BibelBravo

BibelBravo gjør det enkelt å skape aktive trosopplæringssamlinger der barna får bruke hele kroppen og alle sansene sine

0-2, 3-5, 6-8
    Intempo AS
    19.03.2019
    02.04.2024

BibelBravo

BibelBravo består av materiell og instruksjoner til ni temasamlinger som setter fokus på grunnleggende tema ved kristen tro og tradisjon, kristen tro i praksis og livstolking og livsmestring. De ni samlingene - dåp, kirkerommet, pinse, bønn, fellesskap, nåde, trygghet, tilgivelse og Gud har skapt meg - inkluderer alle ulike sanseopplevelser som gjør at barnet sammen med den voksne tilnærmer seg temaet på flere ulike måter. Materiellet finnes på bokmål og nynorsk, samisk oversettelse vil forhåpentligvis komme etterhvert!

Nettkurs finner du her.

Se film om opplegget her:

Samlingene er tilpasset Trosopplæringsplanen for Den norske kirke og kan brukes på ulike måter i Trosopplæringen. De kan fungere som selvstendige opplegg, som andaktsstund på småbarnssang eller som en del av en gudstjeneste. Og de kan selvfølgelig brukes igjen og igjen.

BibelBravo er lagt opp slik at voksne og barn kan møtes rundt en felles aktivitet som gir glede og mening. Leken fungerer godt som hoveddelen av en trosopplæringssamling eller som lekeandakt på søndagsskolen. Rammeverket rundt BibelBravo kan gjerne bestå av fri lek, velkomst, sang, Bravo-runde, aktivitet, sang og avslutning. Materiellet ligger klart i pakken og temaheftet gir forslag og instruksjoner til hele gjennomføringen av selve Bravo-runden, og også forslag til sangtips og tilhørende bibeltekster.

Bruker du temaheftet aktivt er planleggingen av samlingen allerede gjort, og du kan konsentrere deg om å gjennomføre dem. Under samlingen utforsker barna og de voksne korte tekster, illustrasjoner, bokstaver og gjør ulike aktiviteter.

Sangressurser finnes på musikkstrømmetjenester under artistnavnet SICO, eller på denne spillelisten på Spotify «BibelBravo – Sanger for de minste».

Bravo-runden er selve grunntanken for hvordan BibelBravo blir gjennomført, og er hoveddelen i samlingen. I forkant og etterkant kan det gjerne være fri lek, velkomst, sang og avslutning. Selve Bravo-runden består av tre inntrykkstasjoner og en aktivitetsstasjon som plasseres utover gulvet. På de fire stasjonene får barna ulike sanseopplevelser knyttet til temaet for Bravo-runden. Mellom stasjonene beveger barna seg aktivt, og det er terningen som bestemmer på hvilken måte! Ved å leke på denne måten får barna kjennskap til og erfaring med flere bokstaver og begreper, samtidig som de er i fysisk aktivitet. Selve runden tar ikke mer enn 10-20 minutter, avhengig av varigheten på aktivitetsstasjonen.

Les mer om opplegget her: BibelBravo-trosopplæring