Dødfødsel og sykdom hos barn i mors liv

Foto: Rett Vest AS

Dødfødsel og sykdom hos barn i mors liv

Tekster og forslag til liturgiske byggeklosser

Kirkerådet
    15.06.2023
    18.10.2023

Her finner du tekster og forslag til liturgiske byggeklosser i forbindelse med dødfødsel og sykdom hos barn i mors liv.

Ressursene på denne siden er ment som hjelp og inspirasjon i samtaler og i pastoral assistanse i møte med familier som opplever ulike former for dødfødsel. I alle slike møter er pastoralt skjønn avgjørende og det oppfordres derfor til å tilpasse og bruke materialet slik det passer best i den aktuelle situasjonen. De ressursdokumentene som er utformet som liturgier er ikke formelt vedtatte ordninger, men ressursmateriale ment til hjelp i arbeidet med å finne rammer og ord.

Som hjelp til prest, diakon eller andre (som f.eks. andre kirkelig tilsatte eller sykehuspersonell) finner du på denne siden:

Alt ressursmateriell på denne siden er erfaringsbasert. Materiellet er samlet og jobbet frem i forbindelse med en konsultasjon med Bispemøtet i 2017 og ført i pennen av Ingebrigt Røen og andre sykehusprester. Nemd for gudstjenesteliv (NFG) er redaktør for ressursmateriellet.

For ytterligere fordypning, finnes det i Tidsskrift for sjelesorg, nr. 2/2018 en artikkel med fortellinger og ettertanker i forbindelse med ritualisering knyttet til dødfødsel. Artikkelen er skrevet av sykehusprest Ingebrigt Røen, sykehusprest ved St. Olavs hospital.