Bønnevegg på nett | be.kirken.no

Den norske kirke har en bønnevegg på nett, der en kan tenne lys og be bønner digitalt. Her finner du mer informasjon om bønneveggen og hvordan den kan brukes lokalt.

voksne/familie
    Kommunikasjonsavdelingen i Kirkerådet
    12.06.2024
    12.06.2024
  • Om ressursen

Be.kirken.no er Den norske kirkes bønnevegg på nett. Her kan alle tenne lys og be bønner digitalt. Alle innskrivere blir bedt for.

Ressursen inneholder

• Spørsmål og svar om hvordan bønneveggen fungerer og blir fulgt opp
    • Materiell for å promotere bønneveggen på oppslagstavler og menighetsblad
    • Hvordan menigheten kan benytte seg av tjenesten
      • Tenne "lokale digitale lys"
      • Fullskjermvisning til bruk på infoskjermer
  • Spørsmål og svar om bønneveggen

Hvorfor har Den norske kirke en digital bønnevegg?

Gjennom Den norske kirkes bønnevegg kan vi gjøre våre bønner synlige, både for Gud, oss selv og for andre. Vi kan dele våre gleder og sorger. Bønneveggen synliggjør et fellesskap av glade, redde, urolige og lykkelige mennesker – i bønn. Det er godt å kunne være sammen, også på denne måten.

Den norske kirke har et mål om å skape møteplasser og fellesskap både fysisk og digitalt. Bønneveggen er en del av dette digitale tilbudet fra kirken.

Bønneveggen er utviklet av Svenska kyrkan, og ble lansert i Den norske kirke i 2016.

Hvem kan bruke bønneveggen?

Be.kirken.no krever ingen registrering, og kan brukes av alle.
    Man kan skrive bønner, tenne et lys eller begge deler med mobilen, nettbrettet eller pc-en.

Hvordan følges bønneveggen opp?

• Kirkerådets kommunikasjonsdirektør er ansvarlig redaktør av bønneveggen.
    • Alle bønner og lys blir gjennomgått før de blir publisert. De fleste bønner/lys blir altså ikke synlige umiddelbart. Publisering skjer innen noen dager, i ukedagene.
    • Gjennomgangen gjøres manuelt av ansatte i Kirkerådets sekretariat. Før publisering kan innskrevne tekster bli redigert noe – banneord, støtende innhold og spam fjernes. Vi fjerner/anonomiserer også informasjon som kan knyttet til enkeltpersoner.
    • Alle innskrivere blir bedt for, hver uke.
    • Digitale bønner og lys har ingen utløpsdato.
  • Plakat/oppslag til utskrift eller bruk i menighetsblad

Det er laget en A4-plakat for bønneveggen, som kan henges opp på oppslagstavler eller brukes som helside i et menighetsblad. Plakaten inneholder lenke og QR-kode.

Plakaten kan være relevant å henge opp f.eks. når kirken ikke er åpen.

Last ned oppslag her

Forhåndsvisning av plakaten

• Tenn lys i lokalkirken

Når man skriver en bønn eller tenner et lys på be.kirken.no, kan man velge å knytte lyset/bønnen til en kirke. Det er mulig å velge alle kirkebygg i Den norske kirke, og det er mulig å ikke velge en kirke.

Slik har menigheter brukt funksjonen allerede:

• Noen lokale bønnegrupper har den lokale delen av bønneveggen i listen over sine bønneemner. Det er flott om flere gjør dette.
    • Deling av be.kirken.no på nettsider og sosiale medier (Tips! Det går an å knytte lys/bønner til lokalkirken, se fremgangmåte under)

Slik går du frem for å se oversikt over bønner og tente lys "i din kirke"

1. Gå inn på oversikten over alle bønner og lys på be.kirken.no.
    2. Gå til feltet "Filtrer på" og skriv inn navnet på din kirke (fysisk kirkebygg, ikke menighet), og velg kirken du vil se fra listen.
    3. Oversikten du nå ser, er alle bønner/lys som er knyttet til kirken du har valgt. Lagre gjerne lenken du nå har fått opp som et bokmerke.

Skjermbilde av hvor du går for å finne en filtrert oversikt.

• Bønneveggen i fullskjerm (f.eks. til infoskjermer)

Det er mulig å vise bønneveggen i fullskjerm. I fullskjermvisingen rullerer alle innskrevne bønner og lys automatisk.

Man kan velge å vise frem hele bønneveggen, med alle lys og bønner fra hele landet. Man kan også velge å vise frem kun de bønnene og lysene som er knyttet til sin lokale kirke

Fullskjermvisningen kan sees her, og her er et skjermbilde av hvordan det kan se ut om man har valgt en lokal kirke:

Fullskjermvisningen kan være nyttig for flere. Her er noen eksempler:

• noen menigheter har ønsket å løfte frem bønneveggen på en infoskjermer når en ikke har hatt andre arrangementer å promotere.
    • oversikten kan også rulle over skjermen, under et arrangement for å synliggjøre en måte å be på.

Slik går du frem

• Bruk lenken https://be.kirken.no/fullscreen/
    • Om du ønsker å endre visningen (velge sted, vise kun lys, kun bønner eller både lys og bønner eller endre farge) – fører du musepekeren øverst i høyre hjørne av skjermen og trykker på innstillinger. Gjør dine endringer og lagre.
    • Om du ønsker å la hele skjermen fylle ruta, trykker du på:
      • PC: Trykk på F11
      • Mac: Trykk på ⌘ + Ctrl + f

Skjermbilde av innstillinger i fullskjermvisningen