Tegn til tale

Kort med kirkelige begrep på tegn til tale

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Tegneritalera
    20.03.2023
    20.03.2023

Trådsnelle med kirkelige begrepskort

Med denne trådsnellen rundt halsen har du 56 kirkelige begreper lett tilgjengelig - med både håndtegn og illustrasjoner. Personer med språkvansker eller kognitive utfordringer får dermed flere knagger å henge sin forståelse på, og du bidrar til en mer inkluderende kirke.

Kortene er folierte for holdbarhet med avrundede kanter, og den ene siden viser håndtegn mens den andre viser illustrasjon/symbol.

Begrepene er fordelt på fire kategorier:

• ORANSJE - objekter
    • LILLA - skikkelse / sted
    • GUL - ritualer / høytid
    • GRØNN - handlinger

De fargerike nøkkelringene kan enkelt åpnes slik at kort kan fjernes/legges til etter behov, og rekkefølgen kan endres. Per nå ligger de alfabetisk.

Oversikt over alle begrepene på trådsnellen:

• ORANSJE - alba, alter, alterring, beger/kalk, Bibel, bårekrans, de 10 bud, døpefont, kanne, kirkeklokke, kiste, kors, likbil, lysglobe, orgel, prekestol, salmebok.
    • LILLA - Adam og Eva, Den hellige ånd, disipler, engel, Gud, Jesus, kirke, kirkegård, Maria og Josef, Moses, Noah, prest.
    • GUL - advent, begravelse, bryllup, bønn, dåp, gudstjeneste, jul, konfirmasjon, nattverd, pinse, påske, velsignelse.
    • GRØNN - be, hjelpe, lese, lytte, lære, prise, sitte, spørre, stå, synge, takke, tilgi, vente, være stille.

Kortene er utviklet av Tegneritalera i samarbeid med Hanne Sveum Holm/Kråkerøy menighet og kan bestilles på ebbenebb.no.