Prosjekt: Skaperverk & bærekraft

Bildekreditering: Lars Verket

Prosjekt: Skaperverk & bærekraft

Vi deler erfaringer fra det økumeniske samarbeidsprosjektet

Kirkerådet
    02.03.2023
    30.01.2024

Skaperverk og bærekraft - et felles kirkelig tiår for endring i kirke og samfunn var et økumenisk samarbeidsprosjekt mellom Norges Kristne Råd, Kirkens Nødhjelp og Den norske kirke. Prosjektet varte fra 2008 til 2016.

Her kan du lese om erfaringer i rapporten fra dette samarbeidet. Du vil finne lenker til prosjektets teologiske og klimafaglige grunnlag, både på nynorsk og bokmål.

• Prosjektets start og målsetning

Initiativet startet i Kirkemøtet i 2007. Det påfølgende Kirkemøte i 2008, vedtok rammen til samarbeidet, og la en rekke føringer for dette omfattende prosjektet.

Målet er at prosjektet skal prege det kirkelige livet både i konkret arbeid og i plan- og strategiarbeid.

Prosjektets overordnede mål ble formulert slik:

I dette samarbeidet vil kirkene:

• være sentrale pådrivere for og bidragsytere til bærekraftige samfunn lokalt, nasjonalt og globalt.
    • bidra til å sikre en forpliktende, rettferdig og ambisiøs internasjonal klimaavtale, og en bred kirkelig og folkelig oppslutning om dette
    • demonstrere et bevisst forhold til miljø, forbruk og rettferd.
    • skape håp og fremtidstro med ord og handling
  • Prosjektets kirkefaglige og teologisk grunnlag

• Sluttrapport