Å drive lokalt flyktning- og integreringsarbeid

Ressursdokumentet «Hva er en flyktning?» fra 2016, ble til i forbindelse med flyktningkrisen som særlig kulminerte i Europa i andre halvdel av 2015. Dokumentet ble til som følge av mange menigheters spørsmål i møte med et lokalt ønske om å bety noe for asylsøkerne som kom: Hvordan fungerer egentlig asylprosessen, og hvordan kan vi best drive et arbeid rettet mot flyktninger i vårt lokalsamfunn?

21.12.2022
    04.10.2023

Å arbeide med flyktninger er ikke noe nytt som kirken har bestemt seg for å arbeide med. Det er ikke et moderne påfunn å utarbeide kirkelige strategier når mennesker legger ut på flukt. Dette er et tema som følger hele den Bibelske fortelling og er en av de røde trådene gjennom kirkens historie. Å arbeide med flyktninger og andre utsatte grupper er en del av den kristne kirkes DNA.

Fortellingen om den barmhjertige samaritan er av de viktigste tekstene i Bibelen. I sin enkelhet er budskapet krystallklart: Et annet menneskes nød utfordrer oss som medmennesker til å hjelpe. Barmhjertighet og omsorg er ikke bare en moralsk plikt, men springer ut av forståelsen av at alle mennesker er skapt i Guds bilde.

Dokumentet er delt opp i to deler. I den første delen ses det nærmere på fakta og begreper knyttet til asylprosessen, mens del to ser nærmere på det konkrete, praktiske arbeidet knyttet til å drive lokalt flyktning- og integreringsarbeid.

Ressursdokumentet «Hva er en flyktning? – Den norske kirkes arbeid for flyktninger, asylsøkere og migranter», finnes her.