Medlemsregisteret - Årsskifte

Rutiner og frister knyttet til årsskifte for deg som jobber med medlemmer, kirkelige handlinger eller givertjeneste.

Kirkerådet
    14.12.2023
    14.12.2023

Kirkelige handlinger må registreres innen 12. januar

Den norske kirke er helt avhengig av å ha et medlemsregister som er så korrekt og oppdatert som mulig. Dette for å kunne ivareta medlemmene og ta ut korrekt statistikk slik at vi kan følge med på utvikling i tallene samt rapportere til Brønnøysundregistrene og departementet. Det er derfor viktig at alle handlinger blir registrert før nyttår. Dåp, konfirmasjoner, vielser og gravferder kan etterregistreres frem til 12. januar. Inn- og utmeldinger skal føres på det året registreringen faktisk gjøres.

Tall til årsstatistikken på dåpshandlinger samt inn- og utmeldinger hentes direkte fra medlemsregisteret. Det er derfor viktig med gode rutiner for registrering av disse handlingene gjennom hele året.

Gaver som utløser skattefradrag

12. januar er siste frist for å registrere gaver til Den norske kirke som utløser skattefradrag. Etter fristens utløp vil Kirkerådet rapportere gavene videre til skattemyndighetene. Gaver registreres i modulen «Skattefrie gaver» i Den norske kirkes medlemsregister. Det er ikke mulig for menigheter selv å innrapportere gaver direkte til skattemyndighetene.

Dersom din menighet har avtale Solidus eller ProFundo om innrapportering av gaver, behøver du ikke å registrere disse gavene i medlemsregisteret – det blir overført automatisk. Det må på forhånd innhentes bekreftelse fra hver enkelt giver om at de ønsker skattefritak. Givere kan være enten privatpersoner eller organisasjoner/firma. Førstnevnte registreres på fødselsnummer mens sistnevnte registreres på organisasjonsnummer. Gaver gitt i løpet av året kan registreres som enkeltgaver på bokføringsdag eller som en summert gave registrert på siste dag i året. Dersom en giver er død i løpet av året, skal man likevel registrere gaven på vedkommende. Skattefradraget vil da inngå i boet til den avdøde. Alle givere må få en kvittering på at gaven er mottatt og rapportert videre til skattemyndighetene. Denne kvitteringen kan hentes i medlemsregisteret og må sendes giverne senest 20. januar.

For 2023 gis det skattefradrag for gaver mellom 500 og 25.000 kroner.

• Anders Backer-Grøndahl Eide
    Anders Backer-Grøndahl Eide Produkteier medlemsregisteret ae346@kirken.no