Kirken logo

Samler 70 % av kirkens ansatte

En milepæl er nådd når det store flertallet av ansatte i kirken kan finne hverandre og samarbeide sømløst på Kirkens lokale skrivebord.

Samler 70 % av kirkens ansatte
Publisert 13. november 2025
Oppdatert 13.11.2025

Hvem har ikke brukt tid på å lete etter telefonnummer, sendt gjentatte e-poster for å spørre om møtetidspunkter og sendt ut stadig nye versjoner av dokumenter med e-post?

Nå kan det store flertallet i kirken, uavhengig av hvor vi jobber, enkelt finne hverandre på Teams, se hverandres kalendere og samarbeide trygt om dokumenter.

– Når vi samles på én felles plattform, får vi et tryggere digitalt fellesskap og en mer effektiv arbeidshverdag for alle ansatte, sier Magnus Hvalvik, digitaliseringsdirektør i Kirkerådet.  

Enklere samarbeid med bedre sikkerhet

Det er enkelt å få faglige råd når kollegaen er bare et tastetrykk unna. Dette gir trygge rammer for kommunikasjon som ellers ofte har funnet sted på eksterne plattformer som for eksempel Facebook.

Lokal kunnskap er verdifull. Læring, deling og samhandling i et kirkelig fellesskap bringer oss videre som kirke. Når vi gir fra oss informasjonen til eksterne aktører som Messenger, utnyttes denne kunnskapen til plattformenes egen vinning. Bruken av kunstig intelligens (KI) øker denne trusselen.

- Det er veldig gledelig at 70 prosent er over på Kirkens lokale skrivebord nå. På vår felles plattform har vi mulighet til å møte KI-utviklingen på en trygg måte og bruke denne kunnskapen på tvers, sier Hvalvik.

En digital inngang til alt

Mange har flere identiteter på jobb, de må logge seg på kommunens plattform, eller på plattformen til eksterne leverandører. I tillegg til fagsystemer og kirkens fellesløsninger med ab123@kirken.no. Dette blir vesentlig enklere ved å være på Kirkens lokale skrivebord.

- Når du åpner PC-en så har du automatisk og trygg tilgang til de fleste av kirkens fellesløsninger uten ekstra pålogging. Mange sier at dette sparer de tid på i arbeidshverdagen, forteller Hvalvik.

Fordelen med én kirkelig plattform

Nå når flere er med, kan kostnadene og ressursene fordeles bedre, og man får mer for pengene samlet. Like viktig er det at Kirkens lokale skrivebord er tilpasset kirken og kirkens ansatte sine behov. Dessuten har ansatte medvirkning på Kirkens lokale skrivebord gjennom brukerforum og gjennom samstyringsmodellen for digitalisering.

- Plattformen utvikles stadig i samarbeid med fellesråd, bispedømmekontor og Kirkerådet. Vi har for eksempel to pilotprosjekter gående denne høsten, en KI-pilot og en for informasjonsbeskyttelse, understreker Hvalvik.

Siste sjanse for å få rabatt

I tre år har Kirkerådets rabattordning for Kirkens lokale skrivebord vært særlig viktig for fellesråd som ellers ikke har hatt mulighet til å finansiere overgangskostnadene. Nå er det siste sjanse for rabatt. Fellesråd som inngår avtale innen utgangen av året kan fortsatt få glede av den.

De årlige driftskostnadene fellesrådet må betale for Kirkens lokale skrivebord er ellers konkurransedyktig i forhold til kommunen, eller andre leverandører med tilsvarende tjenester og sikkerhetsnivå.

Kontaktpersoner