KI-pilot i kirken: Læring, etikk og samarbeid på tvers
Denne høsten har Den norske kirke satt i gang et omfattende pilotprosjekt innenfor kunstig intelligens (KI).

I dag har alle ansatte med med en kirken.no-bruker tilgang til en beskyttet KI-tjeneste gjennom Copilot Chat på Kirkens skrivebord. I KI-piloten har en bredt sammensatt gruppe ansatte fått tilgang til flere KI-tjenester, og jobbet med beskyttelsestiltak for sensitiv informasjon. Målet er både å heve kompetansen hos ansatte og ledere, og å samle erfaringer som kan gi et godt grunnlag for hvordan vi skal bruke KI i kirken. Like viktig er det å styrke den kritiske og etiske bevisstheten rundt bruk av KI.
Piloten skal sette retning for videre KI-satsing
Pilotprosjektet skal gi et tydelig og faktabasert grunnlag for viktige beslutninger om hvordan kirken i hele sin bredde skal ta i bruk kunstig intelligens i 2026. Det gjelder spørsmål som hvilke bruksområder som er mest relevante og gir størst verdi.
Piloten skal også gi innsikt i hvor raskt og i hvilket omfang teknologien bør tas i bruk, samt hvilke organisatoriske og teknologiske endringer som må til for å sikre en trygg og effektiv innføring.
120 ansatte tester KI i arbeidshverdagen
I overkant av 120 ansatte deltar i KI-piloten. De kommer fra både små og store fellesråd, fra ulike faggrupper i Kirkerådet og fra bispedømmekontorene. Alle er på Kirkens lokale skrivebord, og det er først og fremst Copilot 365 som testes.
Deltakerne har fått opplæring før de fikk tilgang til KI-verktøyene. Underveis har de delt erfaringer i korte digitale møter, faggrupper og i pilotens eget Teams-rom. Slik bygges det gradvis et fellesskap som prøver, feiler, lærer og deler.
Pilotdeltagerne bruker nå KI-verktøyene aktivt i arbeidshverdagen. Mange forteller at verktøyene gjør det enklere å håndtere store mengder informasjon: KI brukes til å lage raske oppsummeringer av lange dokumenter, samle informasjon fra flere kilder, få inspirasjon til å tenke nytt, transkribere møter og dermed redusere behovet for manuell referatskriving. Flere opplever også at det går lettere å finne møtetidspunkter og få bedre oversikt over en full innboks.
Samarbeid på tvers – og stort spenn i erfaring
En mangfoldig pilot fører også til at ansatte som til vanlig ikke møtes blir kjent og får en arena for å dele og samhandle. Prosjektet er en arena for å dele erfaringer, stille spørsmål og utforske nye arbeidsmåter på tvers av fag, geografi og organisatoriske nivå.
Mye av arbeidet i piloten foregår i faggrupper. Det er særlig viktig for å kunne ta stilling til bruk av KI på områder som går ut over det rent administrative arbeidet i kirken. Det gjelder for eksempel bruk av KI på teologisk arbeid, inkluderingsarbeid og i dialog med sårbare grupper.
Blant deltakerne er det et stort spenn i erfaring. Noen hadde knapt prøvd KI-verktøy tidligere, mens andre hadde brukt slike verktøy daglig og er utålmodige etter å få på plass mer systematisk bruk av felles KI-assistenter og agenter. Dette mangfoldet gir et bredt bilde av både muligheter og fallgruver – og hjelper kirken med å se hva som skal til for å få med hele organisasjonen videre.
Informasjonsbeskyttelse i sentrum
Parallelt med KI-piloten pågår det et eget pilotprosjekt om informasjonsbeskyttelse på Microsoft 365-plattformen. Her har informasjonssikkerhetsansvarlig og sikkerhetsutvalget blant annet fastsatt at all informasjon i kirken skal kunne klassifiseres i fire kategorier: åpen, intern, fortrolig og strengt fortrolig.
I piloten har man testet et system med følsomhetsetiketter, der all informasjon merkes i henhold til sitt beskyttelsesbehov. Det er også satt på regler for å hindre at ansatte bruker Copilot på sensitiv informasjon. Dette er et føre-var tiltak under piloten.
Tilbakemeldingene så langt tyder på at flere av dagens rutiner, skriveregler og retningslinjer med fordel kan oppdateres med kategori for informasjonsbeskyttelse. Med mer hjelp til å vurdere behovet for beskyttelse blir det enklere å gjøre riktige klassifiseringer.
Copilot Chat er tilgjengelig for alle ansatte
Allerede i dag har alle ansatte tilgang til Copilot Chat. Det er et godt verktøy selv om Copilot Chat ikke er like integrert i arbeidsdokumentene dine som Copilot 365. Samtalene i Copilot Chat deles ikke med andre og lagres på din egen OneDrive. Pass på at du er innlogget før du deler kirkens data.
Etter hvert som piloten har gått fremover, har deltakerne fått økt kompetanse som også kan deles videre med superbrukere og andre nettverk i kirken. På den måten kommer erfaringene med Copilot og KI flere til gode, også utenfor selve pilotgruppen.
Dagens retningslinjer om bruk av KI
Samtidig ligger et viktig prinsipp fast: Kirkens data bør ikke deles med gratis KI-tjenester. Disse tjenestene benytter dataene du deler med dem til utvikling av sine tjenester.
Vurderer du å ta i bruk betalte KI-tjenester utenom Copilot Chat, må du sjekke at databehandleravtalene tilfredsstiller retningslinjer for personvern og informasjonssikkerhet.
Ressurser
Kirkens intranett
Ressursbanken
- Bruk av Copilot Chat: Råd om bruk av kunstig intelligens
- Spørsmål og svar om praktisk bruk: Hvordan bruker jeg KI på en trygg måte?
- Personvern og informasjonssikkerhet: Trygg bruk av kunstig intelligens
- Om bruk og kreditering av bilder: Bruk lovlege bilete

