorie og annet som kan gjøre stoffet enda mer aktuelt.
    • Tips til dramatiseringer av stoffet for å leve seg bedre inn i det (gjelder kun noen av temaene).

Lenke til hovedsiden finner du her.