Julegudstjeneste – Innhold

Her finner du ressurser til julegudstjeneste i kirken. Både prekeninspirasjon, idéer til tematisering og dramatisering av juleevangeliet.

3-5, 6-8, 9-12, 13-15, voksne/familie
    01.12.2021
    02.12.2022

Julegudstjeneste

Hver julaften samles over en halv million nordmenn til julegudstjeneste i Den norske kirke. I denne ressursen kan du finne inspirasjon til utforming og innhold i gudstjensten.

Klikk deg frem til det temaet du er interessert i i sidemenyen.

Har du tips til gjennomføring? Send en e-post til ressursbanken!

Trenger du kommunikasjonsressurser for å vise frem kirkens arrangementer i julen? Se denne ressursen.

• Preken

Fra sin himmel til oss ned

En kort og fin preken til Julaften, der den som halder prekenen klatrer opp og ned på en gardintrapp. Hentet fra boken Annerledeskongen, skrevet av Eirik R. Mills og Sindre Skeie. Les manuset her: Fra sin himmel til oss ned

• Juleevangeliet

Juleevangeliet med lyder

Del ut ulike lyder til ulike deler av publikum: enten ut i fra område i salen, eller alle damer, alle menn, alle barn osv. Lag ulike lyder med stemmen eller kroppen - alt i fra "tralala", til tramping med føttene eller oo-ing. Forklar når lydene skal komme inn, f.eks hver gang en engel nevnes, hver gang Maria og Josef nevnes eller hver gang gjeterne nevnes. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Juleevangeliet i duplobilder

Bruk denne spennende powerpointpresentasjonen fra Barabbas forlag til fortelle juleevangeliet. Bildene viser hendelser i juleevangeliet, med særlig fokus på Maria. I notat-feltet på i presentasjonen står forslag til manus. Last ned presentasjonen her.

"Makis jul"

Makis Jul from NMSU on Vimeo.

Se flere spennende ressurser i Ressursbanken: