Veien - app

App for bruk i tilrettelagt konfirmantundervisning

Fredrikstad Kirkelige fellesråd og Skrifthuset
    03.02.2020

Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trosopplæring i Den norske kirke og Borg bispedømmeråd.

Veien

Appen er nå blitt oppdatert pr. 31.01.2021

Appen kan lastes ned gratis fra Google Play eller App store!

Veien er et smart spill for nettbrett og mobil for konfirmanter med behov for tilrettelagt undervisning. Spillet kan også være en fin døråpner til kirken og til livet for andre barn og unge.

Gjennom mange varierte oppgaver som memory- og ryddespill, gjenkjennelse av figurer og symboler, sang og orkester med valg av instrumenter, skal appen gi læring om kirkerommet, gudstjeneste og kirkelige handlinger. Appen kan brukes i undervisning i vekselvirkning med samtaler og opplevelser i kirkerommet, men også fritt av den enkelte.

Med utgangspunkt i det som skjer i kirken - ved gudstjenester, dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser, får barn og ungdom et verktøy til å tolke liv, natur, kultur og religion.

Appen kan brukes som et hjelpemiddel for konfirmanten til å forberede seg til de forskjellige kirkelige handlingene. Den kan også være et hjelpemiddel for underviseren til å starte en samtale om død og begravelse.

Spillet forutsetter ingen lese- og skriveferdigheter.

MENY_TITTEL_2.jpg

Fra dette menybildet kan man navigere til alle de sju rommene i appen ved å klikke på hvert enkelt rom. Hvert rom innledes med et nytt menybilde.

Se brukerveiledning på Skrifthuset sine hjemmesider

«Veien» er utviklet av Fredrikstad kirkelige fellesråd ved diakon Ann Christin Arneberg Nicolaysen i samarbeid med Kåre Rånes fra Skrifthuset.