Det gamle testamentet i Den norske kirkes prekener

Med støtte fra Kirkerådet, gav Norsk gammeltestamentlig selskap, Presteforeningen og Verbum ut boken "Samklang: Det gamle testamentet i Den norske kirkes prekener" i 2023. I denne ressursen finner du lenker til boken, studiemateriell og oversikt over aktuelle foredrag knyttet til emner i Det gamle testamentet. Materialet kan benyttes både i prekenarbeid, for bibelgrupper, prostilag og på menighetskvelder.

Det gamle testamentet i Den norske kirkes prekener
    21.10.2024
    22.10.2024
  • Samklang

Ved gudstjenester i Den norske kirke prekes det over bibeltekster. Disse tekstene blir lest i gudstjenesten Ord-del og skal klinge sammen i prekenen. Etter at ordningen med "særlige bibeltekster" ble avviklet i 2022 (KM 30/21), er det jobbet med hvordan tekster fra det gamle testamentet kan ha en naturlig plass i Den norske kirkes prekenpraksis.

Med støtte fra Kirkerådet i Den norske kirke, ble boken "Samklang: Det gamle testamentet i Den norske kirkes prekener" gitt ut i 2023. Etter avtale med forlaget Verbum, er boken "Samklang" tilgjengelig digitalt på denne lenken.

• Studieopplegg

I tilknytning til utgivelsen av boken "Samklang" har Presteforeningen laget et studieopplegg som kan tas i bruk av grupper eller enkeltpersoner.

Studieopplegget knytter an til kirkeårets tekster og bokutgivelsen "Samklang".

Du finner studieopplegget her.

• Undervisning om Det gamle testamentet

Norsk gammeltestamentlig selskap har samlet en oversikt over aktuelle foredrag som deres medlemmer kan holde om Det gamle testamentet. Foredragene kan passe f.eks. for prostilag, temakvelder og andre menighetssamlinger.

Oversikten over temaer og mulige foredrag finner du her.