Viktig endring: Grønn kirke til Kirka vår

Nå er Grønn menighet på flyttefot! Prosjektet er revidert, har byttet navn til Grønn kirke og flyttes til Kirka vår. Det innebærer at alle menigheter som hittil er registrert, registrerer seg på nytt i Kirka vår før året er omme. Dette er en flott mulighet til å få ny giv inn i det viktige engasjementet for verden og nærmiljøet og det som er imellom.

Viktig endring: Grønn kirke til Kirka vår
Publisert 2. oktober 2024
Oppdatert 02.10.2024
Laget av Seksjon for diakoni og samfunn

Grønn kirke (tidligere "grønn menighet") har fram til nå bodd på Miljøfyrtårn-sidene, men dette endres nå. Registreringen hos Miljøfyrtårn opphører den 01.01.25.

De som er, eller vil bli, Grønn kirke må registrere seg på nytt inne i Kirka vår for å være tellbar statistikk i kirkens årsrapport og for å få nytt diplom.

Husk å registrere menigheten før årsskiftet for å fortsette engasjementet! Det er selvfølgelig også mulig å registrere seg i Kirka vår senere.

Dette er en fantastisk mulighet for nye medlemmer til å registrere seg, og for gamle til å fornye ambisjonene og engasjementet.

Nye til Grønn kirke? Lær hvordan dere blir Grønn kirke og ta del i kirkas klimaengasjement i deres lokalmiljø

Med dette konseptet har Kirkerådet og bispedømmene i over 20 år invitert menigheter til å slutte seg til Den norske kirkes klima- og miljøengasjement. Siden 2016 har Kirkerådet samarbeidet med Stiftelsen Miljøfyrtårn om registreringen av Grønne kirker i deres internettportal. Over 400 menigheter har registrert seg som «grønne».

Konseptet flyttes til det nye verktøyet Kirka vår

«Kirka vår» skal samle og presentere alle menighetens aktiviteter og gjøre det enklere for menighetsrådet og ansatte å få oversikt, jobbe tverrfaglig og presentere menighetens arbeid. Da er det naturlig at også det grønne arbeid blir del av dette. Dette er nå tilgjengelig i «Kirka vår». Miljøfyrtårnportalen vil være åpen ut året, men vil så avsluttes. For fortsatt å være registrert som grønn menighet/kirke etter 2024, må hver menighet registrere dette i «Kirka vår». Dette er en god anledning for bevisstgjøring om kirkens klimaarbeid!

Les om hvordan dere går fram for å bli ny, eller registrere eksisterende, Grønn kirke i denne ressursen eller se webinaret vi holdt den 02.05.24