Illustrasjonsfoto: Aaron Burden

Bibelen i utvalgte lokale planer

Forskningsrapport med analyse av hvilke kjernetekster som er i bruk i trosopplæringen i ulike menigheter.

9-12, 13-15, 16-18
    MF Vitenskapelig høyskole
    31.01.2018
    30.10.2023

Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trosopplæring i Den norske kirke

Bibelen i utvalgte lokale planer

I MF sin rapport Bibelen i utvalgte lokale planer er det analysert 50 lokale trosopplæringsplaner fra fem ulike bispedømmer, godkjent i 2010-2014.

De 50 ulike planene fra sør til nord gir et lite innblikk i hvor forskjellig kirke-Norge er. Her er små og store menigheter med få eller mange medarbeidere som har skrevet trosopplæringsplaner med ulikt omfang og antall trosopplæringstiltak. Alle planene vitner om et stort engasjement i menighetene for det lokale arbeidet med trosopplæring for barn og unge.

De lokale trosopplæringsplanene inngår i et samspill både med nasjonalt, regionalt og lokalt nivå i Dnk. I rapporten er det fokus på forholdet mellom den nasjonale planen Plan for trosopplæring og de lokale planene, når det gjelder trosopplæringens innhold, med vekt på omtale av Bibelen/bibeltekster.

I rapporten drøfter forskergruppen hva slags type tekster som vektlegges i de lokale trosopplæringsplanene, hvilke bibeltekster som velges for hvilke alderstrinn/tiltak og det nasjonale elektroniske planverktøyets betydning for arbeidet med utformingen av de lokale planene.

Last ned rapporten her.