Advent - Samleressurs

Her har vi samlet flere ressurser om advent.

Advent - Samleressurs
    0-2, 3-5, 6-8, 9-12, voksne/familie
    Forskjellige
    03.12.2023
    24.07.2024

Adventssamling for 2-åringer

Opplegget er laget av Heimdal prosti.

Alder: 2 år Varighet: 2 timer

Vi inviterer til en samling for toåringer. Sammen lager vi en liten adventsstund, og viser hvordan dette også kan gjøres i hjemmet. Noe av målet med samlingen er å stimulere foreldre til å markere jul/advent i hjemmet, og vise hvordan dette kan gjøres.

Her finner du invitasjonen til adventssamlingen.

Her finner du programmet for gjennomføringen av samlingen.

Makis jul - Hva handler julen egentlig om?

Opplegget er laget av NMSU

Alder: 6-12 år Varighet: 30 minutter

Maki er lemur-maskoten til NMSU, men kan fint brukes uavhengig av dette. Den kan brukes på julemesser, på adventssamling i kor og barnegrupper, på adventsleir, på samlinger i trosopplæringen eller ved skolegudstjenester.
    En kan velge å bare bruke den ene delen av opplegget for å tilpasse samlingen. Her finnes forslag til lek, sanger, samtalespørsmål, og refleksjon.

Her finner du hefte med adventssamlingen.

Her finner du delekortene brukt i samlingen. (Disse kan også kjøpes hos NMSU.)

Her finner du filmen Makis jul.

Andakt om adventskransen

Opplegget er laget av Kvikne menighet.

Alder: 3-8 år Varighet: 10-15 minutter

Andakt om adventskransen som passer fint under en gudstjeneste i begynnelsen av adventstiden. Passer for alle aldersgrupper, men spesielt for førskole/barneskolealder. En stor adventskrans lages på gulvet sammen med barna, mens symbolene forklares.

Andakten om adventskransen finner du her.

Gudstjeneste med adventsfortellinger

Gudstjenesten er laget av Vardåsen menighet, og du finners her.

Alder: 3-12 år Varighet: 1-2 timer

Liten jente tenner adventskransen – foto Bo Mathisen 235.jpg

Foto: Bo Mathisen

Denne gudstjenesten er lagt opp som en lang fortelling om opptakten til Jesu fødsel, istedenfor en preken. De forskjellige adventsfortellingene kaster et nytt lys over de liturgiske leddene i gudstjenesten, og skaper en god helhet. Det er mange fortellinger som blir brukt, blant annet innledende ord fra Johannes prologen, kyrie rop fra det jødiske folk som lider under romerne, og fortellinger om Sakarja og Elisabeth som foreldrene til døperen Johannes.

Manuset og liturgien til gudstjenesten finner du her.

To samlinger om Bibelen og Koranen

Opplegget er laget av Østre Aker og Haugerud menigheter

Alder: 6-12 år Varighet: 2 samlinger à 30 min

Her finner du to forskjellige adventssamlinger. Begge benytter seg av – i tillegg til fortellinger fra Bibelen – en fortelling fra Koranen for å belyse en side av julefortellingen, bl.a. med fokus på Maria.
    Fortellingene blandes ikke sammen, det fastholdes at de er forskjellige – og forskjellighet kan vi lære av! Og vi kan også være venner, selv om vi er forskjellige.

Her finner du samlingen med fokus på Maria

Her finner du samlingen om Lena Marie og hennes adventsopplevelser

Har dere tips til opplegg i adventstiden? Send oss en e-post!