Den norske kirkes arbeid med migrasjon, asylpolitikk og solidaritet med mennesker på flukt

Den norske kirke har lenge vært engasjert i migrasjon, asylpolitikk og solidaritet med mennesker på flukt. Mellomkirkelig råd vedtok dette ressursdokument om denne tematikken på sitt møte den 15.10.2021.

21.12.2022
    04.10.2023

Den norske kirke har lenge vært engasjert i migrasjon, asylpolitikk og solidaritet med mennesker på flukt. Et sentralt kjennetegn på kirkens engasjement har vært knyttet til det som kan karakteriseres som migranter i sårbare situasjoner. Kirken har sagt ifra når deres grunnleggende rettigheter og verdighet er under press.

Dette ressursdokumentet dokumentet står i forlengelsen av tidligere kirkelige dokumenter og uttalelser. I dokumentet redegjøres det for Den norske kirkes engasjement for medmennesker som frivillig eller ufrivillig krysser geografiske og politiske grenser. Teologiske og menneskerettslige perspektiver ses i relasjon til kirkens egen trosforståelse, diakoni og samfunnsrolle.

Dokumentet redegjør videre for aktuelle utfordringer og dilemmaer, og til sist foreslås prioriterte områder for kirkens engasjement i dag og i årene framover. Dokumentet skal både gi bakgrunn for kirkens prioriteringer, men også være et ressursdokument for alle i kirken som engasjerer seg i arbeidet med migrasjon og asylpolitikk. Dokumentet er styrende for kirkens nasjonale engasjement, men vil også være nyttig for lokale menigheter og andre grupper.

Ressursdokumentet kan lastes ned her.