Verden i en salmebok

Mental helse, frigjøringsteologi og økumenikk er tre tema som utforskes ved hjelp av salmer i dette opplegget som er utviklet i et samarbeid mellom norske og nepalske ungdommer.

08.11.2023
    08.11.2023
  • Kan salmer brukes i møte med ungdom?

Det kan virke som et ambisiøst prosjekt. Likevel tok vi sjansen da vi høsten 2022 bestemte oss for å reise til Nepal for å utforske nettopp salmeboka. I Nepal møtte vi nepalske kristne og musikere som utforsket sine egne lokale nepalske tradisjoner.

Ble vi mindre opptatt av oss selv i møtet med de andre? Nei, heller det motsatte. Vi tror ikke det å bli kjent med vår egen kultur er motsatsen til å være nysgjerrig på de andre. Faktisk er det i møte med andre vi blir bedre kjent med oss selv.

Disse ressursene er ment som en inspirasjonskilde for deg som arbeider med ungdom i kirka. Du trenger ikke følge opplegget slavisk. Du kan plukke og velge, og bruke de delene du har lyst til å dele videre.

Ressursene er delt inn i tre hovedtema. Innenfor hvert hovedtema forteller vi historien til en spesielt utvalgt salme. Deretter spinner samtalen videre basert på dette. Bli med oss på ferden, og oppdag gjerne andre salmer på samme måte som vi har gjort i arbeidet med denne ressursen.

Ressursen er utviklet i et samarbeid mellom Den norske kirke ved Harald Skoglund Dahler og Himalpartner ved Line Konstali.

• Er salmer relevant i dag?

Denne episoden av The voice er selvsagt av stor interesse i denne sammenheng: (695) Camilla Amundsen | O bli hos meg (Henry Francis Lyte) | Blind auditions | The Voice Norway 2023 - YouTube

Gjør et lite eksperiment:

1. Se først filmklippet med lyden på
    2. Skru av lyden og se filmen en gang til. Forsøk å se på ansiktsuttrykkene til de som er i salen. Hvilke følelsesuttrykk kommer til syne? Hva forteller dette om salmenes betydning i dag?
  • Mental helse

I denne power point presentasjonen finner du et opplegg om mental helse.  Opplegget er utviklet rundt salmen Nærmere deg min Gud.  Verden i en salmebok. mental helse.pptx

• Frigjøringsteologi

I denne power point presentasjonen finner du et opplegg om frigjøringsteologi.  Opplegget er utviklet rundt salmen Amazing grace. Verden i en salmebok. frigjøringsteologi.pptx