Ti år siden 22. juli

Kirkerådet og Bispemøtet oppfordrer alle menigheter til å delta i tiårsmarkering for 22. juli. Markeringen gjøres med klokkeringing kl. 12 og åpen kirke. Her er veiledning til arrangementer, liturgi- og samtaleressurser.

Kirkerådet
    10.05.2021
    02.09.2022

Denne sommeren er det ti år siden angrepet på regjeringskvartalet og Utøya 22. juli. Biskopene og Kirkerådet oppfordrer alle menigheter til å markere med klokkeringing kl. 12.00-12.05 og åpen kirke.

Mange kirker vil også ha minnegudstjenester eller andre markeringer og synge «Til ungdommen» sammen med overlevende etter angrepet som for ti år siden.

Her finner du forslag til liturgi for markeringen, ressurser for samtale med barn og unge og veiledning for å gjøre markeringen kjent for befolkningen gjennom skjerikirken.no.

Registrer markeringen

For å samle kirkens markeringer og la befolkningen enkelt finne frem til et tilbud som passer for dem, oppfordres menigheter til å registrere sin markering på skjerikirken.no. Klikk her for å se veiledning til registrering av markering.

Klokkeringing

Biskopene og Kirkerådet oppfordrer alle menigheter til å markere med klokkeringing kl. 12.00-12.05 og åpen kirke. Les mer her.

Liturgi for minnegudstjeneste

Liturgiforslag for minnegudstjeneste 22. juli 2021 finner du her: Bokmål | Nynorsk

Aktiviteter med ungdom

Hvordan snakke med barn og unge om fremmedfrykt, polarisering og ytterliggående holdninger? Ved markeringen av 10 år siden 22. juli kan man bruke noen av ressursene som finnes for å arbeide med disse temaene i menigheten. Last ned ressursen her.