I-konf

I-konf er et digitalt evalueringsverktøy for menigheter i forbindelse med konfirmasjon. Dette er gratis for menighetene å bruke.

Kirkerådet
    31.08.2023
    17.01.2024

Det digitale tilbakemeldingsverktøyet I-konf.no ble utviklet som en del av den tredje studien om konfirmantarbeid i Europa, og ble i 2022 brukt for første gang som del av forskningen av konfirmanter.

Nå er dette verktøyet lansert til fri bruk til å evaluere konfirmanttiden for alle menigheter i Den norske kirke!

Nettsiden er et verktøy for menigheter i Den norske kirke, og er gratis tilgjengelig for alle. Verktøyet kan tas i bruk av alle menigheter fra august 2022.

Dette verktøyet ivaretar personvern og er tryggere en andre skjema som menigheten kan lage i gratis digitaleverktøy. Kirkerådet anbefaler ikke å bruke nettsider hvor person-informasjonen ikke eies av Den norske kirke.

For informasjon om hvordan sette opp undersøkelsen, ser mer under Sett opp skjema.

I-konf er tilgjengelig på bokmål, nynorsk, nord-samisk og sør-samisk for konfirmanter. Verktøyet settes opp på bokmål eller nynorsk.

• Sett opp skjema:

For å bruke verktøyet I-konf må menigheten lage en hovedbruker som administrere undersøkelsen.

1. Opprett bruker på denne lenken (leder til www.i-konf.eu/ og lilla boks på siden).

2. Logg inn med bruker

Du logger inn på https://i-konf.eu/no og velger også hvilket språk eller målform du ønsker. Undersøkelsen kan gjennomføres på bokmål, nynorsk, nord- eller sør-samisk.

Siden for å sette opp undersøkelsen kan gjøres på bokmål eller nynorsk.

3. Fyll ut informasjon om menigheten.

Se beskrivelse av dette under om du ønsker mer informasjon.

4. Start undersøkelsen.

Trykk på Start undersøkelsen. Du vil da få en kode bestående av bokstaver, et QR bilde, og en lenke som leder direkte til skjema for å svare på spørsmålene.

Bruk det som er mest hensiktsmessig for konfirmantene og de frivillige eller ansatte som deltar i undersøkelsen.

Du kan også endre hvilke spørsmål som vil vises for konfirmantene, og legge til egne spørsmål eller bruke ferdige spørsmål. Se beskrivelse under.

5. Avslutt undersøkelsen

Når alle har svart på undersøkelsen avslutter du denne. Er det flere en 5 stykker som har svart vil du få opp tall og prosenter på svarene. Dette kan brukes for å planlegge konfirmanttiden videre.

Se denne bruksanvisningen om du ønsker mer detaljer

Når du har satt opp undersøkelsen kan du ta bort eller legge til spørsmål. se beskrivelse av dette her(trykk på lenken): Presentasjon av å endre skjema for ansatte i menighet.pdf

• Hva er I-konf?

I-konf er et evalueringsverktøy som er utviklet for at menighetene skal kunne bruke i sitt konfirmantarbeid.

Det gjennomføres en undersøkelse i starten av konfirmanttiden, gjerne første samling, hvor konfirmantene svarer på spørsmål om konfirmasjon, interesser og gir innspill.

Tallene fra undersøkelsen kan være med å gi en innsikt i hva konfirmantene er opptatt av, og hvilke interesser de har for undervisningen.

På slutten av konfirmanttiden, gjerne før selve konfirmasjonsgudstjenesten, får konfirmantene igjen spørsmål som ligner på den første undersøkelsen. Her får menigheten en innsikt i konfirmantenes tilbakemeldinger på samlinger og undervisning.

Ved å bruke I-konf får menighetene tall over tid fra konfirmantene, og kan bruke disse i det strategiske arbeidet videre.

Menigheten kan også velge egne moduler med ferdig forberedte spørsmål, eller lage egne spørsmål til konfirmantene. De ferdige modulene handler om musikk i konfirmanttiden, undervisning, gudstjenester og leir.

• Kontaktinformasjon

Alle menigheter kan få bistand til å sette opp en I-konf undersøkelse.

Gi også tilbakemeldinger på skjema, eller verktøyet underveis som dere bruker det.

Ta da kontakt med Ungdomsrådgiver i Kirkerådet.

Selve skjemaet tar 5-10 minutter og lage.

Endring av spørsmål kommer i tillegg.

Ta kontakt med ungdomsrådgiver på kl578(a)kirken.no og be om bistand til å sette opp undersøkelsen.

• Datainnsamling

I-konf er underlagt GDPR lovgivingen i EU.

I undersøkelsen etterspørres det ikke personsensitiv informasjon.

Det er frivillig for konfirmantene å svare.

Mer informasjon om personvern og datainnsamling kan leses her