Generasjonssang

Foto: Silje Johnsen

Generasjonssang

Å møtes på tvers av generasjoner - babyer, foreldre og eldre, for å synge sammen, leke sammen, være sammen og ha tid sammen

0-2, 3-5, voksne/familie
    Kvaløy menighet
    03.06.2020
    06.12.2023

Vi har gjennom noen år utviklet vår utgave av generasjonssang her på Kvaløysletta i Tromsø. Dette er et samarbeid mellom menighetspedagogene i menighetene og trivselskoordinator ved vårt lokale sykehjem. Vi driver babysang i sykehjemmets lokaler hver uke, og en gang i måneden samler vi babysangdeltakere og eldre på sykehjemmet i tillegg til alle andre som vil være med, til en felles sangstund - Generasjonssang.

Samlingene våre varer i en og en halv time der den første halvtimen er sangstunden vår. Da samler vi babyer og foreldre på gulvet på matter, og de eldre, ansatte og andre voksne på stoler i en sirkel rundt de som sitter på gulvet. Vi har fokus på å synge og leke gamle sanger og regler sammen i denne stunda, slik at det kan vekke minner for de eldre, og samtidig ta vare på den gode sangskatten vi har med oss.

Siden dette er et arrangement som drives av oss i kirka, har vi faste ledd i samlingene med "Vi tar hverandres hender" som startsang, ulike bønnesanger eller kristne barnesanger underveis, og velsignelsen til slutt. Ellers er det en god blanding av alle mulige sanger og regler.

Vi har også fokus på at vi alle skal bevege oss i lag med sangen og musikken. Dette er ikke bare for å stimulere de minste på gulvet, men like mye for å stimulere de eldre! Dette gjør at vi har utviklet to sett bevegelser til sangene; et sett for de minste med foreldre, og et sett for de eldre. For å gjennomføre disse to måtene å bevege oss på, er vi to ledere som har ansvaret for henholdsvis de som er på gulvet og de eldre. I tillegg jobber vi med å få de ansatte på sykehjemmet til å hjelpe oss å formidle hva de eldre skal gjøre underveis i sangene.

Etter en halvtime med sang og glede både på gulvet, på fanget og oppe i stående rundt på gulvet, er det tid for en god pause med kaffe og noe å bite i. Denne stunden er nesten like viktig som sangstunden! Her møtes generasjonene til gode øyeblikk, smil, et godt babygrep rundt en eldre lillefinger, latter og gode samtaler.

Vi har laget et hefte til inspirasjon slik at flere kan starte opp med generasjonssang. Vi anbefaler dette arbeidet på det sterkeste! Det har bare positive ringvirkninger for alle som deltar!

I heftet vårt finner du bakgrunnen for arbeidet, mer om gründeren, Ruth Elisabeth Engøy, som står bak konseptet generasjonssang, sanger og regler, forslag til hvordan du kan legge opp samlingene, og til slutt også hjelp til å gjøre gode avtaler med samarbeidspartnere.

Heftet kan du laste ned her: Den fyrsta song eg høyra fekk - inspirasjonshefte

Ønsker du heftet som et ferdig hefte med spiral i ryggen, kan du bestille dette til kr 100,-  pluss porto på epost til kathrine.vassbo@kirken.tromso.no

Vi tilbyr også kurs i generasjonssang fra høsten 2020. Det er bare å ta kontakt på samme mailadresse.

Lykke til med arbeidet!