Vanndråper i fastetiden

Vanndråper i Geilo kulturkyrkje (foto: Anne-Kristin N. Solberg)

Vanndråper i fastetiden

Geilo kulturkyrkje inviterer 2. klasse til kirken for å tove vanndråper for salg og bli litt kjent med Kirkens Nødhjelps fasteaksjon "Håp i en dråpe vann". Opplegget er en del av skole/kirke-samarbeidet på Geilo.

6-8, 9-12, 13-15
  • Varighet
    1-2 t.
    Anne-Kristin N. Solberg

Dette opplegget er utarbeidet som en del av skole/kirke-samarbeidet på Geilo, men er også brukt sammen med konfirmanter. Det kan egne seg for mange ulike aldersgrupper dersom man tilpasser litt når det gjelder informasjonen om fasteaksjonen.

På Geilo er det lagt inn i årsplanen for 2.klasse. I februar blir elever og lærere invitert til en samling hvor barna tover vanndråper for salg, i forbindelse med Kirkens Nødhjelps fasteaksjon "Håp i en dråpe vann".

Dette er opplegget for samlingen i kirken:
    • Trosopplærer har en kort intro om aksjonen og viser filmen om "Superhelter" fra KN
    • 60 minutter blir satt av til toving
    • Avslutningsvis får elevene tid til å spise niste og leke litt før de går tilbake til skolen
  • Forberedelser og utstyrsbehov

På Geilo er opplegget en del av skole/kirke-samarbeidet med Geilo barne- og ungdomsskole. Det er utarbeidet en årsplan hvor 1.-7.trinn inviteres til ulike aktiviteter/tema i kirken. Denne årsplanen er forankret i skolens planer.

Det er alltid en fordel å få til et slikt formalisert samarbeid mellom skolen og kirken, men det er fullt mulig å invitere til aktiviteten uten at det er på plass en fast samarbeidsavtale også.

På Geilo er det trosopplæreren i Hol kirkelige Fellesråd som har det meste av ansvar for oppfølging av planen, tilrettelegging/innkjøp og gjennomføring. Hun har delt følgende huskeliste for hva man må ha på plass for å gjennomføre aktiviteten:

Utstyr som trengs:
    • Kardet ull i ulike lyseblå farger. Bestilt hos Hillesvåg ullvarefabrikk
    • Grønnsåpeblanding i en liten bolle: 1 del grønnsåpe og 10 deler vann
      Vi valgte å la barna få hver sin plastbolle (typ Fjordland, mange på lager)
    • Et underlag å jobbe på som tåler litt vannsøl.
    • Vannbøtte til å fjerne såperester
    • Fiskesnøre til å henge opp vanndråpene.
    • Vi brukte et kosteskaft for å henge dem til tørk, før de ble festet på bjørkekvister til pynt foran kirkedøren.
    • Veiledning/ressurs: krafttilåbære.no/verktøy
  • Tidspunkt og arena for salg

På Geilo i 2024 ble vanndråpene solgt i forbindelse med en fasteaksjonsgudstjeneste for konfirmanter (søndag). Det går også an å invitere elevene tilbake til kirken til denne dagen slik at de kan være med på salget av vanndråpene og evt. også delta i pynting av kirken eller liknende. Dette kan f.eks. formidles i en invitasjon som sendes med elevene når de er i kirken for å tove.

For 2025 er planen å ha en salgsstand med 2. klassinger og konfirmanter i gågata på Geilo en lørdag i forkant av fasteaksjonen. Dette kan gi enda mer oppmerksomhet til aksjonen og er en fin profilering av kirken og Kirkens Nødhjelp.