Hjelp i ei vanskelig tid

Hjelp i ei vanskelig tid

Videoer om livsmestring

voksne/familie
    Viken senter med støtte fra Kirkerådet
    06.08.2020
    02.10.2023

Hva kan jeg gjøre når jeg kjenner meg alene med sorgen? Hvor kan jeg finne trøst og hjelp?

Viken senter har produsert et knippe filmsnutter knyttet til digital diakoni under overskriften Hjelp i ei vanskelig tid. Filmene er produsert med støtte fra Den norske kirke, Kirkerådet.

Hvordan bearbeide sorg når du sitter alene

Den første av filmene handler om hvordan man kan bearbeide sorg i en vanskelig tid når man sitter alene. Her møter vi sogneprest i Bardu menighet, Audhild Karstad,  og sykehusprest ved Viken senter, Leif Hafnor, i en samtale som særlig tar for seg det å sørge i en tid med begrensninger knyttet til begravelse og kontakt med andre.

Her finner du filmen Hvordan bearbeide sorg når du sitter alene

Bekymring for framtida

Bibelen oppfordrer til ikke å bekymre seg. Likevel er det nettopp det mange av oss gjør i denne usikre tida. Vi bekymrer oss for helsa, relasjoner, jobb, økonomi og våre planer framover. Hva kan vi gjøre når bekymringer tar overhånd og preger hverdagen vår litt for mye? I denne filmen samtaler terapeut Anne Katrine Wien og Janne-Monica A. Kaarigstad, leder for Kurs- og Veiledningsenheten ved Viken senter, om hvordan bekymring preger oss og hva flere har erfart kan hjelpe for å møte bekymringene på en konstruktiv måte.

Her finner du filmen Bekymring for framtida

Når følelsen av ensomhet blir vond

Å være alene kan være fint. Mange trives godt i eget selskap. Å kjenne på ensomhet er noe annet. Følelsen av at ingen «ser» meg eller vil være sammen med meg er vond. Den gjør noe med mitt selvbilde og med mitt forhold til andre. Har jeg «lov» til å synes synd på meg selv? Hjelper det? Hva annet kan være til hjelp når jeg kjenner at ensomheten blir vond?
    Dette er noe av det Sykehusprest Leif Hafnor og leder for Kurs- og Veiledningsenheten, Janne-Monica A. Kaarigstad snakker sammen om i denne  filmen.

Her finner du filmen Når følelsen av ensomhet blir vond

Hvor er du Gud? – Om tvil og tro

Når vi rammes av kriser og livet blir vanskelig, utfordres ofte også troen.
    Tvilen får stor plass, og blir troens fiende. Sykehusprest ved Viken senter,
    Leif Hafnor, utfordrer oss til å la tvilen få en stemme. La tvilen og troen bli to lekende tvillinger som utfyller hverandre. Filmen vil fungere fint som en introduksjon til samtaler på temakvelder, i samtalegrupper, i sorggrupper eller andre sammenhenger der tema er «hvor er du Gud» eller «tvil og tro».

Her finner du filmen Hvor er du Gud? - Om tro og tvil

Når kontakten mellom oss svekkes – fokus på kommunikasjon i parforholdet

De fleste par opplever innimellom at kommunikasjonen blir vanskelig. Hjemmekontor, hjemmeskole og mye hjemme-tid oppleves for noen godt. For andre blir det utfordrende. Mangel på impulser utenfra gjør at par kjenner at det blir vanskeligere å snakke sammen. Dette til tross for at de mer tid i lag. Leder for Kurs og veiledningsenheten ved Viken senter, Janne-Monica A. Kaarigstad, utfordrer til mer nysgjerrighet og fokus på hverandre som par. Dette kan være med å styrke kvaliteten på samlivet.

Par kan gjerne se filmen i lag og bruke den som utgangspunkt for samtale.

Her finner du filmen Når kontakten mellom oss svekkes