Digital kirke: Kirke på nett

Stadig flere kikker inn og deltar i kirkens aktiviteter gjennom kirkes digitale tilstedeværelse. På denne siden finner du ressurser til ulike måter å opprettholde og utvikle Kirke på nett-arbeidet lokalt.

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Kirkerådet
    15.02.2022
    02.09.2022

→ Finn hele strategien for Kirke på nett her.

Mål for Kirke på nett-arbeidet

Kirken skal oppleves aktuell, troverdig og fremoverlent i formidlingen av budskapet om Jesus Kristus, i menneskers digitale hverdag. Den norske kirke på nett skal:

1. Gi befolkningen et bredt kirkelig tilbud med nært innhold optimalisert for ulike kanaler og målgrupper, både lokalt og nasjonalt.
    2. Skape meningsfylte møteplasser slik at kirkens brukere blir berørt av
      kristendommens budskap og opplever at det er rom for dem i kirken.
    3. Formidle det slitesterke budskapet om Jesus på en måte som er gjenkjennelig i form og innhold.
    4. Forkorte veien til kirken slik at engasjement, kirkelige handlinger og fellesskap i Den norske kirke oppleves enkelt tilgjengelig.
    5. Preges av delingskultur i kompetanse, produksjon og løsninger.

Hvorfor Kirke på nett er så viktig for Den norske kirke

Kirkemøtet la grunnsteinen for kirkens nettsatsning i 2017:

«Den norske kirke skal være fremoverlent og offensiv i bruken av digitale plattformer. Vi ønsker at Den norske kirke setter dagsorden og er i forkant, forteller den gode historien og formidler evangeliet om Jesus i ord, musikk og bilder.» (KM 12/17)

Kirkerådet vedtok deretter i 2018:

«Det handler ikke om å fortelle om Den norske kirke på nett. Men om å være kirken på nett – der folk er» (KR 72/18).

Arbeidet har med dette som utgangspunkt fått navnet «Kirke på nett». Kirkens digitale kanaler over hele landet har siden blitt strategisk utviklet og optimalisert. Ansatte og frivillige viser stor kreativitet og jobber målrettet innenfor en stor bredde av digitale kanaler.

Utviklingen eksploderte under koronapandemien, både nasjonalt og lokalt. Kirken har i denne tiden blitt en naturlig del av den norske digitale hverdagen, gjennom nettsider, chat, sosiale medier, mobil-app, podkast, med mer. Både nasjonale og lokale plattformer på nett opplever økt oppslutning.

Digitalisering, Digital kirke og Kirke på nett – hva er hva?

• Digital kirke består av to nært beslektede arbeidsområder, som er viktig å skille på: 1) Digitalisering og 2) Kirke på nett.
    • Digitalisering handler om å bruke teknologi til å utføre kirkens oppgaver – både de administrative og kirkelige.
    • Kirke på nett er Den norske kirkes arbeid med å gi befolkningen bredt kirkelig tilbud i menneskers digitale hverdag.
  • Planlegging

Lær video med mobil

Tre måter å fotografere på

Redigere film i iMovie

• Sosiale medier

Kirke på nett handler om å være kirke der folk er. Og folk er på sosiale medier.

Den norske kirkes strategi sier at kirken skal gi tilhørighet og skape gode møteplasser og fellesskap både fysisk og digitalt. Sosiale medier er viktige redskaper for å få det til.

Finn alle ressursene knyttet til sosiale medier i ressursen Sosiale medier.

I ressursen finner du:

• Introduksjon til ulike sosiale medier
    • Innledning til målgruppearbeid
    • Refleksjon om retorikk på sosiale medier
    • Slik finner du gode illustrasjonsbilder til bruk på sosiale medier
    • Slik kan kirken bruke Facebook godt
    • Planlegg innhold
    • Moderering av digitalt innghold
    • ...Og mye mer

→ Her finner du Sosiale medier.

• Kirkens nettsider

Kirken.no

Nye temasider på kirken.no

Oppdater temasidene (om dåp, konfirmasjon osv) på menighetens nettside på kirken.no.

Sett inn video i artikkel

Bygg inn en video fra Youtube eller Facebook inn i en artikkel på nettsiden.

• Arrangementer

Gjør arrangementene synlige

Det er utrolig mye flott som skjer rundt i landets menigheter, men av flere grunner kan det være vanskelig for folk å få med seg hva som skjer. Derfor samles alle arrangementer på ett nettsted der det skal være enkelt å finne ut hva som skjer i kirken, både fysisk og digitalt.

Mange arrangementer er digitale, eller både fysiske og digitale. Også disse kan enkelt opprettes i arrangørportalen. Les mer her.

Innholdsidéer og -forslag

Digital gudstjeneste

Liturgiforslag

• Strømming

Skal du strømme et kirkelig arrangement? Her finner du opplæring, tips, plakater til å informere menigheten om strømmingen med mer.

Finn alle ressursene knyttet til strømming i ressursen Strømming.

I ressursen finner du:

• Dette bør du vite før du strømmer
    • Rettigheter, sjekklister og mer
    • Tips og triks til god regi
    • Introduksjon til ulike tekniske rigger
    • Forslag til utstyrspakker
    • Steg for steg til strømming
    • Informasjonsplakater for å informere publikum om strømming

→ Her finner du Strømming.

• Maler og bilder

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.