Økumenikk

Økumenikk er samarbeid mellom kirker, kristne trossamfunn og organisasjoner både i Norge og internasjonalt.

09.12.2022
    09.12.2022

Hva er økumenikk?

Jesus selv ba om «at de alle må være ett… for at verden skal tro» (Joh. 17, 21). Arbeid for enhet mellom kirkene er en av kjernevirksomhetene i Den norske kirke.

Ordet økumenikk kommer fra det greske ordet «oikoumene» som betyr omtrent «hele den bebodde verden». Det er et omfattende begrep og handler om både dialog mellom kirkene om teologiske spørsmål, samarbeid om misjonsoppdraget og samarbeid om diakoni og samfunnsspørsmål. Økumenisk samarbeid foregår på mange plan, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Økumenisk samarbeid i Norge

I Norge finnes det flere typer økumenisk samarbeid. Det bredeste kirkesamarbeidet er organisert gjennom Norges Kristne Råd (NKR), som består av en rekke kristne kirker og trossamfunn i Norge.

I tillegg har Den norske kirke bilaterale avtaler og samtaler med flere kirkesamfunn i Norge. Den norske kirke har fullt kirkefellesskap med Metodistkirken i Norge gjennom Nådens fellesskap.

Den norske kirke samarbeider også med andre kirker diakonalt, f.eks. gjennom organisasjoner som Kirkens Nødhjelp. Vi samarbeider også med misjonsorganisasjoner om misjon, blant annet gjennom Samarbeid Menighet og Misjon (SMM).

Internasjonalt økumenisk arbeid

Den norske kirke er medlem av flere globale økumeniske felleskap.  Kirkenes verdensråd (KV) er et fellesskap av ca 350 kirker fra hele verden. Det lutherske verdensforbund (LVF) er et globalt fellesskap av lutherske kirker. I Europa er Den norske kirke medlem av flere økumeniske fellesskap, blant annet Konferansen av Europeiske Kirker (KEK), Community of Protestant Churches in Europe (CPCE) og Porvoofellesskapet (fellesskap mellom anglikanske og lutherske kirker).

Alle disse kirkefellesskapene jobber på forskjellige måter for kirkens enhet, og gjennom flere av fellesskapene har Den norske kirke inngått forpliktende avtaler med andre kirker.