Kirken logo

2025 er siste år med rabattordning

På Kirkens lokale skrivebord (KLS) finner du nå 66 % av alle ansatte i kirken. Alle fellesråd som har tatt i bruk skrivebordet har fått rabatt, men 2025 er siste år med denne ordningen.

2025 er siste år med rabattordning
Publisert 19. mars 2025
Oppdatert 19.03.2025

Kirken trenger trygge og gode løsninger for samarbeid og samhandling. Et viktig steg for å lykkes med dette er å samle hele kirken på en felles arbeidsflate. Derfor har digitaliseringsstyret i kirken vedtatt at innføring av Kirkens lokale skrivebord til flest mulig skal være en satsning. Rabattordningen fra Kirkerådet skal stimulere til dette.

I 2024 var det 78 fellesråd med 1100 brukere  som gikk over til Kirkens lokale skrivebord. Det betyr at vi nå, i 2025 har samlet det store flertallet i kirken på en felles arbeidsflate.  

Slik er rabattordningen

Da rabattordningen ble innført i 2023 ble det bestemt at den skulle vare i tre år for å gi fellesråd tid til å planlegge for overgangen. Nå er vi inne i det siste året, men alle som skriver kontrakt i løpet av 2025 vil få full effekt av rabattordningen.

Rabattordningen skal hjelpe fellesråd med å finansiere overgangen til Kirkens lokale skrivebord fra kommunens løsning eller eksterne leverandører. Det gis 50 % rabatt per bruker (lisens) i 12 måneder. Rabatten utbetales som et tilskudd hver måned avhengig av hvor mange brukere fellesrådet har. Totalsummen tilsvarer omtrent det fellesrådet betaler i etableringskostnad. Det vil si for flytting av brukere og nytt oppsett for fellesrådet på kirkens felles arbeidsflate.

Rabattordningen har vært særlig viktig for fellesråd som ellers ikke har hatt mulighet til å finansiere selve overgangen. De årlige driftskostnadene fellesrådet må betale for Kirkens lokale skrivebord er konkurransedyktig i forhold til kommunen, eller andre leverandører med tilsvarende tjenester.

Overgang til Kirkens lokale skrivebord

Når du tar i bruk fellesløsningen Kirkens lokale skrivebord (KLS) får du enkel og trygg tilgang til kirkens Microsoft 365-område i skyen. Programmene i Microsoft 365, slik som Outlook, Teams og PowerPoint, er en del av Kirkens lokale skrivebord. Du får dessuten lett tilgang til flere av kirkens fellesløsninger, for eksempel læringsplattformen, intranett og systemer for lønn, personal og regnskap. Kirkens lokale skrivebord kan som regel også brukes i kombinasjon med tjenester levert av kommunen.

Kirkens lokale skrivebord leveres av Kirkepartner, som er kirkens egen leverandør av IKT-tjenester og eies av kirken selv. De leverer også support til alle brukerne – både på Kirkens lokale skrivebord og på flere andre fellesløsninger.

Ressursbanken beskrives prosessen steg for steg slik at du kan få oversikt over hva en overgang vil bety for ditt fellesråd. Det er for tiden god kapasitet hos Kirkepartner til å ta imot nye fellesråd. Ta kontakt med Kirkepartner for en uforpliktende samtale.

Fordi Kirkens lokale skrivebord er en fellesløsning for kirken, er det mulig å påvirke løsningen og dele erfaringer gjennom samstyringsmodellen og superbrukerforum (brukergrupper). Kirkerådet har utarbeidet gratis kursmateriale som er tilgjengelig på Læringsplattformen, og videre kursing på arbeidsplassen kan bestilles fra Kirkepartner.

Mer informasjon finner du i Ressursbanken

Kontaktpersoner